Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ett nytt ljudsystem till TVn


Deppodi

Rekommendera Poster

Hej,

 

I helgen så ramlade jag in i butik som säljer Bose högtalare och hemmabiosystem. Hade egentligen inga planer på att köpa något, men började prata med en duktig säljare som visade några olika alternativ. 

 

Det jag är ute efter är något som inte tar för stort plats. Har exempelvis tittat på;

 

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio-och-soundbar/BOSECM15/bose-2-1-soundbar-cinemate-15

 

Alternativt denna, men jag vet inte om jag priset är värt vad man får för pengarna? 

 

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio-och-soundbar/BOSEST120/bose-soundtouch-120-hemmabiosystem-svart

 

Vad säger ni? Har ni några bra tips eller alternativ? Vad behöver jag tänka på innan jag köper dessa?

 

Med vänliga hälsningar,

Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du lust att förklara varför du rekommenderar just dessa?

Ser att båda saknar HDMI-ingång. Är inte det att föredra så att man kan ha flera enheter kopplade samman? Exempelvis playstation och tv-box.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lust att förklara varför du rekommenderar just dessa?

Ser att båda saknar HDMI-ingång. Är inte det att föredra så att man kan ha flera enheter kopplade samman? Exempelvis playstation och tv-box.

 

Ingår HDMI-ingång i kravspecen så får man naturligtvis titta på något annat än de två alternativ jag nämnde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingår HDMI-ingång i kravspecen så får man naturligtvis titta på något annat än de två alternativ jag nämnde.

 

Nej det är klart att jag hade kunnat skriva det. Jag vet faktiskt inte vad jag är ute efter. Frågade mer efter spontanta tips och motiveringar. Att du skickade länk på två alternativ uppskattar jag, men jag blir inte så mycket klokare av att titta på det du länkar utan motivering. Det blir ungefär samma sak som att gå in på elgigantens hemsida och läsa om varje modell var för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är klart att jag hade kunnat skriva det. Jag vet faktiskt inte vad jag är ute efter. Frågade mer efter spontanta tips och motiveringar. Att du skickade länk på två alternativ uppskattar jag, men jag blir inte så mycket klokare av att titta på det du länkar utan motivering. Det blir ungefär samma sak som att gå in på elgigantens hemsida och läsa om varje modell var för sig.

 

Planerar man att köpa ett ljudsystem så söker man oftast något som återger ljud så bra som möjligt. En erfaren recensent, som skriver under eget namn, ger oftast bättre vägledning än några taffliga recensionsförsök som Elgiganten låter publicera på sina nätsidor. Helst så ska du ju lyssna själv. Det är ju du som ska ut med pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fin förmånlig förstärkare med tillräckligt med kraft. Yamaha R-N 500 För 3650kr och ett par wharfedale diamond 220. Förmånliga och väldigt bra enligt tester, kan vara svåra att hitta.
Förstärkaren har 2 optiska och 2 coaxial ingångar plus ett antal analoga för övrigt. Airplay, spotify connect mm.
På framsidan finns usb som tar bl a FLAC upp till 192kHz/24bit.
Jag har denna förstärkare kopplad till ett par B&W 686 S2 som sköter om tv ljudet. Supernöjd och ångrar inte köpet. OBS! 2 kanals förstärkare har mer "kraft" i sina watt än t ex 5.1 eller 7.1 har.

 

Ännu en sak angående denna förstärkare. Den är2.1 så den har lågnivå utgång för subwoofer om man vill ha det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2148040 yamaha


http://www.konsumentguiden.se/hemelektronik/hifi/hogtalare/wharfedale_diamond_220_bookshelf_speakers-p-fb601bec-d0c9-c3dc-fd27-4ca80517bb62.html

 

Ca 2700 kr inkl frakt från Amazon UK

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00P15KDCO?psc=1&redirect=true&ref_=ox_sc_act_title_1&smid=ANNASRW22SIOH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är ute efter är något som inte tar för stort plats. Har exempelvis tittat på;

 

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio-och-soundbar/BOSECM15/bose-2-1-soundbar-cinemate-15

 

En sak som egentligen utesluter BOSE från allt som har med ljud att göra är att de säljer en anläggning som ändå kostar nästan 5000 kr utan att ange några specifikationer angående bl a frekvensomfång. Det är ju som att sälja en fancy bil och räkna med att kunden är nöjd med motorn och bränsleförbrukningen bara sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ser att båda saknar HDMI-ingång. Är inte det att föredra så att man kan ha flera enheter kopplade samman? Exempelvis playstation och tv-box.

