Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ADSL


OutKaszt

Rekommendera Poster

Har sedan några veckor tillbaka haft stora problem med mitt ADSL. Dem första veckorna så slutade internet fungera helt med 1,5 timmes mellanrum. DSL lampan slocknade helt på modemet varje gång. Köpte ett nytt modem TP-Link 8616, nya patch kablar och även nytt ADSL filter men felen kvarstår. Ringde min ISP och enligt deras felsökning så hittade dem inget. Sedan så hade våran nätägare något problem så hela nätet i stan var nere. Efter detta så upphörde dessa nedkopplingar var 1,5 timme. Men för säkerhets skull körde jag Internet Connectivity Monitor under ca två dagar och "pingade" mot Google, 27 gånger har den tappat förbindelsen, allt från någon enstaka sekunds nedkoppling till två-tre minuters.

 

Skickade ett mail till min nätägare Lunet om att jag inte fått nån större hjälp av min ISP (Bredband2) och enligt Lunet så har modemet bara synkat om en gång under 24 timmar, men inga avbrott eller felmeddelanden kan dem se i sin logg.

 

Lunet vill även att jag testar med två datorer, men kan inte tänka mig att felen ligger i min dator då DSL lampan slocknat varje gång det legat nere. Drar jag ur kabeln ur nätverkskortet så slocknar ju inte DSL lampan för det.

 

Några tips på vad jag ska göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bingar på Lunet, så kommer det fram att Lunet är Luleås stads fibernät. Det tyder på att du inte har ADSL (internet över den "gamla" telefonledningen av två koppartrådar till varje lägenhet.)

Kopparnätet / det gamla telefonnätet ägs för övrigt av Telias dotterbolag Skanova.

 

Så min slutsats blir att du har fiber,

inte, ADSL.

 

Du har Bredband2 som internetleverantör.

 

Efter lite sök verkar du inte ensam med problem

http://downdetector.se/problem-storningar/bredband2

 

Har själv Bahnhof som internetleverantör över Framtidens fibernät i Göteborg. Framtiden är ett kommunalt bolag. Jag är nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bingar på Lunet, så kommer det fram att Lunet är Luleås stads fibernät. Det tyder på att du inte har ADSL (internet över den "gamla" telefonledningen av två koppartrådar till varje lägenhet.)

Kopparnätet / det gamla telefonnätet ägs för övrigt av Telias dotterbolag Skanova.

 

Så min slutsats blir att du har fiber,

inte, ADSL.

 

Du har Bredband2 som internetleverantör.

 

Efter lite sök verkar du inte ensam med problem

http://downdetector.se/problem-storningar/bredband2

 

Har själv Bahnhof som internetleverantör över Framtidens fibernät i Göteborg. Framtiden är ett kommunalt bolag. Jag är nöjd.

 

Eftersom man inte har något modem eller någon DSL-lysdiod när man är ansluten till ett fibernät så är det nog ADSL i alla fall.

 

 

Har sedan några veckor tillbaka haft stora problem med mitt ADSL. Dem första veckorna så slutade internet fungera helt med 1,5 timmes mellanrum. DSL lampan slocknade helt på modemet varje gång. Köpte ett nytt modem TP-Link 8616, nya patch kablar och även nytt ADSL filter men felen kvarstår. Ringde min ISP och enligt deras felsökning så hittade dem inget. Sedan så hade våran nätägare något problem så hela nätet i stan var nere. Efter detta så upphörde dessa nedkopplingar var 1,5 timme. Men för säkerhets skull körde jag Internet Connectivity Monitor under ca två dagar och "pingade" mot Google, 27 gånger har den tappat förbindelsen, allt från någon enstaka sekunds nedkoppling till två-tre minuters.

 

Skickade ett mail till min nätägare Lunet om att jag inte fått nån större hjälp av min ISP (Bredband2) och enligt Lunet så har modemet bara synkat om en gång under 24 timmar, men inga avbrott eller felmeddelanden kan dem se i sin logg.

