Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgraderingskit kontra enstaka inköp


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Blev idag lite fundersam ang priser. Jag kollade på ett uppgraderingspaket till min dator för ca 4000 kr. Moderkort, processor och internminne. Sedan kollade jag vad de enskilda delarna kostade hos samma leverantör. Då var det ca 250 kr dyrare att köpa ett uppgaderingskit jämfört med att köpa de enskilda delarna för sig. Då blev jag lite förvånad. Det borde ju vara någon slags mängdrabatt på kitet. Eller brukar kit innehålla något mer som jag inte vet och inte heller står angivet? Det är exakt samma produkter jag jämfört. Konstigt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är så här:

Du kan aldrig vara helt säker på dom priser som anges.

 

Om du har ett paketpris från låt säga Web-hallen eller Inet, Alina eller andra: så kommer dessa priser att automatiskt justeras.

Detta pga, att dom följer alla andra och här kommer det extrema:
I Sverige så har vi för dagsläget bland dom absolut billigaste datorpriserna - inte ens i USA eller Tyskland kan du hitta billigare.

 

Självklart kan du handla hos olika leverantörer och få olika priser, detta tar dom från sin egen budget, men marginalerna är så små att det egentligen är tveksamt att fråga om rabatt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för ditt svar. Men vad jag tyckte var konstigt är att det var samma butik/affär som hade högre pris på kit än på de ingående delarna separat. Så om jag går till disken där och säger att jag vill köpa kit:et så kostar det ca 4000 kr. Om jag annars går till samma disk och säger att jag vill köpa de ingående delarna separat så betalar jag mindre. Det var det jag tyckte var konstigt. Då borde ju alla köpa delarna separat och ingen köpa kit:et. Jag tycker att man skulle tjäna lite på att köpa ett helt kit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När du köper en kit blir butiken ansvarig, dvs måste hålla med garanti och support, för att de ingående delarna fungerar ihop, men när du köper delarna var för sig är butiken bara ansvarig för varje del för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När du köper en kit blir butiken ansvarig, dvs måste hålla med garanti och support, för att de ingående delarna fungerar ihop, men när du köper delarna var för sig är butiken bara ansvarig för varje del för sig.

Ok, tack.. Det är ju ett rimligt svar på varför det är dyrare med ett kit än enskilda delar. Man tar ett större ansvar för helheten då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det ju ofta "ute på stans butiker" också - att köpa saker i ett paket sk. paketlösning blir i regel billigare än att köpa delarna lösa var för sig, dock får man ofta inte valmöjligheter på dom enskilda delarna i paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det ju ofta "ute på stans butiker" också - att köpa saker i ett paket sk. paketlösning blir i regel billigare än att köpa delarna lösa var för sig, dock får man ofta inte valmöjligheter på dom enskilda delarna i paketet.

Ja, nu är köpet gjort. Jag köpte ett kit men passade på att fråga om varför de ingående delarna var dyrare att köpa i mitt kit än att köpa dem separat av samma affär/person. Han kollade och kunde inte alls svara på varför det var på det sättet, om inte kitet prissatts vid en tidpunkt och de enskilda delarna har haft en prissänkning efter det. Ok det var ju en förklaring. På en fråga om priset inte kunde justeras nu när jag ändå stod där så blev svaret, tyvärr nej eftersom jag hade förbetalt det hela. Så var det med det........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...