Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programform varierar med olika skärmupplösningar


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Jag sysslar en del med att programmera i Visual Basic, skapar program som även kan komma andra till nytta och förnöjelse.

Bekymrar mig dock en smula för att skärmupplösning och -storlek på olika datorer kan ställa till det när det gäller programformulärens storlek, proportioner och läge på skärmen. Även förhållandet mellan flera samtidiga formulär på skärmen kan bevisligen bli helt annorlunda på andra skärmar än ens egen...

Jag kan t ex ordna formulären så att uppställningen ser hur snygg och välanpassad som helst ut på min egen dator, men som sedan får en helt bisarr komposition på en annan dator, där såväl skärmstorlek som upplösning är annorlunda.

Min måttenhet är f n twips, som medger att ytterligt finjustera läget av kontrollerna i varje ProgramForm.

Också skärmen har ju ett framräknat bredd- och höjdmått, vilket även gäller programformulärens storlek. vilka då naturligtvis måste korrigeras mot andra förekommande skärmupplösningar så att de varken blir för stora eller för små och behåller sina proportioner.
Där ser jag tyvärr en stor skillnad när ett program startas på en wide-skärm, som ju har en större bredd än höjd, och kanske spelar det också roll - i detta fall - att operativsystemet är Windows 10 på denna dator, eftersom formulärens inbördes positioner blir helt förändrade på denna.

Nu kan det ju också skilja mellan olika skärmar att antalet twips per pixel är annorlunda från den ena till den andra, vilket också påverkar. Så vitt jag vet kan det skilja mellan 15 och 20 twips per pixel, och genast ger mina angivna twips helt andra mått som slutresultat...

Då undrar jag om man helt enkelt skulle överge twips och i stället använda millimeter som måttstock. En millimeter måste ju rimligtvis vara en millimeter alldeles oavsett skärmupplösning, vilket borde gälla såväl internt formulären som externt såväl formulärens positioner som deras proportioner.

Det finns säkert nackdelar också med att använda millimeter...

Vore intressant att få synpunkter på resonemanget ! !

M v h

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hundra på hur du bär dig åt för att använda twips (en måttenhet jag blev tvungen att slå upp) i Visual Basic och jag är inte helt hundra på hur du tänkte använda millimeter heller.

 

Beroende på vilken projekttyp du väljer använder du väl pixlar för Windows Forms och DIU för XAML.

 

Men för att XAML ska fungera korrekt till 100% så måste du och dina användare ha ställt in DPI på skärmen. Det är en inställning som berättar hur många pixlar per tum en skärm har. Det är något som ingen någonsin gjort med flit och även om man gör det så blir det sällan bättre i Windows. Windows är nämligen notoriskt dålig på att hantera detta. Det har blivit bättre, men jag skulle knappast påstå att det är bra.

 

Men om du använder XAML och följer de guider som finns så kommer du komma väldigt nära, men jag skulle nog undvika att använda riktiga fysiska mått då Windows inte hanterar dessa korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...