Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stoppa samtal från "Microsoft"?


kiwi01

Rekommendera Poster

Det tycks vara omöjligt att få dem som låtsas ringa från Microsoft att sluta ringa. Hem till mig har de ringt åtminstone i 10 år. Tycker att de vid det här laget borde inse att de inte har något att hämta hos mig. För ett par år sedan introducerade jag "f*ck o*f" som svar men inte heller det hjälper, de ringer 2-3 gånger per år ändå.

I förra veckan ringde en "Jennifer" från nr 040 och jag svarade på nyss nämnda vis. "I don't understand what you are saying, can you spell it for me please" undrade hon, varpå jag tryckte av samtalet. 

I torsdags ringde samma Jennifer från dolt nr på hemtelefonen, jag svarade båda gångerna men tryckte av samtalen.

Sedan ringde det på mobilen från hemligt nummer, jag besvarade men tryckte av det första samtalet, de följande två avvisade jag.

På fredag morgonen ringde mobilen redan klockan 8, jag svarade men la på när jag hörde varifrån samtalet kom. Nästa samtal besvarade jag genom att trycka på knappen men utan att säga något. Tredje samtalet kom från dolt nr, detta avvisade jag. 

Telefonterror är det vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte,

Jag har själv råkat ut för samma - ett antal gånger.

 

Det enda är att lägga på luren. Polisanmälan?

Ja jag vet inte om det hjälper, dom kan inte göra någonting. Dom befinner ju i sig ett land utan utlämningsavtal.

Möjligen då att registrera hos Polisen så att att dessa blir ett stort problem, och sedermera kan tas i tu med?

 

Ps. Omöjliga att spåra? Över flera länder? Nejdå - tyvärr krävs det mer än ett domstolsbeslut och resurser att göra detta.

Men det är tekniskt möjligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så att det bara är ett företag som håller på med sånt här och de meddelar knappast varandra vilka nummer som är dåliga (som de ser det). De ringer väl flera gånger på rad för att se om du möjligen tröttnar på att bara lägga på och i stället börjar prata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisanmälan är ingen idé, läste någonstans att för att det ska vara meningsfullt att göra en anmälan måste de faktiskt ha varit inne i ens dator, dvs då kan man påvisa brott.

Visst kan det vara flera företag som ringer, men en mansröst var lätt att känna igen och han ringde år efter år.

Bäst är att svälja förtreten och bara lägga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar svara du får ringa mej på texttelefon. Och eftersom de inte har en sån kan de inte ringa. Det är vad hörande tror. En del försöker ringa igen men då får de bara pip i örat.  :thumbsup:  :D

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också blivit uppringd av "Microsoft support" som påstått att jag har märkliga aktiviteter via internet samt virus i min dator.

Första gången de ringde pratade jag enbart svenska med dem. Det tog 2 minuter så lade de på.

 

När de ringt igen senare har jag drivit dem till vansinne. När de säger att min dator är infekterad eller håller på med märkliga aktiviteter via internet har jag frågat dem vilken av dem det rör sig om. Jag har ju flera datorer.

De blir lite förbryllade och hävdar att det är samtliga eftersom de använder samma internetuppkoppling. Då frågar jag dem hur det kan komma sig när de är avstängda, vilket de gärna protesterar vilt mot.

Ibland går det så långt att de lämnar över samtalet till någon annan som tar vid där den tidigare tröttnat på mig.

 

Syftet för mig är att ta upp så mycket tid från dem som möjligt, vilket minskar deras tid för andra samtal till personer som inte förstår att de bluffar.

Genom att köra med dem på liknande sätt som de kör med dem de ringer upp blir de tillslut förbannade på mig och avbryter samtalet.

 

Ett rent nöje för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag gör på samma sätt. Upptar deras tid och ökar deras teleräkning. Jag brukar tala med en oförstående engelsk-indisk dialekt typ " yes, Microsoft very good, indians very good with Microsoft, I like microsoft , yes indians very good with microsoft, but terrible bed-wetters. Piss in the bed all the time" etc på samma tema. De brukar antingen tröttna, tacka för sig och lägga på  eller lägga på direkt. På detta sättet ett rent nöje att driva med dem och påringningarna tycks blir allt glesare med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju hört en del samtal som olika youtubers har gjort.

 

Skulle vara rätt kul att testa med typ ett kontantkort eller dylikt, ringa dom från de numret och jävlas.

 

Att man sätter upp en virtuell maskin i virtualbox eller nåt.

 

Men vad är de egentligen man ska tänka på då för att det inte ska skada andra i nätverket och min egen fysiska dator?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången blev det efter några sekunder f-k off och på med luren.

Andra gången började jag med engelska men bytte till svenska när jag fattade att det var "MS" och då kom det :

Do you speak english?

Jag förstår inte vad du säger ! Varpå han lade på.

Tredje gången hängde jag med och startade en dator med linux på. Var rätt kul lära sig vilka program man skulle "tilllåta" på datorn för fjärrstyrning.

Har skrivit om det i en annan tråd.

 

Varför de inte lägger av.

Därför det här är som att göra inbrott. Alla kan göra det !