 

Lunet vill även att jag testar med två datorer, men kan inte tänka mig att felen ligger i min dator då DSL lampan slocknat varje gång det legat nere. Drar jag ur kabeln ur nätverkskortet så slocknar ju inte DSL lampan för det.

 

Några tips på vad jag ska göra?

Om du inte får någon respons från de två inblandade företagen kan du kontakta Telekområdgivarna: http://telekomradgivarna.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, OK, accepterar att det är ADSL. (Första gången jag hört Skanova inte äger kopparnätet.)

1) Sitter ADSL Splittern i 1a telefonjacket. Om du har flera telefonjack i lägenheten?

2) Sitter ADSL Splittern närmast telefonjacket i väggen? Inte någon annan (telefon?)-kontakt mellan ADSL-splittern jacket i väggen. ADSL-splittern MÅSTE sitta närmast väggen.

3) När du har förbindelse, internet fungerar, dra ut splittern och mät spänningen mellan de två understa av de 4 hålen i telefonjacket med en voltmeter ställd på likström VDC och mätområde 50 VDC eller högre.

Spänningen ska ligga mellan 40 VDC och 50 VDC.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/

Om du mäter nånstans mellan 40 VDC och 50 VDC när du har fungerande internet.

 

4) När internet INTE fungerar, ta då och gör samma mätning.

Har du då när internet INTE fungerar

mellan 40 VDC och 50 VDC så har du inget problem med kontakten till "telefonstationen".

 

Har du när internet INTE fungerar mycket lägre spänning än 40 VDC så har du glappkontakt nånstans mellan dig och telefonstationen eller i telefonstationen.

 

Jag har själv haft totalt avbrott i telefonstationen. Enklare hitta det avbrott än glappkontakt.

Men som jag tidigare länkat, Bredband2 verkar ha problem. Speciellt i Luleå.

http://downdetector.se/problem-storningar/bredband2

Jag hade avslutatat/sagt upp Bredband 2 och skaffat en annan internetleverantör.

Tex Bahnhof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har endast ett telejack, det går raka vägen till stolpen bortsett från en koppling på fasaden i en dosa. Alla mina kopplingar är bra, jobbar som elektriker så vet vad jag pysslat med och dessutom kollat igenom telejacket och dosan. Splittern sitter direkt i telejacket och sedan kopplat mot modemet. Nätverk, internet osv är inte min starka sida, har dålig koll på hur det fungerar...

 

Men nu har jag haft igång PingPlotter igen och pingat min "Default Gateway" och man kan se att den har 100% förlorade paket med en och en halvtimmes intervaller igen. Ett tips från Lunet var just att pinga min gateway men när man anger det IP:t (89.233.236.1) i PingPlotter så blir addressen automatiskt "c-89-233-236-1.cust.bredband2.com"?

 

Vet inte alls hur det fungerar, men hyr Bredband2 in sig på Lunets telenät? I sånt fall vore ju alla fel hos Lunet? Rätta mig gärna om jag har fel, då jag inte har en susning över hur det fungerar. Skulle det hjälpa att byta ISP?

 

Undrar även om det finns något sätt att säkerställa att min dator och sånt inte felar. Har haft samma dator hela tiden och det har som sagt fungerat bra länge. Detta fenomen har jag dock haft en gång tidigare men det varade bara några dagar. Men nu verkar det vilja hålla i sig :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka resultatet från pingplotter till din ISP.

 

 


Undrar även om det finns något sätt att säkerställa att min dator och sånt inte felar. Har haft samma dator hela tiden och det har som sagt fungerat bra länge. Detta fenomen har jag dock haft en gång tidigare men det varade bara några dagar. Men nu verkar det vilja hålla i sig :/

Bjud hem en kompis med bärbar dator på kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka få tag i en bärbar. Jag har haft min AirPort Express ansluten för att kunna streama film igår och idag tittade dottern på NetFlix via AirPorten och det slutade fungera efter en stund, kollade även då datorn som är ansluten med kabel mot AirPorten och även denna tappade internet. Men ADSL/DSL lampan på modemet slocknade inte.

