Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur byter jag KDE och ev. Linux-distr. mot något annat?


MariaE

Rekommendera Poster

Jag fick min nya Linuxdator för några dagar sen men jag har inte kunna begripa mej på hur man gör med KDE-desktop. Den är inte kompatibel med mej. Linuxversionen verkar inte heller kompatibel med mej men jag fick stor text till slut. I början blev den alldeles för stor.

 

Här är det jag skrev  först om min nya dator.

//eforum.idg.se/topic/350590-linuxdatorer/page-2

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte installera en ny Linux men det funkade inte. Jag får göra om försöket. Det kanske var fel på skivan eller grub som finns installerat nu. Det enda som funkar bra just nu med datorn tycker jag är att surfa till vissa webbsidor och att kolla på filer i terminalen och göra skärmbilder .

/Maria

 

Kul att du har ny dator!

 

Välj en Linuxdistribution med skrivbordsmiljö som passar dig https://sv.wikipedia.org/wiki/Skrivbordsmilj%C3%B6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med en annan skiva. Det funkade inte nu heller. Det kan inte vara fel på alla... Linux Mint 17 Xfce försökte jag installera denna gång. Problem är att det verkar inte finnas något alternativ i setupen där man kan välja CD-R/DVD-R som första val...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte installera en ny Linux men det funkade inte.

 

Du måste vara mycket tydligare med vad du gör och vad som händer än att bara skriva att något inte fungerar. I det här fallet är det ju omöjligt att veta om du ens försöker starta datorn från skivan eller om det gäller att du får ett felmeddelande under slutet av Linux-installationen, för att inte tala om alla möjligheter däremellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste vara mycket tydligare med vad du gör och vad som händer än att bara skriva att något inte fungerar. I det här fallet är det ju omöjligt att veta om du ens försöker starta datorn från skivan eller om det gäller att du får ett felmeddelande under slutet av Linux-installationen, för att inte tala om alla möjligheter däremellan.

Jag förstår att det var förvirrande. Jag var också förvirrad det var därför jag skrev som jag skrev. Dessutom blev jag utskälld mitt upp i alltihopa.

 

//eforum.idg.se/topic/348185-hatar-datorer/

 

Jag tänkte skriva att jag hade fått allt att funka till slut trots allt men det glömde jag bort. Men nu funkar det iallafall. :thumbsup:  Det var dumt att jag först råkade installera Linux Mint Rebecka!!  :angry:. Jag hade bara skrivit program på skivan och jag hade ingen möjlighet att kolla vad som var på skivan innan jag hade installerat det... Isobuster har jag på min Windows dator. Men nu funkar det iallafall. Jag måste bara avinstallera några program som jag inte bör använda i min Linux som jag har nu. Det är bl.a. Compiz och nån mer som jag inte kommer ihåg nu... Det tog lång tid innan jag hittade DVD-R-spelaren på min dator Det tog ännu längre tid att försöka bränna en skiva med Linux Mint Rafaela... Jag brände skivan med min Blu-ray-brännare istället på min Windows dator. DVD-R/RW-brännaren på min nya Linux dator är åt fel håll! :angry:  Jag var tvungen att lägga datorn ner för att inte skivan skulle åka ut. Den DVD-R/RW-brännaren tänker jag inte använda igen!  :angry: Firefox som jag har installerat kan faktiskt vara kvar . Bra till andra websidor. Nu surfat jag med Chromium

/Maria

post-120863-0-83798800-1453626299_thumb.png

post-120863-0-93327400-1453627449_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad kul att du äntligen fått till allt och nu kunna börja använda datorn på det sätt som du tänkt.

 

DVD-R/RW-brännaren på min nya Linux dator är åt fel håll! :angry:  Jag var tvungen att lägga datorn ner för att inte skivan skulle åka ut.

Menar du att den är felmonterad 180 grader?

I så fall är det enkelt löst och det bör du klara av själv tror jag.

 

Stäng av datorn, koppla ur nätsladden, lokalisera Philips-skruvarna ("stjärnskruvar") och lossa dessa så du kan öppna sidoluckan eller kåpan. Det är beroende på vilket chassi du har; ibland är det sidokåpan och ibland kan det vara att hela kåpan skall dras av bakåt.

