Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ored

100 Mbit fiber?

Rekommendera Poster

Ored

Hej,

Har hemma 100/100 Mbit fiber. Borde inte alltid 100 vars 100 oavsätt abonnemang hos samma leverantör? Vet självklart att det kan gå långsammare. Det jag tänker på är när jag kör Bredbandskollen så kommer jag nu ofta upp i en hastighet på 120-130 Mbit/s när jag mäter uppströmshastigheten. När jag hade 100/10 Mbit/s så visade mätningen aldrig över 94 Mbit/s. Samma resultat hos en vän som har samma leverantör som jag, 100/10 Mbit/s. Båda har den router som levererats från internetoperatören. Vad kam det bero på eller stryper internetoperatören hastigheten på sina 100/10 Mbits abonnemang?

/Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne

Brukar ligga väldigt nära 100Mbit/s NER och omkring 12 Mbit/s UPP

men fick idag på den här datorn

86,99 Mbit/s NER och 12,43 Mbit/s UPP

med en annan dator här hemma

95,94 Mbit/s NER och 12,22 Mbit/s UPP

och med den 1a datorn igen

89,24 Mbit/s NER och 12,40 Mbit/s UPP

och med annan dator igen

96,10 Mbit/s NER och 12,17 Mbit/s UPP

så det varierar med vilken dator som används här hemma

och det varierar med när mätningen görs

Håller fibernätet på att tappa geisten ? Med alla TV-tittare som är inkopplade på det ?

Intressant också med skillnaderna mellan två datorer anslutna till samma router.

Internetleverantör: Bahnhof 100/10

Fibernät: Framtidens fiber i Göteborg (kommunalt bolag)

Router, min egen: ASUS RT-N66U

vilken har du ?

Internetleverantör ?

Fibernät: ?

Router ?

? Mbit/s NER och ?  Mbit/s UPP

För när jag tolkar din trådstart så har du nu med 100/100

? Mbit/s NER och 120 till 130  Mbit/s UPP

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ored

Jag har fiber hemma där den enda leverantören man kan välja på är Telia. Har deras tripleplay med en internethastighet på 100/100 Mbit/s. Som router använder jag helt enkelt den router som dom levererat d.v.s en av märket Technicolor. Det jag var fundersam över var att testerna med t.ex Bredbandskollen var så olika. Borde inte 100/10 och 100/100 Mbit/s vid en kontroll av uppströmshastigheten ligga på ungefär samma hastighet och inte som nu skilja så mycket som 30-50 Mbit/s i hastighet. Det var därför jag undrar om inte 100 är samma som 100 oavsätt abonnemang?

/Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Hej,

Jag har Bahnhof fiber med 100/10 Mbit/s

Med Bredbandskollen får jag i regel runt 96/12

Dvs. ett par tre Mbit/s högre uppladdningshastighet än vad jag skall ha rätt till.

Detta med mätserver Stockholm.

Ändrar jag mätserver till Sundsvall så får jag av någon anledning sämre hastighet på båda - trots att Sundsvall ligger betydligt närmare Östersund där jag befinner mig. Då kan det ibland handla om 85-90 ned och 8-9  Mbit/s. upp.

Så jag tror kanske att det antingen har att göra med hur Bredbandskollen gör mätningarna, annars så borde man ju kunna sätta upp en FTP på en helt annan server och mäta?

Men jag tror inte det går att få ett helt rättvist mätvärde; det beror på svarstider, tidpunkt, veckodag samt hur många andra som är anslutna och tar upp bredband på just den bredbandslinan.

Men för att återgå till din fråga: jag har ingen som helst aning varför vi får högre uppkopplings-hastighet än vad som är beställt.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vedex

Mina värden med Bahnhof och 100/10 lina, till villa.

Egen router.

Asus rt-ac68u

118,48 Mbit/s Nedladdning 11,67 Mbit/s Upp

Uppkopplingstyp: okänd · Svarstid: 10 ms · Leverantör: Bahnhof AB, Sweden · Mätserver: Stockholm · Mätningen utfördes: 2016-02-17 18:45:44

I början av mätningen så slår det upp över 150 ner och 15 upp av någon anledning, för sen sjunka sakta ner till slutmätningen.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ored

Mätte just nu min anslutning och fick följande svar från Bredbandskollen.

126,09 Mbit/s Nedladdning

126,10 Mbit/s Uppladdning

Uppkopplingstyp: okänd · Svarstid: 13 ms · Leverantör: TeliaSonera AB · Mätserver: Stockholm

Hemma har jag aldrig kommit under 100 Mbit/s när jag mätt förutom någon enstaka gång när det varit mycket hög belastning på nätet.

Har som sagt 100/100 Mbit/s och en vän som också har Telia TriplePlay men då 100/10 Mbit/s kommer aldrig upp över ungefär 94Mbit/s. Vi har samma router från Telia och jag har t.o.m tagit med min bärbara dator och testat.

/Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ored

Är inte hemma just nu så jag kan inte testa det idag. Har testat att mäta från den sidan tidigare och jag kommer alltid upp över 100 Mbit/s när inte nätet här hemma är för överbelastat. Min vän kommer aldrig upp över ca 94 Mbit/s även när vi testar där. Samma sak var det för mig när även jag hade 100/10 Mbit/s.

/Ored

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...