Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator är synsk


Oviss

Rekommendera Poster

När jag varit inne på  t ex SAS eller Norwegian, eller ett hotell eller en förmedling av något slag så förföljer de mig var jag än finns uppkopplad dyker de upp. Är det cookisarna som alla informerar om att de placerat i ens dator eller har de något som gör att deras robotar genast ser när jag är uppkopplad? När jag kollar på resor hittar jag bara dyra, hittar jag en till hyfsat pris bort är den mycket dyrare hem,även om jag kopplar upp mig varje dag ser jag bara dessa resor medan andra kan hitta billigare resor på samma dagar. Hur kan jag förhindra att de "ser" mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog så att till exempel hotels.com har sammarbete med bannernätverk och när du sökt på hotell där så kommer du se banners från hotels.com med förslag på hotell på de platser du sökt på.

 

Likadant med resebolagen.

 

För att förhindra det, prova surfa i privat-läge. Då ska cookies och liknande inte sparas och då blir det svårare för bannernätverken att följa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förhindra det, prova surfa i privat-läge. Då ska cookies och liknande inte sparas och då blir det svårare för bannernätverken att följa dig.

Instämmer !

Men ska det hela fungera måste du rensa datorn från alla cookies som finns på den.

Ladda hem och installera Malwarebytes Antimalware Free och kör det.

Efter den grovrensningen med Malwarebytes, kör sedan Super Antispyware Free för att ta resten.

Gå igenom din webbläsare (jag kör Firefox) och ställ in den för att inget ska sparas till nästa session. (Betyder att du måste använda lösenord till alla siter med lösenord varje gång.)

Och när du installerat Firefox får du en icon längst ner. För att starta en privat session, högerklicka på iconen och välj privat session / privat surfning.

När du gjort allt detta är det dags att köra Malwarebytes Antimalware och sedan Super Antispyware igen.

 

Hur viktigt är privat surfning?

Efter ha rensat sonens dator med Super Antispyware öppnade jag en vanlig session på Firefox och öppnade vanliga dagstidningar DN, SVD, GP, GT, Aftonbladet och kollade runt i 2 minuter. Stängde av Firefox och körde en Quick Scan med Superantispyware, som hittade 275 cookies, dvs ca 150 cookies i minuten installeras på datorn vid vanlig surfning på vanliga tidningar.

Tog sedan och öppnade en privat session i Firefox och gjorde samma sak, kolla DN, SVD, GP, GT, Aftonbladet i 2 minuter.

Stängde av Firefox och körde Superantispyware, 0 (noll) cookies.

Två andra tips:

Installera Ghostery i Firefox, ett tillägg som Stoppar mycket från början.....

Ha normalt tillägget Shockwave Flash inaktiverat. Dvs välj Never activate, eller Ask to activate. INTE Always activate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...