 

Väl där inne så lossar du på fästet till DVD-spelaren och drar ut försiktigt och vänder denna 180 grader och sätter tillbaks allt igen.

Annars kontaktar du butiken som sålde den till dig och be dom korrigera misstaget vid monteringen.

Mvh :)

  • Jag har uppdaterat med info i inlägg #10 nedan och det är nog inget fel på monteringen.

 

Ps. Du behöver inte bekymra dig om något extra program eller annat skulle följa med Linux installationen, det har ingen betydelse. Risken är större att du lyckas strula till det om du skall börja med att rensa bort en massa saker. Var nöjd nu med din nya och fina dator och se till att hålla den uppdaterad! :thumbsup:

 

Obs! Uppdatering och uppgradering är två helt skilda saker.

Exempel: 1X.1Y.1Z där 1X är versionsnumret på utgåvan, dom efterföljande 1Y. och 1Z. är uppdaterings-versionerna av samma utgåva 1X.

 

En uppdatering stegar efterföljande grupper efter första, skulle kunna se ut så här: 1X.1Y.2Z

Medan en uppgradering stegar första gruppen: 2X......och i regel efterföljande grupper samtidigt.

 

  • Uppdateringar ger oftast förbättrad säkerhet, bugg-fixar, nyare drivrutiner till installerad hårdvara och ibland smärre funktionsändringar och uppdaterade och / eller uppgraderade programversioner som kommer från "förrådet" (repository)
     
  • Uppgradering brukar betyda omfattande förändringar på utseende, nya eller helt förändrade funktioner etc.

 

Så mitt råd är att du alltid ser till att hålla datorn och dess program uppdaterade, däremot måste du inte uppgradera och det sker heller aldrig automatiskt utan en uppgradering sker bara efter ett aktivt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nöjd nu med din nya och fina dator och se till att hålla den uppdaterad! :thumbsup:

 

 

:D

 

Edit.

 

Här finns en lång historia av vägran att installera senare versioner och uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Apropå det där med att du måste lägga datorn på sidan när du stoppar in skivan.

På vissa chassin sitter Dvd-spelaren vertikalt monterad och det kan tyckas att skivan skall ramla ur, men man sätter fingret på den samtidigt som man trycker lite lätt på släden. På alla Lenovo datorer på företaget jag tidigare arbetade på var det sådana på dessa.

 

Dessutom så finns det på vissa slädar en "plast flärp" eller "vinge" i varje hörn som man vrider för att hålla fast skivan.

Så det är nog inget fel på din DVD-spelares montering. Det skall vara så helt enkelt och du behöver inte böka runt med att lägga ned chassit.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du fått din nya Linux-dator att fungera som du vill, då kan vi anse denna tråd avslutad. Lycka till med din nya dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Apropå det där med att du måste lägga datorn på sidan när du stoppar in skivan.

På vissa chassin sitter Dvd-spelaren vertikalt monterad och det kan tyckas att skivan skall ramla ur, men man sätter fingret på den samtidigt som man trycker lite lätt på släden. På alla Lenovo datorer på företaget jag tidigare arbetade på var det sådana på dessa.

 

Dessutom så finns det på vissa slädar en "plast flärp" eller "vinge" i varje hörn som man vrider för att hålla fast skivan.

Så det är nog inget fel på din DVD-spelares montering. Det skall vara så helt enkelt och du behöver inte böka runt med att lägga ned chassit.

Mvh :thumbsup:

Jag anv'änder min Blu-ray-spelare i stället för att hålla på och böka med detta...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad kul att du äntligen fått till allt och nu kunna börja använda datorn på det sätt som du tänkt.

 

Menar du att den är felmonterad 180 grader?

I så fall är det enkelt löst och det bör du klara av själv tror jag.

 

Stäng av datorn, koppla ur nätsladden, lokalisera Philips-skruvarna ("stjärnskruvar") och lossa dessa så du kan öppna sidoluckan eller kåpan. Det är beroende på vilket chassi du har; ibland är det sidokåpan och ibland kan det vara att hela kåpan skall dras av bakåt.

 

Väl där inne så lossar du på fästet till DVD-spelaren och drar ut försiktigt och vänder denna 180 grader och sätter tillbaks allt igen.

