Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länka meny


Lindacharlotta

Rekommendera Poster

Lindacharlotta

Jag har gjort en Bootstrap hemsida med en massa undersidor. Som det ser ut nu så ligger det en meny på var sida. Jag skulle vilja ha min meny på en sida och bara länka i alla andra sidor. Så om en ändring behöver göras så är det bara på ett ställe...
Hur löser jag detta lättast? Kan jag göra det med hTML eller jag behöver använda mig utav PHP? Hur fungerar PHP och bootstrap?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollfråga! Menar du att du vill ha html-koden för menyn i en separat fil men den fortfarande syns på samtliga sidor på din sajt?

 

Då kan du antagligen inkludera den via Server Side Include det fungerar ungefär så här

<!-- #include file="meny.html" -->

PHP har något liknande kommando tror jag. Jag är inte säker på hur PHP fungerar nu för tiden, det var länge sedan jag pysslade med det. Server Side Includes kanske inte fungerar hur som helst för dig ändå då det kan kräva konfiguration på webbservern. Men det kostar ingenting att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

Kontrollfråga! Menar du att du vill ha html-koden för menyn i en separat fil men den fortfarande syns på samtliga sidor på din sajt?

 

Då kan du antagligen inkludera den via Server Side Include det fungerar ungefär så här

<!-- #include file="meny.html" -->

PHP har något liknande kommando tror jag. Jag är inte säker på hur PHP fungerar nu för tiden, det var länge sedan jag pysslade med det. Server Side Includes kanske inte fungerar hur som helst för dig ändå då det kan kräva konfiguration på webbservern. Men det kostar ingenting att prova.

Precis så som jag menade... :-) Men fick inte det att fungera här på "mitt jobb" (Serverfel står det). Däremot fick jag det att fungera när jag la upp det på min egen hemsida, men fick ändra till filändelsen index.shtml.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fick döpa om filändelsen så betyder det att systemadministratören har ställt in att man bara får använda SSI med shtml-filer. Men det betyder ju att komponenterna är på plats.

 

Så du kanske kan ta kontakt med administratören på ditt jobb och be dom aktivera SSI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...