Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man vrida datorn 90 grader?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. En av mina funderingar är rent praktisk. Jag har begränsat med utrymme att förvara datorn på. I dag har jag en tower modell. som står upp från hyllan i en bokhylla på normalt sätt. Jag skulle vilja ändra i bokhyllan som datorn står på men det kräver att datorn läggs ner i stället för står upp. I övrigt oförändrat. Är det ok för datorn att ligga ner på sidan i stället för att stå upp? Jag har kollat på kylkanaler och de påverkas inte av detta. Men klarar hårddiskar, dvdläsare, och allt övrigt inuti att sitta 90 grader annorlunda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan gå. DVD-Läsare brukar ha små flikar man kan fälla ut för att enklare peta in skivor i släden.

 

En kollega sa till mig att en redan formaterad disk som man ändrar orientering på kan ge ifrån sig många skriv- och läsfel. Om det stämmer eller ej vet jag inte. Men å andra sidan om du upplever några problem så får du helt enkelt vrida tillbaka datorn och kanske ställa den på golvet under bordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tänka mig att det skulle bli problem. DVD-enheter och hd brukar vara gjorda för att kunna monteras både horisontellt och vertikalt. Jag har själv plockat hd från bärbar dator och monterat vertikalt i stationär dator utan problem.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stormuffin skrev

 

 

En kollega sa till mig att en redan formaterad disk som man ändrar orientering på kan ge ifrån sig många skriv- och läsfel.

Vilket i klartext betyder att bortsett från fel i dina egna dokument finns risken att datorn upphör att fungera efter nästa Windowsuppgradering.

Vilken väl kommer idag på tisdag eftermiddag.

Jag har varit med om problem efter kört en hårddisk hängande i sladdarna. Nu var det några år sedan.
Så hårddiskarna kanske är bättre nuförtiden.

Så det är bara att prova.

Går det så går det. :)

Och går det inte är det ju bara att installera om allt ! Kanske efter du köpt en SSD som garanterat grejar det hela ! ;)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724062

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk skall normal klara av att köras horisontellt eller vertikalt.

Det finns mindre/smalare chassin som är gjorda för vertikal (stående) placering där hårddiskar + DVD då blir vertikala pga. i ett sådant tunt och litet chassi monteras diskarna också stående.

Det som kan vara mindre är bra är nånting mitt emellan typ 45gr. etc.

 

Och hårddisken skall naturligtvis sitta fast, helst med vibrationsdämpande silikon-bussningar i hårddisk-vaggan vilket finns på en del dyrare chassin.

Mvh

 

[Edit] Se här vad hårddisktillverkarna själva säger och det är inga problem: http://www.howtogeek.com/128397/does-hard-drive-orientation-affect-its-lifespan/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...