Annars kontaktar du butiken som sålde den till dig och be dom korrigera misstaget vid monteringen.

Mvh :)

  • Jag har uppdaterat med info i inlägg #10 nedan och det är nog inget fel på monteringen.

 

Ps. Du behöver inte bekymra dig om något extra program eller annat skulle följa med Linux installationen, det har ingen betydelse. Risken är större att du lyckas strula till det om du skall börja med att rensa bort en massa saker. Var nöjd nu med din nya och fina dator och se till att hålla den uppdaterad! :thumbsup:

 

Obs! Uppdatering och uppgradering är två helt skilda saker.

Exempel: 1X.1Y.1Z där 1X är versionsnumret på utgåvan, dom efterföljande 1Y. och 1Z. är uppdaterings-versionerna av samma utgåva 1X.

 

En uppdatering stegar efterföljande grupper efter första, skulle kunna se ut så här: 1X.1Y.2Z

Medan en uppgradering stegar första gruppen: 2X......och i regel efterföljande grupper samtidigt.

 

  • Uppdateringar ger oftast förbättrad säkerhet, bugg-fixar, nyare drivrutiner till installerad hårdvara och ibland smärre funktionsändringar och uppdaterade och / eller uppgraderade programversioner som kommer från "förrådet" (repository)

     

  • Uppgradering brukar betyda omfattande förändringar på utseende, nya eller helt förändrade funktioner etc.

 

Så mitt råd är att du alltid ser till att hålla datorn och dess program uppdaterade, däremot måste du inte uppgradera och det sker heller aldrig automatiskt utan en uppgradering sker bara efter ett aktivt val.

Betyder det att jag inte är tvingad tili att få Linux Mint Rosa på datorn? Det är väl en uppgradering (upgrade)? Jag vill däremot gärna installera Linux Mint Sarah när den kommer. Det har inte kommit några uppdateringar (updates) ännu ialla fall.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux Mint Rosa ver. 17.3 är en uppdatering med kraftiga förbättringar mot Linux Mint Rafaela ver. 17.2 som du bör köra in.

Vissa sajter kallar detta för en uppgradering och egentligen är det en definitionsfråga.

 

Den tillför egentligen inte mycket i fråga om varken utseende eller funktioner, men som sagt kraftiga förbättringar av befintliga: http://www.linuxmint.com/rel_rosa_mate_whatsnew.php

 

Som svar på din fråga: Ja du bör köra in denna!

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux Mint Rosa ver. 17.3 är en uppdatering med kraftiga förbättringar mot Linux Mint Rafaela ver. 17.2 som du bör köra in.

Vissa sajter kallar detta för en uppgradering och egentligen är det en definitionsfråga.

 

Den tillför egentligen inte mycket i fråga om varken utseende eller funktioner, men som sagt kraftiga förbättringar av befintliga: http://www.linuxmint.com/rel_rosa_mate_whatsnew.php

 

Som svar på din fråga: Ja du bör köra in denna!

:thumbsup:

Jag är väl inte tvingad att göra det. Det finns ju så många andra Linux. Fedora, eller bara Ubuntu. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl inte tvingad att göra det. Det finns ju så många andra Linux. Fedora, eller bara Ubuntu. 

/Maria

Självklart väljer du själv.

 

Men varför skall du nu krångla med att ominstallera allt till en annan Linux distribution?

Jag menar nu när du fått allt att fungera, så är det väl bäst att köra så och se till att du installerar dom uppdateringar som kommer.

 

Oavsett vilken Linux distribution du använder så kommer det uppdateringar hela tiden till alla dessa också.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du bytt KDE och Linux distribution till något annat så tråden är avslutad, fast du inte har skrivit hur du löste ditt problem.  Det innebär att nya frågor tas i nya trådar, tack.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

 

Edit.

 

Här finns en lång historia av vägran att installera senare versioner och uppdateringar.

Jag har inget emot att installera senare versioner och uppdateringar bara de är kompatibla med mej.  Linux Mint Sarah ska jag installera på min nya Linuxdator och på min gamla dator går det ju inte att installera vilken version som helst. Det är den för gammal för. Men den funkar fortfarande.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...