Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU overload


rammega

Rekommendera Poster

Har ett ASUS Z170M och kör win7 64 pro. I cubase får jag klagomål på CPU overload.

Har ett steinberg UR824. Vad ska jag göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 grader är ju när processorn inte arbetar med något.

Starta HWmonitor programmet sedan starta Cubase så processorn (CPU) får arbeta och kör detta tills du får denna varning, eller åtminstone ett tag.

 

Därefter växlar du över till HWmonitor igen (som körs i bakgrunden) och avläser temperaturen i kolumnen Max - den talar då om den högsta temperatur som uppnåtts.

För övrigt visar kolumnen Value det aktuella värdet just nu, men Max-värdet är ju mest intressant här.

Mvh

 

[Edit] Du kan också i HWmonitor klicka File > Save monitor data > ange ett filnamn och spara.

Sedan kan du bifoga denna text-fil i ditt nästa svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du filen?

Lite lustigt att det försvann bara för att jag stängde av nätverkskortet.

Tycks vara den aktivitet som pågår där när den är öppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe det va falskt alarm. Tillbaka igen!

Någonting bryter ljudströmmen. Cubase lägger ut en skylt med CPU owerload. Utanför cubase rycker det bara till som en dropout.

 

Fan vad jag hatar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju: hur ska man selektera? 

Finns det någon som vet vad dessa tjänster gör?

Eller vet någon vilka man absolut inte ska bocka bort?

Ja ja 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att testa kan man först välja att dölja alla Microsoft-tjänster och sen inaktivera de som är kvar. När man har testat och sett att det faktiskt hjälper kan man gå igenom tjänsterna några i taget för att komma fram till vad som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Det är ju lektion nr 1 för att kolla så man inte lagt dit någon själv.

Men sen börjar problemet. Vad ska man testa att stänga av. Det är ju säker 100 tals.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 100-tals tjänster som inte kommer från Microsoft är det något fel. Jag har ca 20 (msconfig - Tjänster).

 

Microsoft-tjänster ska man inte stänga av hur som helst, men de brukar inte heller belasta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har 100-tals tjänster som inte kommer från Microsoft är det något fel. Jag har ca 20 (msconfig - Tjänster).

 

Microsoft-tjänster ska man inte stänga av hur som helst, men de brukar inte heller belasta datorn.

Va lite otydlig där. Jag hade 4 icke Microsoft. 

Sen tror jag du har fel när det gäller tjänster. Eftersom man inte kan i wndows sätta prio på det man vill så kan man få avbrott i ljuflödet. Eftersom Cubase bara vill ha CPU prio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag rätta mig och säga att Cecilia hade rätt. Alla tjänster rullar nu. och Felet satt i Cubase settings.

Steinberg är ett företag som inte svarar på frågor från enstaka users.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...