Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sugen på Mint...men osäker på vilken dist?


DePhaz

Rekommendera Poster

Jag har en äldre dator där man hittar den inställningen under hårddiskar.

Man måste ha USB instoppat vid uppstart, i BIOS leta reda på boot ordning, "öppna upp" HDD så ska där förutom ordinarie disk även USB-minnet hittas. Ändra dess inbördes ordning.

 

Ja det finns ett sätt utanför terminalen men jag vet inte hur det ser ut i Ubuntu.

Där finns väl något som heter programförråd? Finns där någonstans där man lägger till PPA?

I så fall ska ppa:tsvetko.tsvetkov/trusty-backports läggas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, OK, jag ber dig om ursäkt.  :unsure:  jag höll det inte för sannolikt att usb-minnet skulle sorteras som hårddisk i BIOS men det gjorde den. Förlåt. Vid tidpunkten var jag uppretad ändå och blev otroligt tjurig när det inte fungerade men det var ju mitt fel.  

 

Nåväl, jag hade redan hunnit ladda ner Linux Live USB Creator (http://www.linuxliveusb.com/en/download) och fick det sedan att fungera med booten (hade flyttat ISO filen till laptopen istället). Men datorn är ju lite klen och det är inte optimalt att köra via USB heller. Funderar på om man skulle installera det eller ej. hårddisken är på 232GB och 205GB är ledigt. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare härifrån. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, att köra via USB är inte optimalt.

Tanken är att man ska kunna köra en "Live" version, eller om man så vill en Demo-version.

Ser det ut att funka (nätverk hittas osv.) och man tycker att det man ser verkar okej så installerar man på hårddisken.

(Jo, man kan även installera på ett USB men det är ju inte heller optimalt.)

 

Jag föreslår att du installerar och kör en tid.

Funkar det inte alls så får du kanske installera en "klenare" Linux-dist. som ex. Puppy.

Puppy tycker jag påminner om Windows 3.1/3.11.

 

En annan variant, dock långt osäkrare, är ju att du testar att installera Android-x86 på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Läste på lite på denna sida: http://www.everydaylinuxuser.com/2014/07/how-to-install-linux-mint-alongside.html . Har inget "eget material" på datorn just nu så backup kanske man kan hoppa över. Det står i texten om att man ska göra en "system image" men inte hur stor plats en sådan tar. 

 

Sedan kommer det riktigt svåra. I denna video: 

sägs det vara enkelt att krympa windows partionen men i texten ser det inte lika självklart ut. Vet inte vad som gäller här. Windows partionen får tydligen inte röras alls.  Vet heller inte hur mycket utrymme jag ska ge Linux partionen. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerar Mint får man en fråga om man vill installera den "bredvid" Windows (eller att OS).

Sidan 16 i manualen.

 

Här bestämmer du nu om Linux Mint skall installeras tillsammans med ett eller flera andra operativsystem eller självt få använda hela hårddisken. Du har också möjligheten att göra denna fördelning manuellt.
• Om du väljer att installera tillsammans med ett eller flera andra operativsystem så kommer installationsprogrammet att använda det lediga utrymmet på hårddisken till att skapa en ny partition för Linux Mint. Du får en fråga om hur stor den skall vara.
Programmet gör sedan automatiskt de ändringar som behövs. Efter installationen kommer du att ha en startmeny där du kan välja vilket operativsystem du vill starta.

 

Här en direktlänk till installationsguide för Mint 17.1

http://linuxmint.se/wp-content/uploads/2008/02/Installera-Mint-Rebecca1.pdf

 

Jag har haft Mint installerat under lång tid på en egen 80 GB disk och har under åren installerat en massa mjukvaror mm. (ja, jag har avinstallerat en del med) men detta till trots är det endast 27 GB använt utrymme.

Då inkluderar det även bilder, dropbox-mappen osv.

Har du 205 ledigt kan väl Mint få 30 av dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min osäkerhet.  :blush:  Vill bara kontrollera en sista sak...

 

Tittade lite på installationsprogrammet (men sparade inga förändringar till disken) och upptäckte att det påminde om det som visas i filmen. Installationsprogrammet föreslog själv en fördelning som nästan motsvarade 50/50%. Justerade så att det följde förslaget i föregående inlägg, alltså 30GB till Linux och då får Windows ca 219GB utrymme. Om det är en OK fördelning så kör jag på det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...