Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Önskar hjälp med att hitta data från andra blad!


Torparn61

Recommended Posts

Har ett för mej jätteproblem, har försökt att lösa det själv men går på pumpen hela tiden.

Jag har gjort en kalender Blad1=April, Blad2=Maj ........ Blad7=Oktober, är bara för april till oktober.

Kolumn: 3=Datum(1, 2, 3 osv) 4=Ordernr, 5=Kund, 6=Montage Ja/Nej, 7=Material.

Kolumn 1 och 2 behöver inte vara med, är veckodagen samt veckonumret.

Varje datum har tre rader, mer jobb kan jag inte ta.

Se bifogad bild (fil).

Sedan har jag gjort ett Sammanställningsblad, det är där det skiter sig för mej.

Men där vill jag kunna skriva ut sidor med jobben, och då vill jag ju inte att det ska vara massor av tomrader. Så har jag t.ex. 1 order den 4 april, 2 order den 6 april, 1 order 10 april, så ska dessa rader komma efter varandra vid utskriften. Sortering på datum.

 

Vore mycket tacksam om någon kan hjälpa mej med detta. Har försökt med alla LETA, VTSÖK mm. men jag får det inte att fungera, tyvärr.

 

Mvh, Tomas

 

 

 

post-62298-0-12566100-1453936621_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min rekommendation är enkel men stor.

 

Skapa en tabell på ett nu tomt blad, en tabell dit du hämtar alla värden, alla rader, i din kalender till en tabell.

På denna lägg en enkel formel som, exempelvis

=OM(A1="";"";RAD())

På din sida där du vill presentera dina data, skriv

=STÖRSTA(Blad2!C:C;RAD()-1)

i exempelvis cell A2.

och kopiera ned så många rader du tror dig behöva.

I nästa kolumn

=OMFEL(INDEX(Blad2!A:A;A2))

exempelvis.

 

Jobbiga är att bygga blad2 men det finns ju bara tolv månader på  ett år så....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tack Monshi.

Är ju bra länge sedan du svarade, jag har suttit med detta lite då och då.

MEN får det ändå inte att fungera.

 

När du skriver att jag ska göra en tabell, menar du att jag ska göra en tabell på varje Blad (månad)? Eller ska det vara på Sammanställningsbladet?

Du får gärna vara lite mer ingående, om jag ska fatta tydligen.

 

Men tack ändå för svaret!

Link to comment
Share on other sites

Ja du, hur tänkte jag ovan?

Excel mår bäst om man hanterar det som en databas.

 

Dvs jag skulle nog, idag, säga att du skapar istället en (o)sorterad lista med jobb.

Datum, ordernummer, kund osv i kolumnerna. de du behöver

En order per rad.

 

Sedan sammanfattar du dessa rader med exempelvis en Pivottabell.

 

Se bifogade exemplet.

Pivot_exempel.xlsx

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...