Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Copy-file-program


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag kopierar stora filer från en extern hårddisk till en annan men den sedvanliga copy-paste- metoden innebär en besvärande lång kopieringstid. Det finns ju särskilda kopieringsprogram som tycks ge kortare kopieringstider. Något av dessa program att rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu påverkar inte programmet kopieringstiden i någon märkbar utsträckning, det handlar bara om överföringshastigheter mellan diskar och om processorn gör något annat samtidigt.

Svaret är därmed, Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med program som TotalCommander (Eller Krusader i Linux) kan man ju "köa" filöverföringar, alltså välja en eller flera filer som ska kopieras, starta kopieringen, välja fler/andra filer som ska kopieras och sätta dessa i kön osv.

Detta kan sammanlagt korta ner tiden något men hastigheten för en enskild större fil påverkas ju inte.

 

Dock så kan jag verkligen rekommendera TotalCommander.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med program som TotalCommander (Eller Krusader i Linux) kan man ju "köa" filöverföringar, alltså välja en eller flera filer som ska kopieras, starta kopieringen, välja fler/andra filer som ska kopieras och sätta dessa i kön osv.

Detta kan sammanlagt korta ner tiden något men hastigheten för en enskild större fil påverkas ju inte.

 

Dock så kan jag verkligen rekommendera TotalCommander.

Total commander måste användas under Wine om man har Linux och för att kunna använda Wine måste man vara bra på Linux.   Ja du är ju bra på Linux men vissa är inte det.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopieringstiden kan du inte påverka mycket, men du kan underlätta filöverföringen med ett program som kör i bakgrunden. Enda sättet att förkorta överföringstiden är att först packa och komprimera filerna. Men det ger extra jobb då de skall packas och sedan återigen packas upp. Så det lönar  sig enbart om du skall kopiera över en långsam eller dyr uppkoppling. Är det fråga om säkerhetskopiering så är rsync (linux, BSD) ett lämpligt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...