Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

32 eller 64 bitars Win7?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Idag kör jag XP Pro (32bitar) och man märker att det pressas bort

Jag har möjlighet att installera antingen en 32 bitars eller en 64 bitars Win7 Pro.

Jag har hört att 64 bitars skulle vara bättre, så jag undrar vad det är för praktisk skillnad

när jag använder datorn om jag har 32 el 64 bitars? Och räcker PCn till för 64 bitar?

Fungerar mina gamla program på 64 bitar likaledes min skrivare o scanner?

Om man säger att jag använder min dator på ungefär samma sätt som idag har jag

någon fördel eller nackdel av att använda 32 eller 64 bitar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal sk X86 dator med enkärnig processor går väl inte att installera 64 bitars operativsystem på som kräver minst tvåkärnig processor.

 

Läs mer på: Lösningen på mysteriet med 64-bitars Windows

x86 relaterar till den arkitektur av CPUer som Intel inledde med 8086 och 8088. Det innebär i praktiken alla CPUer idag, även om arkitekturen ide nyaste CPUerna inte längre är som den var då.

Att installera ett 64-bitars-OS i en dator med enbart en processorkärna är inga som helst problem.

Jag installerade en testversion av Windows XP 64-bitar på den datorn jag en gång hade med en AMD Athlon 64-CPU.

 

Den datorns CPU hade enbart en kärna och kan således med lätthet sägas vara en dator med en processor.

AMD var också först ut på marknaden med CPUer som byggde på 64-bitarssystem.

 

Det spelar således ingen roll om datorn har en CPU med en kärna och går under klassificeringen x86.

Det som är viktigt är att CPUn har stöd för 64-bitarssystem.

 

Att gå från 32-bitars OS till 64-bitars OS på en gammal dator kan ge problem med hårdvaran, såväl internet som externt.

Innan bytet görs bör man kontrollera att det går att få tag i drivrutiner till all hårdvara med stöd för 64-bitars-OS. Här är det i många fall problem med äldre hårdvara.

Program brukar oftast inte ha några problem med att installeras i ett 64-bitars OS, som Windows.

Windows har stöd för 32-bitarsprogram genom sitt WoW (Windows On Windows).

 

TS bör således nogsamt kontrollera att det finns drivrutiner för hårdvaran och 64-bitarsvarianter innan ett byte sker till 64-bitars OS.

TS bör även kontrollera att CPUn har stöd för 64-bitarsarkitektur innan bytet sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

x86 relaterar till den arkitektur av CPUer som Intel inledde med 8086 och 8088. Det innebär i praktiken alla CPUer idag, även om arkitekturen ide nyaste CPUerna inte längre är som den var då.

Att installera ett 64-bitars-OS i en dator med enbart en processorkärna är inga som helst problem.

Jag installerade en testversion av Windows XP 64-bitar på den datorn jag en gång hade med en AMD Athlon 64-CPU.

 

Den datorns CPU hade enbart en kärna och kan således med lätthet sägas vara en dator med en processor.

AMD var också först ut på marknaden med CPUer som byggde på 64-bitarssystem.

 

Det spelar således ingen roll om datorn har en CPU med en kärna och går under klassificeringen x86.

Det som är viktigt är att CPUn har stöd för 64-bitarssystem.

 

Att gå från 32-bitars OS till 64-bitars OS på en gammal dator kan ge problem med hårdvaran, såväl internet som externt.

Innan bytet görs bör man kontrollera att det går att få tag i drivrutiner till all hårdvara med stöd för 64-bitars-OS. Här är det i många fall problem med äldre hårdvara.

Program brukar oftast inte ha några problem med att installeras i ett 64-bitars OS, som Windows.

Windows har stöd för 32-bitarsprogram genom sitt WoW (Windows On Windows).

 

TS bör således nogsamt kontrollera att det finns drivrutiner för hårdvaran och 64-bitarsvarianter innan ett byte sker till 64-bitars OS.

TS bör även kontrollera att CPUn har stöd för 64-bitarsarkitektur innan bytet sker.

Tack för era svar. Jag läste artikeln hos Microsoft och jag tyckte att de själva uttryckte att det inte var så stor skillnad mellan versionerna förutom minneshanteringen. Och det i sin tur skulle visa sig om man antingen körde tunga spel eller hade massor med öppna dokument och program uppe samtidigt, då skulle det märkas vilken version man använde. Så i mitt fall så kan/ska jag nog använda 32 bitars. Detta eftersom jag har äldre extrautrustning där det inte finns stöd för 64 bitars OS. Men vad jag förstår så är det bara och prova. Om jag får allt att fungera med 64 bitars så är det ok och jag kan använda det. Men jag kommer nog inte att utnyttja prestandan hos det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan vidare så rekommenderar jag starkt att du installerar 32-bitars system på en gammal trött dator.

Detta pga. ett 32-bitars system är mindre resurskrävande; tar upp mindre utrymme på disk, tar ungefär hälften av primärminnet (RAM) i anspråk mot 64-bitars och det kan vara lättare att finna fungerande drivrutiner.

Det betyder också att processorn, disk och annat belastas mindre och att uppstarten går något snabbare pga. det är inte lika mycket som skall laddas in i primärminnet.

 

Ett 64-bitars operativsystem är egentligen bara om du har en hyfsad dator med mycket primärminne som kan utnyttjas > 4GB.

Jag har med stor framgång installerat både Windows 8.1 samt Windows 10 32-bitars på datorer som är mer än 10 år gamla.
Aldrig att jag ens skulle fundera på 64-bitars på dessa.

Se här ett exempel på 32-bitars Windows 10 minnesanvändning på en annan trött maskin från 2009:

Smidig uppgradering av en gammal laptop

..//..detta får väl anses vara ok...1071MB

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta och kontrollera innan du går vidare om det finns stöd för

tex

skrivare

scanner

kamera

osv

som du använder tillsammans med din gamla dator

i Windows 7

eller

lägg in inköp av nya i projektet (och att skicka de gamla till elektronikåtervinningen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 64 eller 32 bitar går väl inte att installera och köra alls på en gammal dator ? Jag försökte installera Windows 7 64 bitar på min blå dator som jag nu har Linux på. Skärmen stod bara och blinkade när jag hade installerat allt och startat om datorn... Men visst det gick ju att installera.... Den var gjord för Windows XP helst 32 bitar men jag hade Windows XP 64 bitar på den ett tag... Det funkade inte så bra det heller.

 

Nu har jag Linux Mint Olivia version 15...  Det funkar bra men den kunde ju inte installera så många program. Den datorn surfar jag inte på längre. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 64 eller 32 bitar går väl inte att installera och köra alls på en gammal dator ? Jag försökte installera Windows 7 64 bitar på min blå dator som jag nu har Linux på. Skärmen stod bara och blinkade när jag hade installerat allt och startat om datorn... Men visst det gick ju att installera.... Den var gjord för Windows XP helst 32 bitar men jag hade Windows XP 64 bitar på den ett tag... Det funkade inte så bra det heller.

Normalt går det bra att köra åtminstone 32-bitars Windows 7 i datorer som kom med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt går det bra att köra åtminstone 32-bitars Windows 7 i datorer som kom med XP.

Det var nog så att jag försökte installera Windows 7 med 64 bitar eftersom det inte funkade.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...