Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mailto i Win 10 e-post


uralf2

Rekommendera Poster

Att snabb skicka ett dokument, eller annan fil görs enkelt om man har Live Mail och ställt in mailto i Standardprogram.

Hur får man det att funka med det inbyggda e-postprogrammet i Win 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Att snabb skicka ett dokument, eller annan fil görs enkelt om man har Live Mail och ställt in mailto i Standardprogram.

Hur får man det att funka med det inbyggda e-postprogrammet i Win 10?

 

Start

Inställningar

System

Standardappar

Skrolla ner till "Välj standardappar efter protokoll"

Skrolla ner till "MAILTO"

Klicka på "Välj en standardapp"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start

Inställningar

System

Standardappar

Skrolla ner till "Välj standardappar efter protokoll"

Skrolla ner till "MAILTO"

Klicka på "Välj en standardapp"

Det funkar inte ändå när jag högerklickar på ett dokument och väljet "Skicka till" och e-postmottagare.

Jag får en ruta som säger att det inte finns ngt e-postprogram associerat trots att jag har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Ok, jag feltolkade din MAILTO-referens. För mig avser det den funktion där man kan lägga in en mailto:-länk i webbsidor för att låta besökaren på ett enkelt sätt skicka mail.

 

När jag nu har utforskat vidare på den efterfrågade skicka till-funktionen som finns i kontext-menyn i Utforskaren så ges via denna tråd svaret att det inte går att koppla en app i Metro/modern-miljön till gamla desktop/Skrivbordet-miljön.

 

Vad du behöver göra för att få den önskade funktionaliteten är att installera en epost-klient som körs i gamla Windows-miljön t.ex. Windows LIve, Mozilla Thunderbird, Microsoft Outlook m.m.

 

Efter installationen kan du behöva göra en koppling till vilken standardprogram du vill använda för att skicka epost via Snabbtangent Win+X -> Kontrollpanelen (ställ in först att visa efter stora eller små ikoner) -> Standardprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag feltolkade din MAILTO-referens. För mig avser det den funktion där man kan lägga in en mailto:-länk i webbsidor för att låta besökaren på ett enkelt sätt skicka mail.

 

När jag nu har utforskat vidare på den efterfrågade skicka till-funktionen som finns i kontext-menyn i Utforskaren så ges via denna tråd svaret att det inte går att koppla en app i Metro/modern-miljön till gamla desktop/Skrivbordet-miljön.

 

Vad du behöver göra för att få den önskade funktionaliteten är att installera en epost-klient som körs i gamla Windows-miljön t.ex. Windows LIve, Mozilla Thunderbird, Microsoft Outlook m.m.

 

Efter installationen kan du behöva göra en koppling till vilken standardprogram du vill använda för att skicka epost via Snabbtangent Win+X -> Kontrollpanelen (ställ in först att visa efter stora eller små ikoner) -> Standardprogram.

Ja det där har jag gjort i andra datorer, men då vet jag att det inte funkar i win 10. Tack för svaret och att Du tog Dig tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Jag kan själv tycka att inte vore nån större big deal att ha den funktionaliteten då epost-appen följer med Windows 10 så jag postade ett utvecklingsönskemål på Windows Feedback om att införa den funktionen. Om sedan Microsoft tar sig an det önskemålet är så klart en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan själv tycka att inte vore nån större big deal att ha den funktionaliteten då epost-appen följer med Windows 10 så jag postade ett utvecklingsönskemål på Windows Feedback om att införa den funktionen. Om sedan Microsoft tar sig an det önskemålet är så klart en annan femma.

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...