Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

App-listan stämmer inte med verkligheten...=/..!


canardlover

Rekommendera Poster

Den lista på appar som finns i "Inställningar" saknar kongruens med de verkliga appar som finns i datorn..?!..detta är nytt för mig nu med Win10.... :(

1) avinstallerade program saknas i applistan/inställningar men ligger kvar och kan startas

2) installerade program- och ej avinstallerade - saknas i app-listan/inställningar

3) en hel drös med "hjälp" och "read me" syns i startmenyns applista(se bilaga)

 

Kort sagt verklighet och app-listorna stämmer ej överens, vad göra..?..(hittade ingen liknande tråd vid min sökning)

post-125068-0-16804300-1453243990_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är lite svårt att se på bilden eftersom Skärmklippet saknar det som står ovanför och nedanför.

I Start menyn så skall det vara en liten menytext ovanför varje app-grupp  tex. 'Mest använda'.

 

1.) Hur avinstallerade du dessa?  Kan du ge ett exempel på ett sådant program eller app.

2.) Har du klickat på Start > längst ned på menyn 'Alla appar'

3.) Är det möjligen senast använda objekt?

Start >  Inställningar > Anpassning > Start => 'Visa nyligen använda objekt på Start eller i Aktivitetsfältet'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är lite svårt att se på bilden eftersom Skärmklippet saknar det som står ovanför och nedanför.

I Start menyn så skall det vara en liten menytext ovanför varje app-grupp  tex. 'Mest använda'.

 

1.) Hur avinstallerade du dessa?  Kan du ge ett exempel på ett sådant program eller app.

2.) Har du klickat på Start > längst ned på menyn 'Alla appar'

3.) Är det möjligen senast använda objekt?

Start >  Inställningar > Anpassning > Start => 'Visa nyligen använda objekt på Start eller i Aktivitetsfältet'

Hej igen "flugfiskaren"...nu får du pilka strömming på isen snart.. ;)

1) avinstallerade från Inställningar/appar som vanligt innan jag skaffade Uninstaller 5

2) Yes..!

3) nej, den har jag stängt av nu och det ser likadant ut

 

Bifogar ytterligare bilder som visar skillnaden mellan:

A/Start/Alla appar och

B/utseendet i Inställningar/Appar och Program...nu sorterade efter namn och som synes saknas flera Ashampoo-program här som finns i A/...??! De saknas även när jag öppnar Ashampoo Uninstaller 6 som synes på bild UI6.

C/ bifogar dessutom en bild på mina Fighters-program med massor av ovidkommande ikoner som jag inte kan få bort..?!?!... :huh:

 

Riktigt stökigt med andra ord....mvh/

post-125068-0-78076100-1453313371_thumb.jpg

post-125068-0-78361200-1453313386_thumb.jpg

post-125068-0-23552800-1453313411_thumb.jpg

post-125068-0-07206300-1453313421_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) avinstallerade från Inställningar/appar som vanligt innan jag skaffade Uninstaller 5

Vad händer om du gör det härifrån istället?

Högerklicka Start > Kontrollpanelen > Program > Program och funktioner => i listan välj det program som skall avinstalleras och dubbelklicka på detta (eller högerklick).

Fast där dyker väl inte dom apparna upp som kommer från Windows store, mer dom vanliga programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du gör det härifrån istället?

Högerklicka Start > Kontrollpanelen > Program > Program och funktioner => i listan välj det program som skall avinstalleras och dubbelklicka på detta (eller högerklick).

Fast där dyker väl inte dom apparna upp som kommer från Windows store, mer dom vanliga programmen.

..fast mitt problem är snarast det motsatta dvs. att jag vill avinstallera sådant som inte dyker upp just på det stället du anger ovan men som ändå finns kvar i datorn och kan startas via Alla appar. Tidigare på XP etc kunde man hitta en avinstallationsikon tillsammans med programmet i Startmenyn men detta finns inte för dessa program jag vill bli av med..?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det avinstallationsprogram i resp. programs mapp (C:\Program\programnamn eller C:\Program (x86)\programnamn)?

 

Det händer att register- och optimeringsprogram städar bort för mycket och då t ex tar bort information så att programmen inte längre finns kvar i den delen av registret som innehåller information som Windows behöver för att kunna starta programmens avinstallationsfunktion. Även misslyckade avinstallationer kan medföra att program försvinner från listor fast de fortfarande fungerar. Båda dessa fall är oberoende av Windows-version.

 

Vad som fanns med i start-menyn i tidigare Windows-versioner las till av resp. programs installationsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det avinstallationsprogram i resp. programs mapp (C:\Program\programnamn eller C:\Program (x86)\programnamn)?

