Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MariaE

LÖST Hur ändrar jag prompten?

Rekommendera Poster

MariaE
Varför blir prompten på detta vis ??

maria@maria-Aspire-XC-605 ~ $ 

Jag har installerat två nya Linux sen jag hade den Linuxversionen som följde med datorn. Finns dett i rom ?

Hoppas det går att ändra... Min dator heter Arcer Aspire. 

Hoppas det funkar nu också för att ändra prompt. Jag ska testa...

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thirteen

Jag har installerat två nya Linux sen jag hade den Linuxversionen som följde med datorn. Finns dett i rom ?

/Maria

Vad som ska ska stå i prompten bestämde du ju vid installationen av Linux disten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Vad som ska ska stå i prompten bestämde du ju vid installationen av Linux disten.

Jaså?? Jag har faktiskt aldrig sett något om detta alla de gånger som jag har installerat Linux...

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thirteen

Jaså?? Jag har faktiskt aldrig sett något om detta alla de gånger som jag har installerat Linux...

/Maria

Ok, skulle ha frågat i vilket sammanhang det står på beskrivet vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Ok, skulle ha frågat i vilket sammanhang det står på beskrivet vis.

I vilket sammanhang?  Om det skulle ha varit nån sån meny så skulle det väl ha funnits något val vid installationen men jag har aldri sett något  om det. Det har i vilket fall som helst inte blivit något problem tidigare . Då har prompten inte blivit med nån annan text...

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thirteen

I vilket sammanhang?  Om det skulle ha varit nån sån meny så skulle det väl ha funnits något val vid installationen men jag har aldri sett något  om det. Det har i vilket fall som helst inte blivit något problem tidigare . Då har prompten inte blivit med nån annan text...

/Maria

Ok. Vad var frågan och kan du bifoga skärmklipp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fagerja

Maria är användarens namn, maria-Aspire-XC-605 är datorns namn, ~ betyder att du är i din hemkatalog /home/maria och $ anger att du är en vanlig användare (för root är symbolen #). Hur promten ser ut avgörs av variabeln $PS1, som vid inloggningen läses från filen ~/.bashrc.

Min prompt: jan@fagerja:~ $

Koden är: PS1="\[\033[0;32m\]\[\u@\h\[\033[0;34m\]:\w\[\033[0;32m\]$ \[\033[0m\]"

\[\033[0;32m\] ändrar färgen till grönt

\[   \] gör att det som finns emellan inte skrivs ut på skärmen

\u anger användare

\h anger dator

\[\033[0;34m\] ändrar färgen till blått

\w anger katalog\[\033[0m\]

\[\033[0m\] ändrar färgen till ursprunglig färg (svart)

http://www.tldp.org/HOWTO/Bash-Prompt-HOWTO/index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Jag tror tyvärr att jag måste börja om nu. Jag har haft propproblem då ska jag kolla detta noga.

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Maria är användarens namn, maria-Aspire-XC-605 är datorns namn, ~ betyder att du är i din hemkatalog /home/maria och $ anger att du är en vanlig användare (för root är symbolen #). Hur promten ser ut avgörs av variabeln $PS1, som vid inloggningen läses från filen ~/.bashrc.

Min prompt: jan@fagerja:~ $

Koden är: PS1="\[\033[0;32m\]\[\u@\h\[\033[0;34m\]:\w\[\033[0;32m\]$ \[\033[0m\]"

\[\033[0;32m\] ändrar färgen till grönt

\[   \] gör att det som finns emellan inte skrivs ut på skärmen

\u anger användare

\h anger dator

\[\033[0;34m\] ändrar färgen till blått

\w anger katalog\[\033[0m\]

\[\033[0m\] ändrar färgen till ursprunglig färg (svart)

http://www.tldp.org/HOWTO/Bash-Prompt-HOWTO/index.html

Jag ska testa detta ... Tyvärr så måste jag nog börja om ändå :angry: Då ska jag se till att prompten blir som jag vill ha den när jag installerar..