Som ägnat nån dag åt att lära sig tekniken när man väl fått "torsken" acceptera fjärrstyrningsprogrammet.

 

Så det är säkert många gäng som håller på med det här. "Ringa från MS."

Och därför upphör det inte.

 

Precis som alla annonserna man ser på media för olika spelssiter.

Dom upphör inte.

Samma affärside.

Ta mina och dina pengar !

 

Vad det gäller mobilen så är det enklaste sättet slippa säljsamtal en oregistrerad kontantkortsmobil.

Köpt kontant såklart.

Och själv klart inte en iPhone, Android eller Windows Phone.

För Apple, Google och MS lever på att sälja allt dom vet om dig till alla som vill betala.

Tex till "Indiska MS."

 

Kör själv med Halebop och klarar en månad på 100kr till SMS och telefonsamtal.

Surfa, aldrig. Det känns inte OK surfa med 5" skärm. När jag har 27" skärm hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är de egentligen man ska tänka på då för att det inte ska skada andra i nätverket och min egen fysiska dator?  

Du får ju se till att man inte kan se andra datorer inifrån det virtuella operativsystemet, dvs inget lokalt nätverk igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få dessa individer sluta ringa, blir nog svårt, men det finns väl bara en lösning, när det ringer, ser numret konstigt ut, svara inte, svarar du ändå, är det någon som t.ex pratar på bruten engelska, eller någon du anser du inte vill prata med, lägg på, varför överhuvudtaget fortsätta?

 

Gällande mobiler, det finns "filter" att installera.

Vissa hemtelefoner "fasta" finns det också "filter" till.

 

Förstår inte varför ni tjatar om här vad ni ska göra , hur ni håller på och pratar på olika sätt, för att få dom lägga på, bara att lägga på själva, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få dessa individer sluta ringa, blir nog svårt, men det finns väl bara en lösning, när det ringer, ser numret konstigt ut, svara inte, svarar du ändå, är det någon som t.ex pratar på bruten engelska, eller någon du anser du inte vill prata med, lägg på, varför överhuvudtaget fortsätta?

 

Gällande mobiler, det finns "filter" att installera.

Vissa hemtelefoner "fasta" finns det också "filter" till.

 

Förstår inte varför ni tjatar om här vad ni ska göra , hur ni håller på och pratar på olika sätt, för att få dom lägga på, bara att lägga på själva, som sagt.

Lagt på har jag gjort i 10 års tid. I vissa situationer känner jag mig manad att svara trots okänt nr då jag inväntar ett viktigt samtal från just okänt nr, eller då mobilen ringer tidigt på morgonen, dottern som satte sig på ett plan till Fuerteventura 23 timmar tidigare och planet landade i Munchen pga tekniskt fel där de blev sittande länge länge, och transporterades till en annan ö mitt i natten, då vill jag svara trots att  jag inte hinner leta rätt på glasögonen.  

Och hur fungerar dessa "filter", professor Laso?

 

OBS! Publicerat under "Avreagera dig". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det i princip inte går att hindra dessa samtal, eftersom det inte är olagligt att ringa, dom byter gärna telefonnummer också, både utländska men även svenska mobilnr förekommer.

 

Kan förstå att man ibland kanske väntar på samtal från utländska nummer också, och då råkar ut för strulande samtal.

 

Med filter menar jag att man kan spärra själva signalen, samtalet går fram, men det ringer inte.

Oftast så brukar man väl ändå veta/känna igen ett nummer man väntar på, och då svara, okända nummer kan man låta bli att svara på.

 

Men även om man svarar på en samtal och hör att det är ett samtal man inte vill ha, bara att lägga på, man behöver inte börja prata "strunt" bara för att det är kul, som fler av inläggen här går ut på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast min poäng är att man inte regelmässigt kan låta bli att svara på samtal från okänt nummer, det finns myndigheter och organisationer som väljer att inte visa numret. Vill man kommunicera med dem så får man finna sig i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast min poäng är att man inte regelmässigt kan låta bli att svara på samtal från okänt nummer, det finns myndigheter och organisationer som väljer att inte visa numret. Vill man kommunicera med dem så får man finna sig i det.

Johodå.

 

Myndigheter brukar oftast börja på 010- (den gamla NMT-450 nummerserien) vid tillbakaringning.

När det gäller dessa oseriösa gökar kan numrerna ibland börja på 05, 0032, 0034, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johodå.

 

Myndigheter brukar oftast börja på 010- (den gamla NMT-450 nummerserien)

När det gäller dessa oseriösa gökar kan numrerna ibland börja på 05, 0032, 0034, etc.

tex Försäkringskassan eller psyk ringer inte från oskyddat nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tex Försäkringskassan eller psyk ringer inte från oskyddat nummer.

Ja det var min poäng, fast kanske lite otydligt.

Myndigheterna ringer alltid upp med ett prefix-

Nåja, en sanning med modifikation. Om SÄPO eller MUST ringer upp av en särskild anledning kommer man inte att se något nummer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit uppringd jag också några gånger och det på min fasta telefon.

