Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta Hårddisk


spinnare357

Rekommendera Poster

Bilden ser inte ut så utan som jag skrev tidigare. Vad som är fel vet jag inte

 

Funderar på att köra tillbaka C: från Reflect och se vad som blir resultatet. Har kopia från ett år sedan. Då fanns återställningspunkterna kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står "Hiren´s Boot CD.15.2.zip"  

 

Ringde och pratade med ett dataföretag och kollade vad det skulle kosta. 

1. Så skulle dom kolla hela datorn (hårddisk, moderkort, mm) och detta kostar 500Kr

2. Om det inte är något fel på hårdvaran utan på mjukvaran så anser dom att det blir alldeles för dyrt att leta upp felet utan dom installerar om i stället.

 

3. Blev rekommenderad att prova med att återställa kopian som jag gjorde för ett år sedan.

    Är rätt säker på att det inte var något fel då (återställningspunkter försvann inte)

   Om inte återställningspunkterna försvinner sedan så är ju problemet löst.

 

Det som gäller sedan är uppdateringar för op-syst. och ta hem program som lagts till senare.

 

Tackar för tips och hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
spinnare357

Återkommer här med info om datorns status plus en del funderingar.

Datorn har varit hos doktorn och hårddisken är utbytt. Tog 30 sec att konstatera fel på hårddisken med USB-pinne (verktyg).

Detta påpekades ju också av flera på detta forum. Är nu en erfarenhet rikare.

Dataföretaget klonade min skadade disk till den nya så nu ser allt ut som det skall.

 

Jag undrar nu på följande.

Vill säkerställa att jag kan återställa datorn om/när problem uppstår.

 

Recovery som jag fick med datorn vid köpet, vad är detta och vilken nytta har jag av detta? Är det en kopia av fabriksinställningarna? Hur används det? Ligger på disken i datorn under "E:Recovery"

 

Har också gjort en "recovery" på en USB, med Dells program (fanns i datorn)

"Backup and Recovery Manager"

När hur använder jag den? Kan den användas till Dells återställningsverktyg?

 

 

 

Hur används Dells program?  Om jag skall säkerhetskopiera systemet och det skall vara startbart, måste jag väl ha en extern disk enbart till detta?

Den skall ju formateras först och allt på disken försvinner ju då.

Det går väl inte att använda en externa disk och partionera den i flera partioner? Ex 1TB till  900 + 100 GB?

 

Tänker använda "Makrium Reflect" för backup igen.

1 Göra nya kopior.  Gamla kan innehålla fel eftersom disken var fel på.

2 Dels kopia på hela datorn till extern disk och kopia på C:

3 Samt kopia på C: och lägga på D:  Använda om något strular. betalversionen av Makrium innehåller startbart media

 

Hoppas det inte blir rörigt nu.

 

post-125733-0-16849800-1457444795_thumb.png

post-125733-0-57240400-1457445396_thumb.png

post-125733-0-98137600-1457445528_thumb.png

post-125733-0-66433700-1457446070_thumb.png

post-125733-0-63488900-1457446096_thumb.png

post-125733-0-63208800-1457446119_thumb.png

post-125733-0-15692500-1457446140_thumb.png

post-125733-0-49342200-1457446153_thumb.png

post-125733-0-82022400-1457446167_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dataföretaget klonade min skadade disk till den nya så nu ser allt ut som det skall.

Det innebär också att de skador som uppstått i Windows-installationen och dina egna filer pga den dåliga hårddisken har följt med.

 

 

Har också gjort en "recovery" på en USB, med Dells program (fanns i datorn)

"Backup and Recovery Manager"

När hur använder jag den? Kan den användas till Dells återställningsverktyg?

Du startar (bootar) datorn från det USB-minnet för att ominstallera Windows (återställa till leveransutseende).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Återställningspunkter finns och försvinner inte nu och dataföretaget har kollat igenom datorn efter fel bla alla inställningar.

 

Vad skall jag göra nu? Kan jag kolla på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Har kört "sfc/scannow" 2ggr med samma resultat. Se bif.

Bägge körningarna ser identiskt lika ut, och längst ner står det att det blev reparerat.

 

Det skall ju gå att byta ut filer manuellt.  Men jag tror mig inte klara detta själv.

 

Finns 3 alternativ som jag ser det.

 

1. Byta ut filer manuellt.

 

2. Köra på och se om det blir problem.  Förutsätter att Backup och Restore fungerar

    Använder "Makrium Reflect"  image backup hela datorn och backup C: till extern disk.

    Och "Cobian"  som backup på D: (alla mappar, kort, mm som jag sparar). Full backup 

    efter ca.5-6 inkrementella som jag då tar bort.

 

3. Installera om Windows. Jag undrar då om Windows finns på datorn "Recovery" eller var

   finns/hämtar man detta?

  

   Som jag förstod det skall USB pinnen som jag skapade användas att Boota med men

   hur startas installationen av Windows sen och var ligger den?

sfcdetails 2.txt

post-125733-0-13961400-1457546406_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser i din första Dell-bild (Recovery Tools) i inlägg 30 så ser du att återställningsmediat innehåller hela operativsystemet mm och återställer datorn till fabriksskick. När man använder återställningsmedia skapat på det sättet behövs inget annat.

 

När SFC inte hittar några problem skriver den det i Kommandotolken. Om samma fel återkommer vid flera körningar i felsäkert läge så är det inte mycket man kan göra, för byta ut filer är inte lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Jag satte i USB-pinnen och startade datorn. Valde starta från USB. Windows filer började laddas och sedan hittades inte något media Recovery.

Nu är skärmen svart med vit text 1. starta med installationsdisk 2. Välg språk 3. Klicka reparera dator

 

Sedan står det

File:      \Boot\BCD

Status:  0xc000000f

Info:      An error occurred while attempting to red the boot configuration data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Provade annan USB-kontakt och windows börjar laddas.

Kommer upp ruta "välja språk" Kom upp ruta om fel. Klickade på reparera.

Sedan startade datorn som vanligt. Ominstallation av windows startade inte

 

Efter att hårddisken blev utbytt, körde jag windows update (63 nya uppdateringar)  Vågade inte uppdatera tidigare med den gamla hårddisken om det skulle bli fel, eftersom inte återställningspunkterna fanns kvar.

 

Körde sedan "Makrium Reflect" och gjorde en image på C: som jag sedan återkopierade till datorn och det fungerade utan problem. Detta för att kolla om imagen var ok.

 

Vid koll i datorn efter detta så fungerade alla program och allt såg ut som vanligt förutom att alla uppdateringar och återställningpunkter som fanns innan var borta.  Vid en image borde väl det inte bli så?

 

Därför ville jag ominstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör en exakt avbild av C: till annat media och sen kopierar tillbaks avbilden till C: borde C: se likadan ut som innan du gjorde avbilden.

 

Har du läst i manualen om hur ominstallationer ska gå till?

Den borde du kunna ladda ner från Dells webbsidor för din datormodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
spinnare357

Tänkte bara meddela på forumet hur jag löst problemet med backup och startbart media

 

Lät dataföretaget skapa en USB med Reflect på. Om/när disken kraschar så kan jag installera om allt igen även på en helt ny disk utan op.

 

1. Sätter i USB:n, (som startar Reflect)   2. kopplar in externa disken och kan sedan välja vilken kopia jag skall installera från ex-disken.

 

Trodde att en startbar USB gick att använda till vilken dator som helst men inte enl. dataföretaget utan den måste skapas till varje dator.

 

Alltid lär man sig något nytt.

 

Hoppas alla får en bra semester med gott väder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...