Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med netgear router.


alexx1894

Rekommendera Poster

Hej!

jag har fiberbredband kopplat via en D-link till en router.

problemet är att jag får inte routern att fungera, jag har gått in i routern och skrivit in alla ip adresser osv och även bytt DNS till googles.

 

om jag ändrar något i inställningarna (tex DNS) och sedan trycker på anpassa på routerns sida så fungerar nätverket under tiden den laddar för att uppdatera routern (tar några minuter). sedan när den uppdaterat uppgifterna färdigt slutar det att fungera och utropstecknet kommer upp över wifi kontakt staplarna.

 

felsöker man problemet i windows står det att DNS servern inte kunde anslutas, men då har jag provat olika.

 

kopplar jag kabeln direkt från D-linken till datorn så fungerar det och ger en hastighet av ca 90-100mb/s på bredbandskollen, kollar jag hastigheten den lilla stund man kan kolla via routern kommer den upp i ca 25mb/s.

 

Internetlevarantören kräver att man skriver i alla uppgifter (ip DNS nätmask osv) själv, men jag har skrivit allt lika i både datorn och routern men ändå funkar det inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken funktion har D-linken som enligt det du skriver sitter innan routern?

Försöker du få till en trådlös anslutning via Netgear?

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilken funktion har D-linken som enligt det du skriver sitter innan routern?

Försöker du få till en trådlös anslutning via Netgear?

 

/ Jari

D-linken fungerar som en switch antar jag från fiber uttaget på väggen, man kan inte koppla kabel från datorn direkt till väggen utan det måste gå via D-linken, japrecis, jag använder NETGEAR routern till att få till trådlöst internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Varför inte skippa D-linken och ansluta Netgear till fiberuttaget direkt. Anslutningen från fibern skall anslutas i netgears wan-port. Datorn skall vara konfiguerad till att erhålla inställningar för lan automatiskt. Routern skall även kunna erhålla dns inställningen automatiskt från isp;n.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du ett lokalt IP-nummer (192.168.x.y) när du kopplat datorn direkt till D-linken? I såfall är D-linken en NAT-router. Då måste du stänga av DHCP i Netgear-routern och kabeln från D-linken skall kopplas in i en LAN-port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte skippa D-linken och ansluta Netgear till fiberuttaget direkt. Anslutningen från fibern skall anslutas i netgears wan-port. Datorn skall vara konfiguerad till att erhålla inställningar för lan automatiskt. Routern skall även kunna erhålla dns inställningen automatiskt från isp;n.

 

/ Jari

fiberuttaget har en annan typ av kontakt, enligt internetleverantören måste D-linken vara inkopplad, här i bostadsområdet är det en lokal internetleverantör som drivs av bostadsföreningen, och dom har av någon anledning inte tjänsten att erhålla uppgifterna automatiskt utan man måste fylla i dom själv, såg dock att i routerns inställningar har en LAN ip adress fyllts i automatiskt så dom kanske fylls i automatiskt om man själv fyller i ip osv, problemet kvarstår dock..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du ett lokalt IP-nummer (192.168.x.y) när du kopplat datorn direkt till D-linken? I såfall är D-linken en NAT-router. Då måste du stänga av DHCP i Netgear-routern och kabeln från D-linken skall kopplas in i en LAN-port.

 

ja alltså man har en lokal ip adress som man fyller i själv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har D-link-prylen någon beteckning?

 

Vad får datorn för IP-adress när den är inställd på att få en IP-adress automatiskt och är ansluten direkt till D-link?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får den ingen ip eftersom det är statisk ip adress, så man måste knappa in det manuellt i datorn eller i routern om man ska köra via den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Vad har D-linkprylen för beteckning? Cecilia har också efterfrågat det. Utan att veta vad det är och vilken funktion den har är har vi svårt att hjälpa dig.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en ren mediakonverter mellan fiber och Ethernet och innehåller inget annat: http://www.dlink.com/se/sv/support/product/dmc-300sc-10-100-to-100basefx-sc-multimode-media-converter

 

Beter sig lysdioderna på den som de borde enligt manualen som finns på ovanstående länk?

 

Ändrar du till automatisk IP när du kopplar datorn till routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp dom lyser som det står, ja jag har ändrat så att datorn ska ta ip automatiskt på både ethernet kabel och trådlös anslutning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vad blir det för resultat om du, när datorn är ansluten till routern, tar fram Kommandotolken och skriver:

 

ipconfig /all

ping google.com

ping 74.125.232.100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...