Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med nytt moderkort


R.W

Rekommendera Poster

Hej allesammans, jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig. Mitt modekort har slutat att fungera Ett asus maximus vi hero. Nu letar jag efter ett nytt som ska passa med mina andra komponenter och mitt chassi. Jag tänkte lägga högst 3000, finns det något som är billigare som är lika bra som mitt gamla så är det bra. Jag har tittat lite på maximus hero vii vad tkr ni om det?Detta är mina andra delar

Fractal design define R4

Geforce 780 ti

Intel core i7 4770k

Be quiet 850w

8gb (2x4) 1600

 

Har ja missat något mer som är viktigt att veta?

Är tacksam för tips, mina kunskaper ä inte stora angående datordelar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det var ju tråkigt att höra.

Är du helt säker på att det är moderkortet, vad är det som pajat?

När köpte du kortet, för det kanske finns garanti kvar från butiken?

 

Annars har Asus Maximus VI Hero 3-års tillverkargaranti och då kontaktar du Asus https://vip.asus.com/VIP2/Services/QuestionForm?lang=sv-se#

Välj kategori i rull-listen: Teknisk support.

 

Men i första hand borde du kontakta butiken och hävda denna 3-års garanti som jag länkat till och kortet släpptes ju 2013 och då bör det finnas en del tid kvar av denna garanti från det du köpte det.

 

När du köpte moderkortet så följde det med en typ av "Warranty" sedel/papper, antingen ett extra blad i boxen eller i början av produktmanualen.

 

Kanske bäst och billigast att börja med att kolla upp denna garanti, för detta är ju ett kraftfullt moderkort.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för att ni tar er tid och ursäkts det lite sena svaret. Jo ja skulle göra rent datorn , när jag drog ut datorn från väggen så,lossade frontdelen av chassit i samband med det så drogs chassi fläktarnas kablar ur. Jag märkte inte av det. Senare på kvällen nä jag spelade så frös datorn i spelet och ja var tvungen att trycka på omstartsknappen . Ja fick ingen blåskärm uttan allt låste sig bara. Trodde det bara var nåt tillfälligt eller drivrutiner som krångla. Sedan hände det en gång till och då märkte jjag av att datorn var glödhet .och att den varit det säkert i minst 30 min utan att starta om sig självt. Ja stängde av datorn å sedan märkte jag att klockan inte längee stämde på windows så ja byte batteriet å sen gick det klockan igen. Kopplade in kablarna igen men efter detta med värmen fick jag allt oftare frysningar oftast efter bara 10 min spelande. Sedan dagen efter så fick ja ingen bild alls när ja startade upp datorn. Jag har provat med nya minnen men hjäplte inte. Vad tror ni som gått sönder? Tack hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn Intel Core i7 4770K är känd för att bli väldigt het om den inte får bra kylning. Det har med hur hur chipet fäst mot processorns kylplatta och det material Thermal Interface Material (TIM)  som Intel valde att använda och gör att värmeöverföringen inte är helt optimal och det har också ibland varit problem med överklockning pga detta.

 

Detta ändrades sedan på Intel Core i7 4790K Devil's Canyon där man valde annat TIM och som följd höjde Intel basfrekvensen jämfört med 4770K från 3,5GHz till 4GHz och Turbo frekvens från 3,9GHz till 4,4GHz.

Men båda processorerna kräver bra kylning för på full effekt så är det rejält med värme som skall avledas, varav 4790K klarar detta bättre.

 

Så frågan är om det är processorn som rykt?

Har du kört överklockat också?

Det som talar emot detta är att processorn har inbyggd skyddsfunktion om den blir för het och börjar först med att "Throttla" dvs. sänka frekvenserna för att till sist stänga av sig om den går över ett visst tröskelvärde och detta sköts via BIOS.

 

Bor du i närheten av någon datorbutik som du kan prata med deras serviceverkstad och be dom kolla?

Då får du nog betala en slant.

 

Men hur var det med garantin, kanske du skulle låta Asus gå igenom moderkortet?

Men även processorn 4770K har Intel 3-års tillverkningsgaranti på. Hur man kontaktar dom: http://www.intel.com/content/www/us/en/support/warranty-center.html

Se också hur garanti och vad som gäller hos Intel: https://click.intel.com/tuningplan/

 

Men som sagt tidigare, då är det butiken du handlade från du i första hand skall kontakta.

Just nu kommer jag inte på något bättre förslag.

Mvh :unsure:

 

[Edit] Såvida det inte är grafikkortet som rykt, för Geforce 780 ti har en gräns på max temp 95C (har jag för mig) och fungerar då inte dess kylfläktar eller att överskottsvärmen inte kan ta sig ur chassit pga. chassi-fläktarna stått stilla, ja då skenar ju temperaturen iväg på detta och allting runtikring blir väldigt varmt.

 

Har du ett annat grafikkort att stoppa in eller om du kan låna ett vilket som helst PCI-E grafikkort och testa med.

För det kan vara grafikkortet som rykt och även detta har ju nån 3-års garanti vill jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...