Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det är tur attt de varnar för vissa program iallafall...


MariaE

Rekommendera Poster

Det är tur att de varnar för vissa program iallafall. De borde varna för flera tycker jag och skriva att man bör vara expert på Linux för att använda dem... När man installerar Linux finns det ofta ett installationsläge för de som är experter på Linux.  Då unviker man detta läge om man inte är expert. 

 

Det ser ut som om jag installerar detta program men det gör jag inte!

 

Jag avinstallerar det eftersom jag inte läste ordentligt om det först.

/Maria

post-120863-0-57867600-1454238967_thumb.png

post-120863-0-48399000-1454238999_thumb.png

post-120863-0-39122400-1454239685_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är tur att de varnar för vissa program iallafall.

Din sista bild visar inte ett vanligt program utan kärnan (det mest centrala) i Linux, det är inget du använder själv direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din sista bild visar inte ett vanligt program utan kärnan (det mest centrala) i Linux, det är inget du använder själv direkt.

Det är sånt som experterna håller på med och ändrar. Det är därför det finns så många olika Linux.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sånt som experterna håller på med och ändrar. Det är därför det finns så många olika Linux.

/Maria

Om du nu förstår det som Cecilia skriver i inlägg #2, att det handlar om själva Kärnan i Linux, varför i hela friden skriver du då att du Avinstallerar denna??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu förstår det som Cecilia skriver i inlägg #2, att det handlar om själva Kärnan i Linux, varför i hela friden skriver du då att du Avinstallerar denna??

Det var programmet Crashme som jag avinstallerade.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crashme är ju ett stresstest och varför i hela friden skall du installera eller köra detta?

Du riskerar ju att köra sönder datorn! Alltså bokstavligen, dess hårdvara.

 

Din andra bild visar mycket riktigt det som Cecilia säger Linux kärnan, eller om man skall vara noga så är det inte Linux kärnan som visas, utan det är versionen på denna och att det finns ny uppdatering .
Detta skall du göra.
Själva Lunux kärnan är skriven i programspråket C och är så ofantligt komplex att det krävs lite mer än vanligt för att försöka sig på att förstå detta och det är heller ingenting som en vanlig användare ens skall fundera på.

Och det är denna som är det fundamentala i hela operativsystemet och på vad allting runtikring stöder sig på för att det skall fungera - kärnan (kernel).

Och strunta i att hämta och installera en massa annat hyss som inte tillför någon funktion som du inte har behov av, åtminstone noga läsa på vad olika program har för funktion innan.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crashme är ju ett stresstest och varför i hela friden skall du installera eller köra detta?

Du riskerar ju att köra sönder datorn! Alltså bokstavligen, dess hårdvara.

 

Din andra bild visar mycket riktigt det som Cecilia säger Linux kärnan, eller om man skall vara noga så är det inte Linux kärnan som visas, utan det är versionen på denna och att det finns ny uppdatering .

Detta skall du göra.

Själva Lunux kärnan är skriven i programspråket C och är så ofantligt komplex att det krävs lite mer än vanligt för att försöka sig på att förstå detta och det är heller ingenting som en vanlig användare ens skall fundera på.

Och det är denna som är det fundamentala i hela operativsystemet och på vad allting runtikring stöder sig på för att det skall fungera - kärnan (kernel).

 

Och strunta i att hämta och installera en massa annat hyss som inte tillför någon funktion som du inte har behov av, åtminstone noga läsa på vad olika program har för funktion innan.

Mvh

Det är ju därför jag har avinstallerat det. För övrigt så var ett av de första Dos-programmen som jag frågade om Fdisk.

 

Jag tyckte det hade ett roligt namn. Då fick jag till svar av en datatekniker att det är ett program som endast tekniker använder ingenting för den vanliga använaden. 

 

Linux motsvarighet heter Gparted, Fdisk och något annat namn som jag inte kommer ihåg nu... . Det finns på mina skivor i Linuxprogrammet Red Hat. 

Då raderas allt på hårddisken så de gäller att ha backup!

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta program har jag också avinstallerat. Orsaken till att jag installerade det för var för att jag letade ett program som testade datorn. Om det var en dålig dator så skulle den redan ha kraschat och då skulle jag ha fått en ny på garantin.

 

Jag installerade och körde ett program som hette stress istället.

 

Orsaken till att jag skriver om detta är för att jag vill varna andra. Det finns 3 sorters användare i detta forum. De som kan alldeles för mycket om vissa saker och de som bara kan lite grann och de som inte kan nånting om datorer eller Linux.

 

Ett av de första felen jag gjorde när jag började med datorer var att inte spara det jag hade skrivit...för att sen lära mej att inte spara ett dokument då jag skriver i Filemaker... Windows 98 program. Det sparas automatiskt. Man vet aldrig när det blir fel med något program i en Linuxdator s det gäller att göra säkerhetskopior ofta...

 

Programmet CPU burn har jag avinstallerat också...

/Maria

post-120863-0-35659800-1454322068_thumb.png

post-120863-0-05954600-1454322101_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta program har jag också avinstallerat. Orsaken till att jag installerade det för var för att jag letade ett program som testade datorn. Om det var en dålig dator så skulle den redan ha kraschat och då skulle jag ha fått en ny på garantin.

 

Jag installerade och körde ett program som hette stress istället.

 

Orsaken till att jag skriver om detta är för att jag vill varna andra. Det finns 3 sorters användare i detta forum. De som kan alldeles för mycket om vissa saker och de som bara kan lite grann och de som inte kan nånting om datorer eller Linux.