 

Detta borde väl innebära att prova en annan dator inte kommer hjälpa? För datorn som är ansluten via WAN porten har väl inget att göra med att även det trådlösa försvinner?

 

Tycker detta är väldigt underligt, för enligt modemet så har den inte tappat synk i och med att lampan lyser med fast sken även när nätet går ner. Detta händer ju även om jag kör datorn direkt mot modemet. Så då måste det vara problem med både min dator och AirPorten, men det känns väldigt underligt.

 

Kan det vara så att jag behöver ställa in modemet på något vänster? Man ska kunna logga in på modemets IP 192.168.1.1 och ändra inställningar, men jag kommer inte åt den addressen. Provat alla webläsare och även provat logga in med standard gateway IP men funkar inte heller. Modemet är ett TP-Link 8616. Har bara haft detta modem i två veckor då jag hade samma fel med det förra (Zyxel P-660H D1) och köpte då detta för att utesluta felande modem. Men med det gamla modemet så har det ju fungerat bra i ca 1 års tid, där har jag inte gjort några inställningar någonsin.

 

Sen att internet dör med 1,5 timmars mellanrum borde ju utesluta kabelfel och liknande. Då skulle nedkopplingarna vara oregelbundna.

 

För mig känns det som att något är inställt att hända varje 1,5 timme. Men vad?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du skriver att datorn är ansluten via "wan"-porten. Den bör anslutas via en av lan-portarna i stället så kommer det fungera bättre. Wan-porten är avsedd för anslutning av fiber via ett fibermoden oftast kallad mediaomvandlare. Wan = wide area network = t. ex fibermodem eller ett stadsnät.

Lan = local area network.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har haft min AirPort Express ansluten för att kunna streama film igår och idag tittade dottern på NetFlix via AirPorten

Vad för sorts enhet använde dottern?

Om du menar att hon använde något annat än datorn så är anslutningen testad med två enheter och då behöver du förstås inte kolla med någon annans bärbara dator.

 

 

Man ska kunna logga in på modemets IP 192.168.1.1 och ändra inställningar, men jag kommer inte åt den addressen. Provat alla webläsare och även provat logga in med standard gateway IP men funkar inte heller.

Det är standard gateway som ska användas, men det kan vara nödvändigt att datorn är direktansluten till modemet.

Har du hämtat den fullständiga manualen för modemet på TP-Links webbplats?

 

Samt som Jari skrev, datorn till modemet eller till Airportens LAN-port när modemet är kopplat till Airportens WAN-port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du skriver att datorn är ansluten via "wan"-porten. Den bör anslutas via en av lan-portarna i stället så kommer det fungera bättre. Wan-porten är avsedd för anslutning av fiber via ett fibermoden oftast kallad mediaomvandlare. Wan = wide area network = t. ex fibermodem eller ett stadsnät.

Lan = local area network.

 

/ Jari

 

Du har helt rätt, det var LAN porten jag anslöt mot. Finns ingen WAN på modemet.

 

Vad för sorts enhet använde dottern?

Om du menar att hon använde något annat än datorn så är anslutningen testad med två enheter och då behöver du förstås inte kolla med någon annans bärbara dator.

 

Det är standard gateway som ska användas, men det kan vara nödvändigt att datorn är direktansluten till modemet.

Har du hämtat den fullständiga manualen för modemet på TP-Links webbplats?

 

Samt som Jari skrev, datorn till modemet eller till Airportens LAN-port när modemet är kopplat till Airportens WAN-port.

 

AppleTV som är trådlöst från AirPorten, även denna slutar ju fungera när datorn tappar nätet.