Den billigare du länkade till saknar också HDMI, kollade inte den dyrare, men har en optisk och en coaxial samt en analigingång. HDMI är ju onödigt eftersom det är svårt att få ut bilden ur högtalarna :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ett hemmabiosystem som har DVD/Blu-ray och även kan agera mediacenter, likt den Pioneer dottern har, behöver en HDMI ut.

Ja helst då kanske att den är dubbelriktad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så tycker jag Bose-system generellt har ett trevligt utseende men ljudet är mycket dåligt och priset ganska högt och därför avråder jag från dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Personligen levererar Bose kvalitet när det kommer till hörlurar, jag tycker dock inte dom har lyckats särskilt bra när det kommer till ljudsystem för vardagsrum och musik. Sonos har ju börjat satsa hårt i Sverige nu och jag har själv några av deras högtalare. Modern teknik, bra ljud och sladdlöst är ju alltid nice. Dom har en soundbar som man kan köpa till extra högtalare till för att få surround och flerkanals set-up.  Finns på Hi-FI: https://www.hifiklubben.se/streaming/sonos/sonos-playbar-soundbartradlos-hogtalare/

 

Annars skulle jag titta på soundbars mer subwoofers. Det är nästan ett krav om man är ute efter subwoofers. Här har du några : http://konsumenttest.se/teknik/soundbar-test/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller recensioner av högtalare och hur de låter ger jag inget, oavsett om det är expertrecensenter eller amatörer som skriver dem. Jag har lyssnat på många högtalare som expertrecensenter skickar till skyarna som jag tycker låter rent uselt.

När jag jobbade på Yamaha hade Yamaha ett par högtalare som hette NS-1000M (NS-1000 för hemmabruk). Högtalarna fick lysande recensioner för sin ljudbild. Visst, högtalarna lät "rent" och "neutralt" men fy fasiken vilket tråkigt ljud de presenterade.

 

Vad är "rent" och vad är "neutralt"? Det går aldrig att återge det ljud som skall återges på det sätt som det är tänkt. Ljudet är mixat i en ljudstudio som är byggt för att reducera allt ljud som kan "skapas" av rummet. Högtalarna som används är olika i olika ljudstudios. Teknikern som mixar ljudet har öron som ingen annan har och skapar ljudbilden utefter vad denne tycker är bäst.

 

Skall hemmaanvändaren återskapa ljudbilden som ljudtekniker skapat måste hemmaanvändaren bygga ett rum som är identiskt med det rum som ljudbilden skapades. Utöver det måste rätt högtalare, förstärkare, kablering med mera också skapas. Sist men inte minst måste hemmaanvändaren skapa öron och hörselorgan som den teknikern har som skapade ljudbilden. Det är en utopi att skapa alla dessa miljöer hemma.

Således finns det inget ljudsystem som är "rent" och "neutralt" i sin ljudbild. Kvarstår är att den som skall köpa en ljudanläggning för hemmabruk gör det genom att använda sina egna öron.

 

Att köpa ett komplett snurraruntljudsystem för 7000-10000 kronor går men man får det man betalar för. För en del räcker det mer än väl medan andra tycker det är en bedrövelse.

 

Bose är inte direkt ett fabrikat som fallit mig på läppen genom åren. De har under många år använt bredbandselement i sina högtalare och med en speciell frekvensvariator (equalizer) skapat ett fullregistersystem ändå.

En av dessa frekvensvariatorer kopplade jag till Yamaha NS-1000, justerade lite och fick en ljudbild som passade mina öron mer än väl.

 

TS bör, som några skriver i tråden, lyssna själv på ljudbilden innan köp görs. TS bör också beakta att uteffekten i snurraruntljudförstärkare ofta anges vid DIN-normens mätning, en kanal driven vid 1kHz under 10 minuter och med en maximal distorsion på 1%. Någon i tråden har tagit upp detta också att uteffekten ofta är angiven på ett "felaktigt" sätt.

 

TS kanske inte vill lägga mer än 10000 kronor på ett komplett ljudsystem. Då kanske Bose ändå räcker till för TS, något av de system som finns hos Elgiganten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...