 

Ett av de första felen jag gjorde när jag började med datorer var att inte spara det jag hade skrivit...för att sen lära mej att inte spara ett dokument då jag skriver i Filemaker... Windows 98 program. Det sparas automatiskt. Man vet aldrig när det blir fel med något program i en Linuxdator s det gäller att göra säkerhetskopior ofta...

 

Programmet CPU burn har jag avinstallerat också...

/Maria

Har inte upplevt att det blir mer fel med program i en Linuxdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det så viktigt att ha ett program som hårdtestar datorn, speciellt när det gäller en splitter ny dator, och vad får dig att tro att den ska gå sönder direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det så viktigt att ha ett program som hårdtestar datorn, speciellt när det gäller en splitter ny dator, och vad får dig att tro att den ska gå sönder direkt?

En av mina släktingars datorer gick sönder första veckan han hade den. Han fick en ny dator på garantin. Dessutom läste jag i en databok för några år sedan att det var bra att testa datorn i början och ha den på dygnet runt i några dagar för om datorn kraschar då  så får man en ny på garantin. Jag har dock inte på min dator när jag sover för jag har datorn i sovrummet. 

Jag har hårdtestat alla mina datorer den första veckan jag har haft dem. Ingen av dem har gått sönder men om de skulle ha gjort det skulle jag ha fått en ny dator på garantin. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte upplevt att det blir mer fel med program i en Linuxdator.

Det  är ju lite skillnad på våra datakunskaper när det gäller Linux också.

 

Linux är ett mycket lätt och tråkigt operativsystem om man inte är uppkopplad. När jag hade Red Hat var kommandona i bashprompten det enda jag gjorde fel på. Nu är jag uppkopplad och då är det inte så lätt att veta vilka program man ska installera eller inte installera. 

När jag precis hade fått datorn då var det inte speciellt många program som funkade eller gick att installera. Därför var jag tvungen att börja om... 

Problemet är att om man skriver fel i bashpromten så får man nya förslag på kommandon och då måste man testa de också om de inte verkar för konstiga.

 

Om det finns något program som heter destroy så använder jag inte det om jag nu inte vill utplåna saker på datorn t.e.x.

 

Om det finns något program som heter recover så blir jag också misstänksam... Jag vet ju vad dos-programmet recover gör... Ett bra program om man vill utplåna filer på datorn eller försöka rädda en enstaka textfil på diskett eller USB-minne.

 

Ulf Lingärde som har skrivit många dos-böcker skriver i sina böcker att man bör ta bort kommandot recover från datorn. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det  är ju lite skillnad på våra datakunskaper när det gäller Linux också.

 

Linux är ett mycket lätt och tråkigt operativsystem om man inte är uppkopplad. När jag hade Red Hat var kommandona i bashprompten det enda jag gjorde fel på. Nu är jag uppkopplad och då är det inte så lätt att veta vilka program man ska installera eller inte installera. 

När jag precis hade fått datorn då var det inte speciellt många program som funkade eller gick att installera. Därför var jag tvungen att börja om... 

Problemet är att om man skriver fel i bashpromten så får man nya förslag på kommandon och då måste man testa de också om de inte verkar för konstiga.

 

Om det finns något program som heter destroy så använder jag inte det om jag nu inte vill utplåna saker på datorn t.e.x.

 

Om det finns något program som heter recover så blir jag också misstänksam... Jag vet ju vad dos-programmet recover gör... Ett bra program om man vill utplåna filer på datorn eller försöka rädda en enstaka textfil på diskett eller USB-minne.

 

Ulf Lingärde som har skrivit många dos-böcker skriver i sina böcker att man bör ta bort kommandot recover från datorn. 

 

/Maria

 

Använder du Red Hat nu eller varför nämner du Red Hat?

 

För att återgå till trådrubriken så ska det inte behöva vara några större problem att att installera program från programhanteraren, om du nu har Linux Mint installerat.

 

Sedan är handhavandet av programmen en annan fråga.

 

post-71662-0-83601000-1454353257_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du Red Hat nu eller varför nämner du Red Hat?

 

För att återgå till trådrubriken så ska det inte behöva vara några större problem att att installera program från programhanteraren, om du nu har Linux Mint installerat.

Jag använder Linux Mint  Rafaela nu. Red hat tog jag bara som exempel när det gällede att få bort program och datafiler från datorn. 

Men det blir forftarande fel med många saker trots att jag har avinstallerat nästan alla program som tillhör KDE-desktop. Problemet är att veta vilka de är. vissa program vill jag dock ha installerade t.e.x. Kpat. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Linux Mint  Rafaela nu. Red hat tog jag bara som exempel när det gällede att få bort program och datafiler från datorn. 

Men det blir forftarande fel med många saker trots att jag har avinstallerat nästan alla program som tillhör KDE-desktop. Problemet är att veta vilka de är. vissa program vill jag dock ha installerade t.e.x. Kpat. 

/Maria

   

Long term support release (LTS), supported until April 2019.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra att det kommer uppdateringar några år till till Rafaela... 

Tyvärr måste jag nog börja om trots att jag kan surfa på datorn. Jag får en massa konstiga fel... Datorn kan hämta uppdateringar iallafall... Problemet är att veta vilka paket som hör ihop...

/Maria

post-120863-0-68813300-1454354792_thumb.png

post-120863-0-22235600-1454354818_thumb.png

post-120863-0-01047400-1454354924_thumb.png

post-120863-0-17308700-1454355022_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Här är ett till program som man inte ska använda om man inte är expert på Linux. Men jag tänker inte avinstallera det. Jag vet inte om det var installerat från början...

/Maria

post-120863-0-50737500-1459794427_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...