 

Har provat logga in på gateway ip:t med bara datorn ansluten mot modemet, utan router/Airport alltså. Även provat koppla ur DSL kabeln men det går inte att komma åt inställningarna för modemet. "Sidan kan inte visas". Provat både Chrome och Edge. Har även provat installations programmet som följde med men där kommer det upp att den inte kan komma åt internet, så går inte att slutföra installationen.

 

Såhär ser det ut i PingPlotter och ICM, är ju ett regelbundet mönster helt klart.

http://s21.postimg.org/4cq2prlmv/internetstrul.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleTV är en sorts dator så du har uppfyllt ISP/Lunets krav på att kolla med två datorer.

 

Har du kollat i användarmanualen för modemet hur man ska göra för att komma till dess inställningssidor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett standardsvar från support i sådana ärenden brukar ju vara att man ska koppla bort alla telefoner mm. även om de sitter korrekt efter 1:a jack osv.

 

Har du kollat det? Det skulle ju faktiskt kunna vara knas med någon telefon om sådan finnes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleTV är en sorts dator så du har uppfyllt ISP/Lunets krav på att kolla med två datorer.

 

Har du kollat i användarmanualen för modemet hur man ska göra för att komma till dess inställningssidor?

 

Körde ett test i natt med den andra datorn och det blir samma fel där, precis som väntat. Lyckades komma åt inställningarna för modemet genom att ändra till statiskt ip manuellt.

 

Dessa inställningar kunde man ändra. Vet inte vad något av det är men provade ändra till PVC1 och då klarade den alla test, de två nedersta blev inte gröna om PVC0 var valt.

 

Ethernet LAN Connection

ADSL Sync

ATM OAM segment ping

ATM OAM end to end ping

 

Virtual Circuit PVC0
VPI 0   (0-255)

VCI 35 (1-65535)

PVC Poll Activated
Encapsulation 1483 Bridget IP LCC
ADSL Multimode

Annex A/I/J/L/M

 

 

Ett standardsvar från support i sådana ärenden brukar ju vara att man ska koppla bort alla telefoner mm. även om de sitter korrekt efter 1:a jack osv.

 

Har du kollat det? Det skulle ju faktiskt kunna vara knas med någon telefon om sådan finnes.

 

Har ingen telefon eller annan utrustning. Bara ett telejack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en svår nöt att knäcka. Köpte ett nytt Zyxel AMG1001 modem och bytte precis allt en gång till utan att få slut på eländet. Lunet har bytt all utrustning i sin station samt provat sänka bandbredden till 8Mbit och enligt dem så tappar dem aldrig sync med mitt modem. Trots det så visar PingPlotter 100% packetloss varje 1,5 timme, samtidigt som ICM räknar antalet disconnections. DSL lampan slocknar däremot på Zyxel modemet medan det inte gjorde det på TP-Link då internet försvann.

 

Kan min dator ha någon inställning som gör att den tappar nätet? Har Windows 10 och har inte ändrat något. Lunet skulle skicka en felanmälan till Skanova, men där lär väl inget hända :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna fråga Lunet vad lånetiden för IP-adressen är. Om den är 1,5 timme kan det bero på det.

 

Har du gjort några ändringar i Airport Express (routern)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna fråga Lunet vad lånetiden för IP-adressen är. Om den är 1,5 timme kan det bero på det.

 

Har du gjort några ändringar i Airport Express (routern)?

 

Känns som att dem borde ha koll på det. Men ska fråga. Har jag bara modemet ikopplat och kör en ipconfig så är lånetiden 2 timmar. Inställningarna i Airporten har varit samma sen 1.5-2 år. Men har provat andra inställningar men blev ingen skillnad.

 

Hur ska routern vara inställd om man använder DSL modem? Kör jag ipconfig med routern i så får jag 10.0.1.2 som ip. Jag gjorde några inställningar igår där jag till slut fick 192.168.X.X som ip och då kunde jag använda internet samtidigt som jag kunde logga in på modemets web-konfiguration...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om lånetiden är 2 timmar borde du inte få problem efter 1,5 om det skulle vara förnyandet som inte fungerar.

