Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Omvandla minuter till decimaltal för dagar

Pacho

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett problem jag har i dagsläget en formel som räknar om ant. min till dd:hh:mm baserat på antal minuter.

Jag skulle vilja utveckla detta till att användaren anger värdet i minuter och får reda på datumet i tid.

Jag tänkte att formeln nu+decimaltal skulle vara det simplaste sättet att lösa detta på, så mitt dilemma är att få antal minuter till ett decimaltal för dagar.

Min lösning var att ja tog nu()+ant.min/1440

Eller finns det en ännu simplare lösning på problemet??

Tack på förhand

Andreas

Ove Söderlund

Jag har ett problem jag har i dagsläget en formel som räknar om ant. min till dd:hh:mm baserat på antal minuter.

Jag skulle vilja utveckla detta till att användaren anger värdet i minuter och får reda på datumet i tid.

Jag tänkte att formeln nu+decimaltal skulle vara det simplaste sättet att lösa detta på, så mitt dilemma är att få antal minuter till ett decimaltal för dagar.

Min lösning var att ja tog nu()+ant.min/1440

Excels tidsformat är i grunden ett flyttalsvärde, där heltalsdelen är tid i dagar och decimaldelen är tid i timmar, minuter och sekunder. Så om jag tolkar dig rätt så vill du ha dagar, timmar och minuter uttryckt som ett decimaltal, t.ex. 1440 minuter (1 dygn, 24tim*60min) är decimaltalet 1,0, 3600 minuter är decimaltalet 2,5 (2 dygn, 12 timmar). Om så är fallet så är formeln helt enkelt =Värde i minuter / 1440.

Är det på något annat du är ute efter så återkoppla gärna. Bifogar här en excel-fil med lite olika tidsuträkningar.

eForum - Minuter till dagar, timmar och minuter 160119.xlsx

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...