Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startmeny är korrupt


charlesjj

Rekommendera Poster

Hej

 

Har sedan i november kört win 10 och det har fungerat bra för det mesta. Nu har jag dock problem med att startmenyn är korrupt. Har varit med om detta tidigare och sökte på nätet om detta och körde ett kommando via powershell. Då löste det problemet och jag kom åt menyn igen. 

 

Nu har det hänt igen att det inte gick att starta menyn. Gjorde samma sak men något gick uppenbarligen fel. Menyn går att öppna men de nya apparna (exempelvis) fotohanteraren fungerar inte och i rutan står det @(microsoft.windowscommunity.... etc. Se skärmdump.

Vid närmare koll så ser alla "nya" appar ut att inte fungera så något har hänt med installationen.

 

Då tänkte jag att man kunde återställa till det ursprungliga win 10... men det finns ju inga återställningspunkter längre???? Eller var hittar jag dessa? Verkar ju bara finnas total ominstallation?

 

Vad ska man göra?

post-34644-0-40363100-1453841796_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken version av win 10 kör du? Har du provat starta aktivitetshanteraren och välja kör ny aktivitet under fliken Arkiv?

I rutan som dyker upp skriver du msconfig och bockar i "kör med adminstrativa rättigheter". Välj fliken "tjänster", välj

sedan "inaktivera alla". När du gjort detta väljer du "aktivera alla" och klickar på ok . Datorn kommer att starta om och

föhoppningsvis kommer startmenyn att fungera.

Uppdatera till version 1511 av windows 10 så slipper du problemen med startmeny och cortana.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilken version av win 10 kör du? Har du provat starta aktivitetshanteraren och välja kör ny aktivitet under fliken Arkiv?

I rutan som dyker upp skriver du msconfig och bockar i "kör med adminstrativa rättigheter". Välj fliken "tjänster", välj

sedan "inaktivera alla". När du gjort detta väljer du "aktivera alla" och klickar på ok . Datorn kommer att starta om och

föhoppningsvis kommer startmenyn att fungera.

Uppdatera till version 1511 av windows 10 så slipper du problemen med startmeny och cortana.

 

/ Jari

Hej!

 

Hittade till sist stället med återställningspunkt och det fanns lyckligtvis en punkt att återställa till som gör att det fungerar igen. Först hittade jag ju bara "återställ den här datorn" Det gäller att veta vad/var man ska leta. När det gäller version så kör jag version 1511 så det är tydligen inte heller en felfri version vad det gäller detta felet.

 

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har råkat ut för detta på samtliga (3) mina Windows 10 datorer. Måste ha kommit med ngn uppdatering. I samtliga fall har en återställning med w10 ISO filen (som finns hos Microsoft) kört inifrån W10 (ej som en botbar skiva !!) återställt systemet utan att installerade appar eller inställningar har skadats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ibland så förekommer det att systemet tappar dessa återställningspunkter, så jag brukar skapa en manuellt med jämna mellanrum, för säkerhetsskull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...