 

Både 10.0.1.2 och 192.168.x.x är lokala IP-adresser och sådana som routrar normalt delar ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har en tekniker varit och felsökt ledningarna, men han hittade inga fel. Tyckte dock det var konstigt att det blev avbrott så regelbundet var 1,5 timme. Men han hade inte tid att stå där så länge och kolla. Han bytte en bit luftledning någonstans men inte hjälpte det.

 

Vet inte vad jag ska göra längre, otroligt less! Finns det något program som loggar och kanske beskriver mer utförligt vad som händer vid avbrotten? Just nu ser jag bara 100% PL med Pingplotter och "Not connected" med det andra...

 

När bara modemet är anslutet så har jag en lånetid på 2 timmar. Har jag även routern ansluten så är lånetiden 2 dagar. Men det blir ingen skillnad med modem eller modem samt router.

 

Någon logg i AirPort säger:

 

Internet configuration leased (IPv4) på följande tider. Vet inte vad det innebär dock...

 

00:32

02:17

04:02

05:47

07:32

09:17

12:43

14:28

16:14

17:59

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggen anger nog när AirPort får ett nytt eller förnyat lån av IP-adress. Hur förhåller sig de tiderna till när du saknar internetanslutning?

 

När du har datorn kopplad till routern ser du lånetiden mellan routern och datorn, dvs för den lokala IP-adressen, 10.0.1.2 eller 192.168.x.x, i stället för lånet från utrustningen i telefonstationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggen anger nog när AirPort får ett nytt eller förnyat lån av IP-adress. Hur förhåller sig de tiderna till när du saknar internetanslutning?

 

När du har datorn kopplad till routern ser du lånetiden mellan routern och datorn, dvs för den lokala IP-adressen, 10.0.1.2 eller 192.168.x.x, i stället för lånet från utrustningen i telefonstationen.

 

Tiderna som finns i AirPort loggen stämmer inte med dem jag ser i PingPlotter. Nu har felet eskalerat lite och när jag använder enbart modemet så fungerar det ett tag, men sen kommer jag inte åt internet alls. Går inte att pinga något heller men DSL lampan lyser med fast sken. En omstart av modemet fungerar eller om jag kopplar in routern. Men när bägge dem är i så händer samma fenomen ändå.

 

Har fått starta om flera gånger nu under en timmes tid. Bortsett från det här så strular det fortfarande varje 1,5 timme och då slocknar DSL lampan.

 

Lunet har kollat allt, bytt all utrustning i station. Tekniker har felsökt linan men inte hittat något. Jag har provat tre olika modem, två datorer. Bytt kablar och splitter två gånger. Provat placera modemet på golvet där det är kallt, och även långt ifrån datorn ifall det skulle störa men icket. Inget har hjälpt och jag tappar snart håret!

 

Som jag förstått det så har man en lånetid från ISP, en lånetid i routern och ev en i modemet. Kan dessa krocka med varann på något sätt eller blir det en enda lånetid när allt är kopplat samman?

 

Alla tips är extremt grymt och väldigt tacksamt välkomna!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det bara när det gäller lånetid som jag kan bidra. Datorn lånar en IP-adress av antingen routern eller telefonstationen beroende på om den är kopplad till routern eller inte. Om routern används så lånar den en IP-adress från telefonstationen.Helt normalt att de två lånetiderna är olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte mycket om Pingplotter men att pinga twitter.com är nog inte så bra eftersom man inte vet var i världen man hamnar och det kan finnas olika problem på vägen, utan se hur det blir om du i stället kör mot c-94...bredband.com (om den svarar på ping). Då blir det ju en test som väl bara omfattar din ADSL-anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen låg en annan ADSL anslutning på samma DSLAM som min, det var denna som orsakade felet som numera är avhjälpt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...