Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur förvarar du kablar?


.M

Rekommendera Poster

Hur brukar du förvara kablar och sladdar du inte använder för stunden? Till exempel förlängningssladdar, högtalarkablar, instrumentkablar, usb-sladdar?

 

Ihoprullade i en låda kanske? nedtryckt i en gammal tvättpåse?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ihoprullade och låsta med buntband eller annat liknande och sorterade efter typ i påsar är ett önsketänkande. Händer att man tar tag i kablarna och fixar ordning men det brukar vara länge mellan gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mestadels

 

Ihoprullade i en låda kanske?

 

Har plastbackar för respektive "kategori".

Mest trassel är det i lådan med mobilladdare och andra nätadaptrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på kabel i viss mån men vanligast ihoprullade i små buntar och låsta på klassiskt repvis, dvs en ögla i sig själv och (när det går) koppla ihop ändarna. Strömkablar finns lätt åtkomliga, USB och andra mindre kablar i låda, ihopbuntade på samma vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på kabel i viss mån men vanligast ihoprullade i små buntar och låsta på klassiskt repvis, dvs en ögla i sig själv och (när det går) koppla ihop ändarna. Strömkablar finns lätt åtkomliga, USB och andra mindre kablar i låda, ihopbuntade på samma vis.

 

Ungefär lika. Har ingen direkt standard...

Större/längre kablar rullas ihop till en större cirkel och snos i hop.

Mindre/kortare kablar görs en mindre cirkel och en gummisnodd tvärsöver.

Ström och skärmkablar görs avlånga slingor av - gummisnodd på mitten.

Hela klabbet i en plastback...och den väger säkert 12 kilo den backen och det märks när jag skall lyfta ned den från toppen av en garderob...

Ja vissa små USB-kablar till fånar etc. har jag lättåtkomligt i en hurts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som föregående talare, men alla mindre/kortare nätkablar för sig, upp till 3m i en hög, 3-10m i en hög, övrigt ligger lindat på rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att underlätta litet rejält när det gäller USB-anslutningar på min stationära (såå jobbigt att komma åt baksidan); så har jag införskaffat ett par stycken 1m. USB-kablar och dragit upp på baksidan av dator-bordet och ligger lättåtkomligt mellan mina båda bildskärmar.

Bara fäst dessa lite lätt med svart buntband mot ena bildskärmskablen (svart) så dom inte skall åka ned och ändå ha möjlighet att enkelt dra fram eller skjuta tillbaks om olika behov skulle uppstå. Diskret och perfekt. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna mitt Sennheiser hörlurs/headset som oftast används på sena kvällar i "gaming" och givetvis på Skype-samtal.

 

Jag har ju ett 2+1 system (ja, jag gillar stereo när jag lyssnar på musik, även om moderkortet stöder 7+1) och på dess högra högtalare på fronten finns jack för headset.

 

Då har jag dragit en särskild förlängningssladd från baksidan av datorns mikrofon-ingång till dator-bordets högra sida bakanför högtalaren och kopplat in "headsetets" mikrofonkontakt på denna. När jag vill använda hörlurarna så ansluter jag enkelt bara dess plugg på högra högtalaren.

 

Just detta Sennheiser har också knappar på sladden för både mute för mikrofonen och ljudnivå för lurarna.

 

När detta Sennheiser headset inte används så hängs det upp och sladden i ett par slingor i ett plastankare fast med krok på min högra sida.

Jag har alltså ett datorskrivbord med sido-väggar i vinkel 45 90°

Detta gillar jag bättre, är mycket enklare, mindre strul med hörlurs-kablaget och passar min "rigg" istället för att ansluta detta till chassits front-kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min metod var en gång i tiden att mer eller mindre spara allt på hög. Det var inte en jättebra metod.
post-40189-0-00936500-1454253906_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Eftersom jag AVSKYR "krulliga" kablar så har jag skruvat ett antal vanliga krokar uppe på taklisten i rummet där kablarna hänger i sin fulla längd spikraka och fina utan att vara krulliga och jag är supernöjd. Detta gäller även vanliga 230 Volts förlängningskablar - ojordade som jordade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att underlätta litet rejält när det gäller USB-anslutningar på min stationära (såå jobbigt att komma åt baksidan); så har jag införskaffat ett par stycken 1m. USB-kablar och dragit upp på baksidan av dator-bordet och ligger lättåtkomligt mellan mina båda bildskärmar.

 

Jag löste liknande problem på ett annat sätt. Jag tog gamla rullskenor från en kökslåda och kökshurts och snickrade lite så att jag fick hela datorn utdragbar från väggen. Hur fult som helst men väldigt praktiskt när man ska koppla på baksidan av datorn. Från början hade jag så att jag kunde ha 2 datorer sidan om varandra men fick minska ner pga av platsbrist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Ordning och reda, löning på fredag som det heter. Skulle inte klara jobbet så där jättebra om det inte var ett visst mått av ordning på pinalerna. Ett tips: spara dessa plastöverdragna metalltrådar som kablar oftast buntas/tvinnas ihop. Försöker generellt se till att kablarna rullas ihop än att man viker kablarna.

 

post-3307-0-40172600-1454404134_thumb.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...