Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga om molex kontakten på ett kontrollerkort


Spac3man

Rekommendera Poster

Ja hade du vänt den fel så kan den ha gått sönder av detta och att kontrollera att den var rättvänd skrev jag redan i inlägg #19.

Men jag trodde den var nycklad så den inte gick att vända fel, i alla fall var det så bilden visade?

 

Och du skall inte bygla Cable Select (CS) det är bara om man har två st. IDE-enheter på samma IDE kabel och då med särskild IDE-kabel som har skiftat några av ledarna som är vridna 180gr. Och du har inte någon  IDE-kabel ansluten.

 

Du kan ta bort jumprarna helt, utan jumper blir det som Master när den sitter ensam på bussen..

jo exakt, jag trodde det bara gick att sätta den på ett sätt.

jag googlade lite på sånna adaptrar och det verkar som att jag satte den fel först.

på adapterns idekontakt så sitter det en liten pig och den sitter uppåt på bilderna jag kollade på

 

C9CBODH.jpg2ODKpo0.jpg

yfI7nBb.jpg

man ser inte piggen på bilderna men det är så här som jag satte den andra gången.

jo jag provade ju först helt utan jumper men sen så fick jag tips om att jumpra den som master.

men nu vet jag hur den ska sitta i alla fall. bra att säljaren gav mig pengarna tillbaka utan att jag behövde skicka tillbaka den.

 

 

Om du lyckats sätta IDE-anslutningen fel kanske du även lyckats sätta strömförsörjningen fel?  ;)

Lite dyrare men kanske snabbare leverans:

http://www.conrad.se/Gr%e4nssnittskonverter-IDE,-SATA-LogiLink-AD0005B.htm?websale8=conrad-swe&pi=971941&ci=SHOP_AREA_37572_0410114

har redan köpt en annan från ebay
 
nej strömförsörjningen sitter som det ska! det går bara att sätta kontakterna på ett sätt.
denna har 2st sata kontakter, fattar inte varför men det är väll bra om den ena inte skulle funka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
edit: fick hem den nya adaptern och nu funkar det :)

ingen jumper behövs. det är en sata-ide och även ide-sata, därför är det två satakontakter.

först satte jag satakabeln i fel kontakt. "ide-->sata" tolkar jag i alla fall som att man omvandlar en ide-enhet till sata-enhet men det är tydligen tvärtom.

när satakabeln satt i fel kontakt så lös dioden på kortet bara precis vid uppstarten och sen slocknade den.

tänkte "åh nej inte samma sak igen typ" men som sagt så var det bara felkopplat.

så nu är allt frid och fröjd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ente någon IDE -> SATA  eller SATA ->IDE adapter. Alla SATA enheter är IDE (Integrated Device Electronic). Det är fråga om PATA till SATA och tvärtom. En hårddisk, som inte är IDE har sin styrelektronik på ett separat instickskort. De ersattes av PATA-diskar  ( ATA-diskar) i början av1990-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är ente någon IDE -> SATA  eller SATA ->IDE adapter. Alla SATA enheter är IDE (Integrated Device Electronic). Det är fråga om PATA till SATA och tvärtom. En hårddisk, som inte är IDE har sin styrelektronik på ett separat instickskort. De ersattes av PATA-diskar  ( ATA-diskar) i början av1990-talet.

min morbror är datatekniker och han säger ide och sata i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...