Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorns utveckling fakta HJÄLP!


Joman

Rekommendera Poster

Hej! Jag håller på med ett projekt i skolan om datorns utveckling. Är det någon som har en bra hemsida med fakta så skriv det till mig.

 

Mvh Joman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första dator vi hade på jobbet slutet 1970-talet var en begagnad Wang.

Med specialprogramm för vad vi gjorde, skriva brev till mässdeltagare. Och hantera svaren, negativa, positiva (nytt brev) , inget svar (påminnelse) osv.

Det räckte med en dator till sekreteraren. När det blev dags för PC i början på 1980-talet så behövdes 3st PC och ytterligare 2 sekreterare för att göra samma sak. PC programmen var ju så "kraftfulla" så man hade många fler val. Vilket innebar att det tog längre tid göra samma sak som på Wangen. Med specialprogram.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wang_Laboratories

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första dator som jag använde var en Mac innan jag började på min första datakurs 1989. Då använde jag en IBM 286 med en hårddisk på 20 Mb och tretums diskettenhet. Jag hade programmen Writing, Reportning och Graphing assistant. Windows versionen var Windows 2.11. Jag hade också Word perfekt 5.0 för dos Dbase for Dos och Basic. Jag fick Word for Windows 1.0 installerat på den datorn när jag fick min första praktikplats. Alla program som jag använde var på svenska utom Basic.

 

När jag fick låna hem den datorn upptackte jag ett program på hårddisken som hette PC tools. Det var på engelska. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske ska hålla oss till Trådrubriken, som inte handlar om vår egen privata datorutveckling, utan om hur datorns utveckling i världen har varit och är idag.

Läs även inlägg #1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...