 

Det händer att register- och optimeringsprogram städar bort för mycket och då t ex tar bort information så att programmen inte längre finns kvar i den delen av registret som innehåller information som Windows behöver för att kunna starta programmens avinstallationsfunktion. Även misslyckade avinstallationer kan medföra att program försvinner från listor fast de fortfarande fungerar. Båda dessa fall är oberoende av Windows-version.

 

Vad som fanns med i start-menyn i tidigare Windows-versioner las till av resp. programs installationsprogram.

Yihaaa... :thumbsup: ...tack Cecilia, jomenvisst det låg unins.exe-filer på både Uninstaller 5 och Winoptimizer 11 i Program(x86) och som jag nu har städat bort. Hittade dessutom en del annat gammalt jox där - en tidigare Dell-skrivare som jag skrotat och ett par spel som mitt barnbarn tröttnat på.Satte på mig administratörshatten och allt detta ligger nu i papperskorgen(se bilaga) som jag tömmer om du inte skriker STOPP... :excl: ....TACK, nu börjar det likna något.. :) ..!!

Vad sedan göra med alla Läs mej/Licensvillkor/Loggfiler/...bla, bla...måste dom verkligen synas i Start>Alla appar..??Det är bara Ashampoo- och Fighter-programmen som tramsar på det sättet. Jag ser dom även i Program(x86) men vågar jag inte ta bort dom där om inte du ger mig råg i ryggen först..?!?..kan man åtminstone få dom att inte synas i Start-menyn..??

post-125068-0-16742900-1453411288_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Nog ser det ut som att du kan tömma papperskorgen.

 

Du skulle ju kunna pröva med att avinstallera Ashampoo och Fighter-programmen, starta om datorn och om det fortfarande finns något kvar av "Läs mej" mm i startmenyn så högerklicka på dem och välj "Ta bort" eller något liknande. Efter ytterligare en omstart av datorn kan du installera programmen igen (fast FULLDISK-fighter och SLOW-PC fighter låter som några optimeringsprogram och sådana kan man gärna låta bli).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Nog ser det ut som att du kan tömma papperskorgen.

 

Du skulle ju kunna pröva med att avinstallera Ashampoo och Fighter-programmen, starta om datorn och om det fortfarande finns något kvar av "Läs mej" mm i startmenyn så högerklicka på dem och välj "Ta bort" eller något liknande. Efter ytterligare en omstart av datorn kan du installera programmen igen (fast FULLDISK-fighter och SLOW-PC fighter låter som några optimeringsprogram och sådana kan man gärna låta bli).

Tack Cecilia, jag kan hålla med om att det är "tårta på tårta" med bägge dessa. Måste säga att jag är rätt förtjust i WinOptimizer 12 som har massor av funktionaliteter och ger en pedagogisk översikt över datorn så den vill jag behålla. Win10 är inte alls i min smak med den nya Kontrollpanelen som ser både dötrist ut och som saknar det som tidigare fanns i XP och Win.7. Dessutom,  Ashampoos Privacy Protector visade med chockerande tydlighet alla "onödiga läckor" ut från datorn till "molnet".

Ja du vet, detta med "att lära gamla hundar" är inte så lätt. Har funderat på Linux men jag vet inte om jag vågar ta ett sådant steg, möjligen köpa en billig beg,dator med Ubuntu och träna på först, har flera dyra program som vägrar att funka i Win.10.. :thumbsdown: .....mvh/canardlover

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det denna kontrollpanel du menar som du saknar?

 

 

post-13429-0-51139300-1453462295_thumb.png

 

Om det är denna du saknar, så finns den ju kvar i Windows 10, denna bild är från min Windows 10.

Det är några nya ikoner, någon ny funktion, men annars i stort samma som finns i tidigare Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det denna kontrollpanel du menar som du saknar?

 

 

attachicon.gifsshot-8.png

 

Om det är denna du saknar, så finns den ju kvar i Windows 10, denna bild är från min Windows 10.

Det är några nya ikoner, någon ny funktion, men annars i stort samma som finns i tidigare Windows.

Yes..!!!..den är det jag saknar.. :D .och nu får jag väl skämmas lite som inte har hittat den förut.. :blush: ..! Jag har nöjt mig med den bleka "Inställningar" som finns på startmenyn för att sedan dyka vidare ner i den. Nu när du visade att det finns en "riktig" Kontrollpanel så började jag vimsa runt ordentligt och hittade den till slut genom att högerklicka på Win-fönstret längst ner till vänster och voila.. :o ..där satt den.! Ja, du vet ju att "gubbar med hatt dubbelklickar på allt" och det dög inte denna gång.Nu ligger den som ikon både på Start och i Aktivitetsfältet, vet inte varför den försvunnit tidigare.?!?

TACK..Laso, you made my OS... :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...