Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivarrengöring - vart tar bläcket vägen?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Jag har en Canon Pixmxa MG5250 sedan 2011.

Mycket nöjd med denna och ger fantastiska färger på mina fotoutskrifter.

 

Men en sak jag funderar över; ibland gör den liksom alla bläckstråle-skrivare - en sk.automatiskt rengöring.

Ok. Alla säger att detta tar bläck(!?).

Jag har inte märkt att denna funktion "äter bläck" mer än min normala användning eller ens tar något; men vart tar i så fall bläcket vägen?

I skrivhuvudet?

Obs! Det är inte på papper detta sprutas ut.

Någon som kan ge klarhet?

 

Alltså det är skillnad om jag manuellt ger kommandot ett rensa skrivhuvudena - då krävs det papper i skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst tar denna ständiga rengöring bläck, det säger tom Canon själv att den gör. Dessutom äter den färg även om man skriver ut i svart. Jag skriver huvudsakligen i svartvitt men färgkassetten töms i samma tempo som den svarta, åtminstone är det så för min modell MGM4250. Men vart bläcket tar vägen vet jag inte. Det dunstar?. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min ska det samlas i en behållare med en skumgummibit i.

post-52940-0-44843900-1455403379_thumb.jpg

 

Det mesta finns nog där men det har stänkt utanför också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst tar denna ständiga rengöring bläck, det säger tom Canon själv att den gör. Dessutom äter den färg även om man skriver ut i svart. Jag skriver huvudsakligen i svartvitt men färgkassetten töms i samma tempo som den svarta, åtminstone är det så för min modell MGM4250. Men vart bläcket tar vägen vet jag inte. Det dunstar?.

Vart?

Jag har aldrig märk av detta.

 

Mikael: Hehe, detta finns inte på min skrivare och därför jag undrar?

På min skrivare finns helt enkelt inte något sådant och jag har aldrig sedan 2011 märkt av någont sånt heller.

 

Jag har också en gammal HP Photosmart C6280 skrivare (6-patroner) som går igång i tid och otid; men var tar bläcket vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tidningen Råd och Rön har nyligen låtit testa 61 bläckstråleskrivare avseende bläckåtgång och de kommenterar resultatet som "Skrivarens automatiska självrengöring blåser dig på flera hundra utskrifter per patron". Generellt sägs Brothers skrivare bara snålast medan Canon slösar värst, men kompenseras något av att bläckpatronerna är något billigare. Canons skrivare är oftast inställda att starta rengöringen när skrivaren sätts på varför de rekommenderar att man inte stänger av den.

Och ja, det utsprutade bläcket samlas i en uppsamlingssvamp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara lösningen på din undran?

 

 

Var tar bläcket vägen?

Och denna operation på en Canon verkstad, ja Epson också, kostar väl två-tre gånger mer än de vanliga skrivarna som finns i hushållen. Får man felmeddelandet så kasta skrivaren och köp ny, inte så bra för miljön däremot.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vitsen med denna video, det enda jag ser är när någon demonterar en enkel canonskrivare i småbitar, och i sista sekvensen ser något som det kommit lite bläckstänk på, vad har detta med trådrubriken att göra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...