Jag har haft propproblem. :angry: Jag kommer inte åt program hanteraren software manager.. .Jag kan inte heller starta terminalen... Men att skriva i detta möte går bra. Det kanske finns en bättre lösning än ominstalletion ??

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2011

Hmm, har läst flera ämnen, som du MariaE har skrivit i, och jag blir inte klok på vad du håller på med?

Du verkar ha flera datorer som du jättelänge har försökt att installera linux i, men du verkar inte lyckas att få någonting att fungera som du vill?

Om jag förstår rätt, så har du nu fått en helt nytt dator, som det är redan är linux i när du köpt den, men direkt ska du, har du ändrat i den med nytt linux i??

När du hela tiden ändrar på allt, så förstår jag att du får en massa problem.

Precis som att jag skulle ändra fram och tillbaka med att installera om olika windows.

Då blir det ju bara fel hela tiden.

Du hadde ju en ny dator som fungerade bra, varför ändrar du då direkt och vill ta bort och göra något som inte fungear. Du lär ju aldrig få en dator fungera bra som du håller på och hela tiden gör om och gör om.

Har sett att andra också undrar vad du hela tiden håller på med, varför du aldrig blir nöjld, utan bara gör saker du inte verkar förstå dig på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Hmm, har läst flera ämnen, som du MariaE har skrivit i, och jag blir inte klok på vad du håller på med?

Du verkar ha flera datorer som du jättelänge har försökt att installera linux i, men du verkar inte lyckas att få någonting att fungera som du vill?

Om jag förstår rätt, så har du nu fått en helt nytt dator, som det är redan är linux i när du köpt den, men direkt ska du, har du ändrat i den med nytt linux i??

När du hela tiden ändrar på allt, så förstår jag att du får en massa problem.

Precis som att jag skulle ändra fram och tillbaka med att installera om olika windows.

Då blir det ju bara fel hela tiden.

Du hadde ju en ny dator som fungerade bra, varför ändrar du då direkt och vill ta bort och göra något som inte fungear. Du lär ju aldrig få en dator fungera bra som du håller på och hela tiden gör om och gör om.

Har sett att andra också undrar vad du hela tiden håller på med, varför du aldrig blir nöjld, utan bara gör saker du inte verkar förstå dig på?

Orsaken till att jag installerade om Linux Mint var att det var fel skrivbordsmiljö när jag fick datorn.

//eforum.idg.se/topic/350924-hur-byter-jag-kde-och-ev-linux-distr-mot-n%C3%A5got-annat/

Det gick inte heller att installera det jag ville installera.

Men den senaste orsaken till att jag var tvungen att installera om Linux var att det blev fel med andra saker  p.g.a. att jag  hade haft propproblem. Linux är ett sårbart opertivsystem...

Orsaken till att det blev fel hela tiden med Linux på min gamla dator var att den inte klarade av alla uppdateringar som kom.

Windows är mycket enklare. Om man kan grunderna i en Windows version kan man lätt använda nästa. Dessutom har jag inga böcker om Linux men nu har jag köpt ett block som jag har skrivit Linux på och skriver upp vissa saker som jag lätt glömmer bort.

Windows versioner kommer inte i så många varianter och skrivbordsmiljöer som Linux gör... Jag vet inte om man kan byta skrivbordsmiljö i Windows. Det är stor skillnad på Linux och Windows //eforum.idg.se/topic/348773-linux-%C3%A4r-inte-windows/

/Maria

Redigerad av MariaE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Nu är prompten ändrad i alla fall...

maria@maria ~ $ who
maria    tty8         2016-01-27 11:17 (:0)
maria    pts/0        2016-01-27 12:32 (:0.0)
maria@maria ~ $

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MariaE

Vad bra!

Då kan vi anse att den här tråden är avslutad.

Ja det kan vi väl göra...

/Maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...