 

Vet inte vilka prefix myndigheter har, men min vårdcentral ringer från skyddat nummer eller om det står okänt nummer kommer inte ihåg vilket av dom just nu. Så att låta bli att bara svara vid okänt/skyddat går inte för ibland ringer dom utan att man ringt dom först, tex man kan få kallelse via telefon.

 

När det gäller vilka nummer "microsoft" använder är ibland helt vanliga svenska nummer. Har blivit uppringd där det började med 08 och även med 040. Så inte alltid det är utländska nummer. 

 

Kommer inte ihåg vart jag läste nånstans, men nån som skrev att dom på nåt sätt har nummer kopplade via svenska telefonnummer för att folk inte ska se direkt att det är bedragare utan man ska tro att det bara är nån vanlig person som ringer för då är chansen att man i alla fall svarar.

 

Och hittills dom gånger "Microsoft" ringt har det varit olika nummer så ingen ide att spärra och på fasta går det inte att spärra. När jag hört att det varit en engelsk röst så har jag bara sagt att dom är bedragare (på engelska) och sen lagt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit uppringd jag också några gånger och det på min fasta telefon.

 

Vet inte vilka prefix myndigheter har, men min vårdcentral ringer från skyddat nummer eller om det står okänt nummer kommer inte ihåg vilket av dom just nu. Så att låta bli att bara svara vid okänt/skyddat går inte för ibland ringer dom utan att man ringt dom först, tex man kan få kallelse via telefon.

 

När det gäller vilka nummer "microsoft" använder är ibland helt vanliga svenska nummer. Har blivit uppringd där det började med 08 och även med 040. Så inte alltid det är utländska nummer.

 

Kommer inte ihåg vart jag läste nånstans, men nån som skrev att dom på nåt sätt har nummer kopplade via svenska telefonnummer för att folk inte ska se direkt att det är bedragare utan man ska tro att det bara är nån vanlig person som ringer för då är chansen att man i alla fall svarar.

 

Och hittills dom gånger "Microsoft" ringt har det varit olika nummer så ingen ide att spärra och på fasta går det inte att spärra. När jag hört att det varit en engelsk röst så har jag bara sagt att dom är bedragare (på engelska) och sen lagt på.

Men inte skall du vara rädd att svara i telefon. Det är ju bara att lägga på luren om man tycker det verkar obehagligt.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte riktigt så enkelt.

 

Jag känner till att det finns myndigheter som har prefix 010-, ett direktnummer till en viss person inom myndigheten som man kan få om man ringer upp växeln – som kan ha ett helt annat nummer. Om denna myndighetsperson sedan ringer upp anges ”Dolt nr”. Detta av olika skäl gissar jag: de vill prata när det passar dem, men det fungerar även som skydd för den uppringda (som kanske inte är hemma just då); ingen obehörig ska se numret. Av samma skäl talar de aldrig in meddelande på svararen. Det är väl knappast så att de hör av sig på eget initiativ utan det är jag själv som på ett eller annat vis har sökt kontakt med dem. Men ringer de imorgon, nästa vecka eller om en månad, det kan man aldrig veta.

 

Och som nämnt ovan kan samtalet komma från vårdcentralen, Försäkringskassan mfl.

 

Det finns även call center med prefix 010-

 

Även jag har fått ”Microsoftsamtal” från en mängd olika nummer. De samtal jag nämner i mitt första inlägg kom ett från 040 (och inga övriga siffror), de övriga från ”Dolt nr” och ”Hemligt nummer”.

 

Men jag har också fått samtal från både Italien och Senegal som sett ”konstiga” (ofullständiga) ut men som faktiskt var avsedda till mig.

 

De som vill strunta i alla dolda och hemliga nummer kan förstås fortsätta göra det. Jag för min del kommer antagligen att fortsätta som förut: Svara och svära, svara men inte säga något eller avvisa/ignorera om det kommer flera samtal på raken, allt efter humor och tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skrev ofta...

Myndigheter brukar oftast börja på 010- (den gamla NMT-450 nummerserien) vid tillbakaringning.

Myndigheterna ringer alltid upp med ett prefix-

Nåja, en sanning med modifikation. Om SÄPO eller MUST ringer upp av en särskild anledning kommer man inte att se något nummer...

Alltså med myndigheter menar jag statliga myndigheter (ej vårdcentraler, Kommuner och Landsting) och när jag skrev "Myndigheter ringer alltid upp med prefix- menar jag dom myndigheterna som ringer upp just med sådana.

Om man då motringer kommer man i regel till växeln och sällan(?) till anknytningen.

 

Nummerserier som börjar med 00xx etc. existerar inte i Sverige

Ursäkta om jag vilseledde och krånglade till det hela i onödan.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vem du riktar ditt svart till, kanske till alla, men jag avsåg statliga myndigheter jag också. Exempelvis polismyndigheten! Vill man ha direktnumret till en viss person så får man det, men man måste be om det via växeln eller personen själv. Om denna ringer så syns "dolt nr" gissningsvis av skäl som jag skrev ovan. 
Nu börjar det här blir nästan ett nytt ämne så jag slutar här(tror jag), är nöjd med alla synpunkter som framförts. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...