Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sparas alla redigeringar som "bilder"?


Orvar-Arne

Rekommendera Poster

Hej,

när man redigerar bilder i exempelvis "Bilder" i Mac, eller Iphone, är man ju inte alltid nöjd med resultatet och omredigerar mer och mer tills man hittar det man gillar. Jag kan också gå tillbaka och kolla hur bilderna sett ut i t ex förhandsvisnig. Jag undrar hur mycket plats dessa " kopior" tar. Och var de lagras. Och hur man raderar dem. Är lite fullt i min Iphone för tillfället.

OA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

Jag har varken har Mac eller Iphone, men provar ändå att svara.

 

Som svar på frågan i rubriken: ja

Jag vill börja med att gå igenom dom grundläggande sakerna:

 

1. Normalt sett i alla bild-redigeringsprogram så skall man alltid arbeta med en kopia av originalet. Man kan redigera hejvilt och inte riskera att förstöra originalet.

2. Om originalet är av typen jpeg (jpg) - vilket egentligen betyder att bilden är komprimerad med ett förstörande format; så varje gång man sparar om samma jpeg-bild efter redigering så kommer denna att automatiskt förlora information dvs. bilden kommer att bli sämre än den var från början.

Ps. Detsamma gäller musik och mp3-format.

3. Varje kopia tar i princip upp lika mycket plats som originalet eller mer - eller mindre - det beror på vad du gjort i redigeringen och hur du sparat bilden.

4. En Jpeg--bild som ändrats lite grann och sparas om i samma format där den tar upp mer utrymme på disk, är inte automatiskt av bättre kvalitet - men den kan vara det.

5. Beroende på din kameras upplösning och dina inställningar där, så skulle jag gissa på att dina fotade bilder ligger på nånstans mellan 3-5MB st.?

Vilket betyder att på ett 8, 12, 16, 32, 64 GB minne du skulle kunna få plats med runt, tja se denna tabell:

SanDisk: Number of pictures that can be stored on a memory device

 

I ditt fall så borde du kunna hitta dina kopior av samma bild i samma bibliotek som dessa sparades i första gången väl?

Se detta tips http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-find-pictures-on-your-iphone0.html

Detta är bara i all välmening och återkom med hur det går.

 

Men du borde väl också ha ett foto-redigeringsprogram på din MAC och om du testar att 'Spara som' utan att klicka vidare så skall väl standard-sökvägen stå där?

I så fall öppna filhanteraren och leta reda på den mappen och markera dom filerna du vill ta bort.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...