Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filer med samma namn - i samma mapp


grer

Rekommendera Poster

Jag har använt datorer sedan mitten av 70-talet och alltid tyckt och förstått att det är självklart att man inte kan ha filer med samma namn i samma mapp. Någon som har annorlunda erfarenheter?

 

Sedan jag, inte helt problemfritt, började försöka använda MS molndisk OneDrive har det visat sig fullt möjligt... Något i OneDrive's funktioner har tydligen lyckats åstadkomma det som ska vara omöjligt, nämligen att i en mapp kopiera en mapp så att det finns två mappar med samma namn! Någon som har sett liknande exempel med filer och mappar?

 

Jag har aldrig behövt göra det förut men om man måste: Hur analyserar man filnamn för att se om de kanske innehåller något kontrolltecken eller liknande som inte syns?

 

Som sagt, det hela är högst förbryllande tycker jag - var kan jag finna trovärdiga förklaringar till detta fenomen - undras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bara tar fasta på trådrubriken skulle jag ha gissat på att du har valt att inte visa filtillägg för kända filtyper.

Du skulle då kunna ha:

mitt dokument.txt

mitt dokument.doc

men de visas som

mitt dokument

mitt dokument

 

Men du skriver i inlägget att det finns två mappar med samma namn, inte filer.

Det har jag ingen förklaring till, annat än att det möjligen kan vara

Mitt mappnamn

 Mitt mappnamn

Alltså ett mellanslag

 

Med F3 Visa i TotalCommander kan man se filhuvudet i binära filer

Typ ÐÏࡱá

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, riktigt så var det inte - det finns alltså ingen synbar skillnad på namnen och vad gäller mina filer så har de alla extension...

 

Det är nu många år sedan jag ofta använde typiska hjälp-program för att åstadkomma både det ena och det andra - men det du föreslog var inte bra för den här datorn med Windows 8.1! Virusprogrammet har väsnats oroväckande mycket och envist - dock utan att tala om vad som behöver göras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla om det syns någon skillnad i Kommandotolken med detta kommando:

 

dir C:\Users\användare\OneDrive /x

 

där du då får byta ut C:\Users\användare\OneDrive mot din OneDrive-mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där förstår jag inte riktigt, Cecilia, De extra mappar jag "fått på något vis" ligger på den lokala disken och inte i OneDrive...

 

Dessutom fick jag en jäkla massa jobb med att försöka utplåna spåren efter Total Commander! Vad tusan det nu var för skräp-generator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Total Commander är ett gammalt välbeprövat program och inte virus, under förutsättning att du har hämtat programmet på en bra webbplats.

Jag hämtade filen https://www.virustotal.com/sv/file/301821b8c57565585e8ad4cb6afac60c8a411af506a340038bb5f3d8ed90b4e9/analysis/ (som synes inga virus) på sidan http://www.softpedia.com/get/File-managers/Total-Commander.shtml

 

Jag antog att det gällde OneDrive-mappen eftersom du skrev att det hade något med OneDrive att göra.

Gör dir-kommandot för den mapp där dubbletterna ligger, mitt var ju bara ett exempel. Detta är ett annat exempe:

 

dir C:\Users\namn\Mina bilder\ /x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag fixar visst inte det här längre...

 

För några år sedan gjorde jag redirect på Mina Dokument och Mina Bilder - för att lagra detta på D-disken istället för på den "osäkrare" C-disken. Nu kommer jag inte underfund med hur det gjordes - så jag tycker inte jag har riktig koll på var filer lagras längre...

 

Jag provade med att lägga en till mapp under Dokument i OneDrive - och vips hade jag en till mapp med en skum kopia under Dokument på den lokala disken... Det här börjar bli för svårt för mig, verkar det som...

 

Ju längre jag brottas med detta problem ju närmare kommer jag den punkt då jag lägger ner det här och istället inrikta mig på att snart byta OS från 8.1 till Windows 10. Jag tycker att 8.1 hela tiden varit motsträvigt och krångligt - och det blir visst allt värre. Kan det vara en god idé (?) hoppas jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, många tycker att Windows 10 är enklare att hantera för den som är hyfsat datorvan. Men för att undvika problem gör inte en uppgradering från en Windows 8.1 som inte fungerar väl utan gör en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår - men kan man välja det via den blå popup-en som oupphörligt tjatar om att man ska övergå till Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull skulle jag inte göra så eftersom den framför allt är tänkt för uppgradering. Det är säkrare att göra en ren installation med hjälp av sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och bränna Windows 10 på en DVD-skiva eller lägga W10 på ett USB-minne som du sen startar datorn från.

 

Om det gäller en märkesdator som levererades med Windows 8 eller 8.1 kommer Windows 10 automatiskt att läsa produktnyckeln som finns på moderkortet men i andra fall måste du själv skriva in produktnyckeln för en tidigare köpt Windows 7, 8 eller 8.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia, för dina råd!

 

Nu ska jag låta OneDrive "ligga på lut" tre månader innan jag då övergår till Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag kunde inte låta bli att försöka få stil på OneDrive - i Windows 8.1 - - -

 

Efter att ha provat mig fram visade det sig att om jag klippte ut mapparna ur Dokument och klistrade in dem i OneDrive så kom en kopia tillbaka till Dokument och allt såg rätt ut. Jag har också provat med att inkludera flera andra mappar från D-disken i OneDrive - och det funkar som det ska.

 

Men - nu brottas jag med ett hittills olöst problem - mappen Mina bilder vill inte låta sig infogas i OneDrive-gemenskapen... Ja, det vill säga mappen tas emot av OneDrive - men nya bild-filer kommer inte in i mappen. Jag kommer inte på varför det inte går - men jag tror att det har något med biblioteks-funktionen att göra. Bilder som jag lägger i Mina bilder styrs om till en annan mapp på D-disken - men att jag också vill ha dem in i OneDrive bryr de sig inte ett dugg om... Det där med Biblioteket är lite knöligt tycker jag men det borde ju gå att få in filerna också i OneDrive, eller hur?

 

Tacksam för tips om hur jag bör gå tillväga för att överlista Bilioteket, hälsar

 

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där måste du ha missuppfattat. Se "OneDrive" som en vanlig mapp på hårddisken där allt du placerar i denna automatiskt synkroniseras med motsvarande utrymme på Microsofts server i "Molnet". Klipper du ut filer och mappar från mappen Dokument och placerar dessa i motsvarande mapp i OneDrive-mappen så får du automatiskt en kopia av dessa uppe i "Molnet", men sparar du något nytt i din ordinarie Dokument-mapp så synkroniseras inte dessa med "molnet" om du inte flyttar dem manuellt. Det är nog därför du har problem med bildmappen(?). /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag vet inte riktigt hur du menar, men problemet tycks vara att jag inte får nya bildfiler till två ställen numera: Dels till den mapp där jag tidigare sparat bildfiler, d.v.s. en mapp på D-disken - och till motsvarande mapp i OneDrive. 

 

Jag tror det har blivit något tok med omdirigeringen av filer från Biblioteket eller också kan man ha bara en mapp i Bilder-delen av Biblioteket...

 

Hoppas du förstår vad jag menar nu då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...