Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Man ska nog undvika alla program som har med KDE-desktop att göra...


MariaE

Rekommendera Poster

Hej Maria,

 

Vad menar du?

Har du krånglat till det i onödan igen.

Varför använder du inte det system som fungerar och känns bra?

 

Fungerar inte din nya fina dator nu längre?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Maria,

 

Vad menar du?

Har du krånglat till det i onödan igen.

Varför använder du inte det system som fungerar och känns bra?

 

Fungerar inte din nya fina dator nu längre?

Mvh

Min dator funkar alldeles utmärkt. Om den inte skulle göra det skulle jag ha fått en ny dator på garantin. Jag vet inte om den är så fin den är svart  :angry:  Jag hoppas att en av de datakunniga som jag känner hjälper mej att måla den blå. Eftersom jag inte vet vilka program som tillhör KDE-desktop så kan jag ibland installera fel program. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
 
Se här en svensk sida som handlar om just KDE som du valt att använda:  KDE UserBase Wiki

 

Så, du har installerat Linux och valt KDE för första gången. Eller så kommer du kanske tillbaka till KDE efter en lång resa någon annanstans. Eller så planerar du kanske att använda KDE-program men vill veta mer om dem först. Vad är det här glänsande som stirrar på dig ifrån datorn?

KDE är mer än bara program. Det är en gemenskap av programmerare, översättare, medhjälpare, konstnärer, författare, distributörer och användare från hela världen. Vår internationella teknologigrupp vill skapa de bästa gratisprogrammen till din dator. Inte bara medhjälpare, utan användare och beundrare av KDE-program finns över hela klotet, hjälper andra användare, sprider nyheter eller bara njuter av upplevelsen.

 

Normalt sett är det sällan bekymmer med att installera program ur förrådet dvs.ur respektive distributions Repository.

Skulle någon applikation krångla så är det bara att avinstallera denna, men Linux i sig självt skall inte behöva krångla för det.

 

Är du säker på att du valt rätt distribution för dina behov och dom saker du skall använda datorn till?

Men testa och utforska systemet med dess möjligheter.

Mvh :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Se här en svensk sida som handlar om just KDE som du valt att använda:  KDE UserBase Wiki

 

 

Normalt sett är det sällan bekymmer med att installera program ur förrådet dvs.ur respektive distributions Repository.

Skulle någon applikation krångla så är det bara att avinstallera denna, men Linux i sig självt skall inte behöva krångla för det.

 

Är du säker på att du valt rätt distribution för dina behov och dom saker du skall använda datorn till?

Men testa och utforska systemet med dess möjligheter.

Mvh :)

 

Jag har inte valt att använda den skrivbordsmiljön. Det var den skrivbordsmiljön som var installerad när jag fick datorn. 

//eforum.idg.se/topic/350924-hur-byter-jag-kde-och-ev-linux-distr-mot-n%C3%A5got-annat/

 

Jag har skrivit upp nu vilka skrivbordsmiljöer jag ska undvika . De som står på min lista nu är KDE-desktop LXDE-desktop, desktop Nova... När jag hade KDE-desktop installerat då jag precis hade fått datorn så kunde kan inte använda vissa kommandon eller installera de program som jag ville ha...

 

Vilken Linux och skrivbordsmiljö använder du ? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har olika versioner:

På en väldigt gammal Dell laptop som inte har stöd för PAE i processorn kör jag med Linux Mint ver.13 XFCe

Den gick inte att uppgradera till ver.14 eller senare, men det behövs heller inte och jag har senaste versionerna av alla installerade program tex. Firefox, Thunderbird, LibreOffice, VLC, GIMP etc.

Ja givetvis hålls Mint 13 uppdaterad!

 

På en gammal ASUS eee 901 Netbook med begränsade prestanda och två mycket små SSD - den ena på 4GB och den andra på 8GB kör jag med Linux Ubuntu Netbook Edition LTE 12.04 med Unity  //eforum.idg.se/topic/335960-optimera-diskarnas-anv%C3%A4ndning-och-prestanda-i-ubuntu-p%C3%A5-asus-netbook/?hl=netbook

 

På min stationära Windows 10 dator med VMware Players olika virtuella maskiner kör jag med flera olika Linux distributioner av senaste snitt.

Kommer inte exakt ihåg vilka - förutom alla andra operativsystem som också körs virtuellt.

Förövrigt fungerar detta fullständigt klockrent och utan mankemang!

Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Guide - Hur man kör en VMware-maskin

 

Men om man tycker att man vill ha det enkelt och smärtfritt; kan jag personligen tycka att Linux Mint Xfce är den distributionen som är trevligast och är man van vid Windows så är övergången kanske lite lättare när det bl.a. gäller menysystemet.

Mvh

 

[Edit] The PCLinuxOS Magazine:  What is the difference between Gnome, KDE, Xfce & LXDE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har olika versioner:

På en väldigt gammal Dell laptop som inte har stöd för PAE i processorn kör jag med Linux Mint ver.13 XFCe

Den gick inte att uppgradera till ver.14 eller senare, men det behövs heller inte och jag har senaste versionerna av alla installerade program tex. Firefox, Thunderbird, LibreOffice, VLC, GIMP etc.

Ja givetvis hålls Mint 13 uppdaterad!

 

På en gammal ASUS eee 901 Netbook med begränsade prestanda och två mycket små SSD - den ena på 4GB och den andra på 8GB kör jag med Linux Ubuntu Netbook Edition LTE 12.04 med Unity  //eforum.idg.se/topic/335960-optimera-diskarnas-anv%C3%A4ndning-och-prestanda-i-ubuntu-p%C3%A5-asus-netbook/?hl=netbook

 

På min stationära Windows 10 dator med VMware Players olika virtuella maskiner kör jag med flera olika Linux distributioner av senaste snitt.

Kommer inte exakt ihåg vilka - förutom alla andra operativsystem som också körs virtuellt.

Förövrigt fungerar detta fullständigt klockrent och utan mankemang!

Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Guide - Hur man kör en VMware-maskin

 

Men om man tycker att man vill ha det enkelt och smärtfritt; kan jag personligen tycka att Linux Mint Xfce är den distributionen som är trevligast och är man van vid Windows så är övergången kanske lite lättare när det bl.a. gäller menysystemet.

Mvh

 

[Edit] The PCLinuxOS Magazine:  What is the difference between Gnome, KDE, Xfce & LXDE

Linux Mint Xfce är den versionen jag har använt mest. Nu har jag bytt till en  skrivbordsmiljö som heter Ubuntu och nu funkar inte svenska tecken men jag lånar några svenska tecken av dej.  :) Mint 13 kan väl inte hämta uppdateringar ? Jag installerade Linux Mint 15 Olivia på min blå dator och jag fick en massa varningar och annat. Den surfar jag inte  med längre. Jag kunde inte installera mer än 2-3 program. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mint 13 kan väl inte hämta uppdateringar ?

Klart den kan, senast igår uppdaterades den (nivå 1-3), men då hade jag inte haft igång den på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart den kan, senast igår uppdaterades den (nivå 1-3), men då hade jag inte haft igång den på ett tag.

Jag trodde att det fanns risk att email och annat blev lättare  för andra att läsa och stjäla information och t.e.x. kontouppgifter. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux Mint Xfce är den versionen jag har använt mest. Nu har jag bytt till en  skrivbordsmiljö som heter Ubuntu och nu funkar inte svenska tecken men jag lånar några svenska tecken av dej.  :)

Ubuntu är inte en skrivbordsversion utan en Linux-distribution som kan använda många olika skrivbordsmiljöer (användargränssnitt som KDE, Gnome, Unity, Xfce mm).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu är inte en skrivbordsversion utan en Linux-distribution som kan använda många olika skrivbordsmiljöer (användargränssnitt som KDE, Gnome, Unity, Xfce mm).

Jaha men det finns Ubuntu desktop som man kan ladda ner fr[n uppdateringshanteraren. 

Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakgrunden kan du närsomhelst ändra till ett eget fotografi eller hämta nya valfria bakgrunder online (och det finns många att välja på) att sätta.

Inga problem och detta gäller i princip dom flesta Linuxdistributionerna,.

Ta detta som ett senare projekt och få ingång datorn i stället.

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakgrunden kan du närsomhelst ändra till ett eget fotografi eller hämta nya valfria bakgrunder online (och det finns många att välja på) att sätta.

Inga problem och detta gäller i princip dom flesta Linuxdistributionerna,.

Ta detta som ett senare projekt och få ingång datorn i stället.

Mvh ;)

Datorn funkar att surfa med än så länge med Linux Mint Rafaela... Om jag inte installerar så många fler program så kanske det inte blir så många fler fel med MDM så att jag måste börja om.  Men när jag måste börja om så installerar jag Ubuntu. Den tiden den sorgen. I worry about it when it comes.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...