Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 tappar bort min nya hårddisk


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Införskaffade mig en ny hårddisk av märket Seagate hos Netonnet för några dagar sedan. Den är på 3 GB och jag hade problem redan från början. Kopplade in kontakterna. En smal röd som var ledig och en strömkontakt. Startade datorn men Windows hittade den inte men bios hittade den direkt. Startade om datorn flera gånger utan resultat. Hämtade hem några partioneringsprogram eftersom Windows partioneringsprogram inte hittade hårddisken. Easy partion typ hette det första men det hjälpte inte. Hämtade hem Paragon 14 partioneringsprogram och efter lite klickande och väntande 5 min mellan klicken så hittades hårddisken och jag använde GPT istället för MBR eftersom den är större än 2 GB.

Allt var frid och fröjd trodde jag men emellanåt så bara försvinner hårddisken och något med I/0 fel kommer upp. Jag har aldrig haft några sådana här problem innan och den andra hårddisken på 1 Gb med Windows på fungerar utmärkt och likaså en på 2 GB som är usb-ansluten.

 

Typ hjälp! :)

post-1648-0-32960300-1455990965.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske så "enkelt" som att det faktiskt är fel på den nya disken? Glappkontakt osv..

Har du möjlighet att testa den på en annan dator?

Kan ju vara bra med så mycket information och tester som möjligt om man avser reklamera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan SATA-kabel mellan moderkortet och hårddisken kan man också testa med eller kanske bara dra ut kabeln och sätta tillbaks den för att vara säker på att den verkligen är ordentligt intryckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny SATA-kabel men samma fel. Har fyra uttag för sata på moderkortet. Flytt av kabeln från den nya disken till ett annat uttag på moderkortet och allt verkar fungera.

 

Jag bombaderade disken med massor av nedladdningar under natten och den verkar klara detta utan att balla ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen tappades disken bort igen efter någon dag. Lite frustrerad var jag.

Av olika anledningar plockade jag ur en annan extern usb-disk ur sin låda och monterade den internt för jag tänkte att om jag använder alla fyra sata-uttag på moderkortet så kanske allt fungerar och nu efter två dagar finns även den nya disken där och har inte försvunnit igen. Återkommer om någon vecka med om hårddisken tappas eller inte.

Off topic:

I denna externa hårddisk med usb-anslutning satt en ordinär 3,5" WD hårddisk på 2 TB. Ett kretskort är instucket i anslutningarna på hårddisken och i andra änden av kretskortet usb och för ström. Jag drog helt sonika bort kretskortet och höll sedan en vanlig hårddisk i handen att montera internt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...