Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trög dator och oönskade program som startar automatiskt


vartliggerden

Rekommendera Poster

vartliggerden

Jag har en nio år gammal PC från Dell, med Windows XP med Service Pack 3.

Datorn går väldigt långsamt sedan ett par år tillbaka. De senaste månaderna har den börjat frysa korta stunder regelbundet medan man arbetar. Märks tydligast när man ser på streamade filmer. Jag har funderat om minnet på datorn börjat bli gammalt, och om något i datorn slutat funka.

Igår ville datorn inte stänga ner, utan varnade för DDE-server som behövde stängas ner först. Jag sökte på nätet och hittade hur man inaktiverar detta onödiga program. Det visade sig dock att jag redan inaktiverat detta. Så varför det ändå startas vet jag inte.

Kan det vara virus eller spyware som arbetar i bakgrunder och gör något?

Här kommer resultaten från genomsökning med FRST.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbar eller stationär ?

Jag gissar på stationär.

När gjorde du ren den från damm sist ?

Själv gör jag det på den rostfria diskbänken. Iförd bommullskläder , barfota, och tar oavbrutet i diskbänken med en hand för att minska risken för statisk elektricitet.

Men det är kanske bäst rensa den också inuti från all skit !

Steg 1. Gå in i webbläsaren och ställ in att all historik, kakor osv inte ska sparas. Du kan väl inloggningarna / lösenorden till alla siter du surfar du surfar på ?

Steg 2. Öppna webbläsaren alltid i fortsättningen som ett "privar fönster" där inget ska sparas. Med Firefox görs detta genom att högerklicka på iconen nere på listen längst ner och sedan välja privat fönster.

Steg 3. Ladda hem och installera Malwarebytes Antimalware Free  och kör det på hela datorn två gånger. Hittar den nått andra gången får du ta bort det med hjälp av filhanteraren. Och kör det en gång till. Så du är säker på att allt Malwarebytes Antimalware Free hittar är borta.

Steg 4 Ladda hem och installera Super Antispyware Free och kör det på hela datorn två gånger. Hittar den nått andra gången får du ta bort det med hjälp av filhanteraren. Och kör det en gång till. Så du är säker på att allt Super Antispyware Free hittar är borta.

I fortsättningen avslutar du varje dator pass med Quick scan med Super Antispyware Free efter du stängt webbläsaren som du surfat med i priivat fönster.

Funkar allt som det ska ska du ha noll kakor då.

Steg 5. Installera Ghostery, finns till Firefox, (förutsätter att du inte gillar reklam) för sedan med Ghostery blir det mycket mindre reklam på skärmen.

Steg 6. När du surfar ha normalt Shockwave Flash inaktiverat i webbläsaren. Shockwave Flash är enligt min uppfattning det mest resurskrävande program man kan ha igång wid surfning. Vill du se på film / video aktivera Shockwave Flash just då.

 

Vilken Dell modell är det du har? Brukar stå på datorn nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inget skadligt eller olämpligt i loggen, men det finns rester av McAfee och Norton/Symantec och de kan eventuellt påverka datorn.

 

I en så gammal dator med så lite RAM-minne (1 GB) blir det lätt trögt med moderna antivirusprogram. Jag ser att du har en mycket gammal ZoneAlarm installerad och den kan du ju börja med att avinstallera, dels tar den resurser i datorn även om den är inaktiverad och dels skyddar en så gammal version inte mer än den brandvägg som ingår i XP.

 

Jag avråder från SuperAntiSpyware i detta fall eftersom den kommer att hela tiden ligga och ta resurser i datorn. Webbläsar-kakor gör inte heller datorn trög.

 

Jag är mer inne på att det är värmeproblem eller att hårddisken är dålig, men nedanstående tar bort resterna av McAfee och Norton/Symantec.

 

Starta programmet Anteckningar.
Kopiera alla rader i rutan:

CreateRestorePoint:
CloseProcesses:
IE trusted site: HKU\S-1-5-21-828594935-4081721256-201751874-1006\...\internet -> internet
IE trusted site: HKU\S-1-5-21-828594935-4081721256-201751874-1006\...\mcafee.com -> hxxp://mcafee.com
IE trusted site: HKU\S-1-5-21-828594935-4081721256-201751874-1006\...\mcafee.com -> hxxps://mcafee.com
R1 MPFP; C:\WINDOWS\System32\Drivers\Mpfp.sys [120136 2009-07-16] (McAfee, Inc.)
S3 catchme; \??\C:\DOCUME~1\AB\LOKALA~1\Temp\catchme.sys [X]
S3 EraserUtilDrvI9; \??\C:\Program\Delade filer\Symantec Shared\EENGINE\EraserUtilDrvI9.sys [X]
U3 TlntSvr; no ImagePath
Reboot:
och klistra in i Anteckningar. Kontrollera att inga filer har delats upp på två rader.
Spara filen på skrivbordet med namnet fixlist.txt.

Stäng av alla program.
Starta FRST som finns på skrivbordet.
Klicka på knappen Fix.
Vänta tills programmet är klart.
Om datorn inte startas om automatiskt så gör det själv.

Programmet skapar en logg Fixlog.txt på skrivbordet.
Klistra in innehållet i den i ditt svar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...