Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga om molex kontakten på ett kontrollerkort


Spac3man

Rekommendera Poster

jag ska plugga ur min nuvarande dvd brännare och koppla in den från min gamla dator.

eftersom det är en äldre model med ide-uttag så behöver jag ett ide-sata kontrollerkort.

 

hittade ett på ebay som jag vill köpa. det jag funderar över är strömuttaget på kontrollerkortet.

det är en 4 pin small molexkontakt som har två kablar(se bild).

mitt nätagg har en ledig 4 pin small molex men den har 4 kablar(se bild).

 

spelar det någon roll att den har 4 kablar? kan jag använda kontakten från mitt nätagg istället för kabeln som följer med 

kontrollerkortet?

vore bra för att jag kan inte koppla in den medföljande kabeln för jag har ingen ledig "molex 4 pin female" på mitt nätagg

 

 

 

Nhqd6QIl.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet behöver väl endast 5 V så det är väl därför det endast är svart och röd.

Jag skulle ha testat så som du tänkt.

 

Annars kan ju en splitterkabel vara till nytta.

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=322

 

Vad kostar adaptern på ebay?

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=9312

jo exakt det borde ju funka. jag vet dock inte om det kan vara riskabelt att plugga in en kabel som är starkare än den som behövs for kontrollerkortet.

 

adaptern kostar bara drygt 15 kr och det är fraktfritt (hong kong)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag antar att de två stiften där du får 12V (svart+gul i kabeln) inte används i adaptern.

 

För 15 kr går det kanske att chansa ;)

Köp två!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag antar att de två stiften där du får 12V (svart+gul i kabeln) inte används i adaptern.

 

För 15 kr går det kanske att chansa ;)

Köp två!

tycker inte om att chansa. vill verkligen inte att det händer nått med datorn.

 

jo det är ett grymt bra pris! hade jag inte redan haft en så hade jag köpt 2.

jag köpte en adapter för ett tag sedan på k&c till en ide-disk som jag kopplade in i datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
har äntligen fått hem grejerna från ebay :)

men av någon anledning så funkar det inte. jag har testat att koppla in både en ide brännare och en ide hdd med adaptern men jag får inte igång någon av dom.

 

jag hör att hårddisken startar upp och det går att öppna släden till brännaren men enheten syns inte under min dator.

 

jag har provat alla mina molexkablar från nätagget och jag provade även den mindre medföljande minimolexen istället för den som sitter på mitt nätagg, inget funkar.

 

vid uppstaren lyser den röda dioden på min dator istället för att blinka som den brukar göra och det tar en bra stund innan jag kan logga in i windows för datorn står kvar på "tryck del för att gå in i bios" läget, som att den vill att jag ska gå in och göra något där men jag vet inte vad jag kan göra där.

 

är adapter trasig eller är det nått jag måste ändra i bios?

 

snälla hjälp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja du måste nog gå in i BIOS Setup och egentligen borde det räcka det med att spara dvs. Save & Exit.

Detta för att BIOS (Basic In/Output System) känna av det nya kortet du anslutit korrekt och ha dom nya inställningarna lagrade.

 

Annars kan du testa med att gå in i BIOS Setup och där leta reda på i menyvalen att "Load BIOS Default" sedan "Save & Exit" .

  • Men jag rekommenderar att innan du sparar Bios-Setup inställningarna, tar och kontrollerar alla inkopplade enheters Boot-prioritet i Boot-menyn, för efter att du stoppat in extra enheter i datorn så kan det hända att fel enhet (disk eller DVD) är satt som första Boot-enhet istället för din C: Systemdisk och därför startar inte Windows upp.
    Bara att ändra Boot-ordningen så det blir rätt sedan "Save & Exit"

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja du måste nog gå in i BIOS Setup och egentligen borde det räcka det med att spara dvs. Save & Exit.

Detta för att BIOS (Basic In/Output System) känna av det nya kortet du anslutit korrekt och ha dom nya inställningarna lagrade.

 

Annars kan du testa med att gå in i BIOS Setup och där leta reda på i menyvalen att "Load BIOS Default" sedan "Save & Exit" .

  • Men jag rekommenderar att innan du sparar Bios-Setup inställningarna, tar och kontrollerar alla inkopplade enheters Boot-prioritet i Boot-menyn, för efter att du stoppat in extra enheter i datorn så kan det hända att fel enhet (disk eller DVD) är satt som första Boot-enhet istället för din C: Systemdisk och därför startar inte Windows upp.

    Bara att ändra Boot-ordningen så det blir rätt sedan "Save & Exit"

Mvh

hej! tack för att du vill hjälpa :)

 

fast inget av det du tipsade om funkade.

under boot står inte ens dvd-n med.

 

provade först save and reset och det gjorde ingen skillnad och efter det valde jag "default" som fanns med som ett alternativ på första bios-skärmen men även det utan resultat.

 

nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att koppla bort de nya prylarna för att se om datorn startar då, så att du inte råkat lossa någon annan kabel.

det har jag provat. jag har redan en annan ide-sata adapter i datorn som jag köpte på kjlell o co och den funkar. har provat att koppla ur den för att se om det kanske var en konflikt mellan adapterna men det var det inte.

brännaren funkar med den gamla adaptern också, så det är inget fel på brännaren.

nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte förstått det här riktigt, har du alltså 2 st. ide-sata adapters i datorn?'

På vilken/vilka kontakter på moderkortet är dessa anslutna, PCI, PCI-E, annat?

 

Detta kan ju göra att det krockar på nåt sätt: minnesadress, dma etc, alltså att dessa kort inte är gjorda för att sitta flera stycken i datorn, till skillnad mot tex. grafikkort.

Bara en fundering om det är så.

 

Eller har jag missuppfattat det hela hur du anslutit?

 

Vad det är för ide-sata adapters med länk till tillverkaren eller butiken?

Hur/var har du kopplat in dessa?

Vilka enheter har du anslut till var och en av dessa och på vilket sätt?

 

Och vad är det för dator;  fabrikat och modellbeteckning, eller fabrikat och modellbeteckning på moderkortet?

Vad är det för operativsystem?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den ena adaptern kopplas med en sån kontakt som finns på bilden i inlägg 1 och den andra med en vanlig 4pin molex. sen är det vanlig sata från kortet till modermackan och vanlig molex till själva brännaren/disken.

båda adapterna sitter direkt på idekontakten på disken/brännaren.

 

som jag skrev i förra inlägget så har jag provat att koppla ur den första adaptern för att bara köra med den nyinköpta.

 

jag kör windows 7. moderkort: asus p8h61-mxr2.0

 

adaptern som jag har strul med: http://www.ebay.com/itm/291548875925?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du återställt allt precis som det var, innan du ens klickade in på ebay för att köpa den nya prylen, och datorn ändå inte startar så gissar jag att du, när du meckat med den nya prylen, råkat orsaka glappkontakt i endera kabeln till ordinarie hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du återställt allt precis som det var, innan du ens klickade in på ebay för att köpa den nya prylen, och datorn ändå inte startar så gissar jag att du, när du meckat med den nya prylen, råkat orsaka glappkontakt i endera kabeln till ordinarie hårddisk.

nejnej, datorn funkar. det är bara adaptern som inte vill driva brännaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att IDE-brännaren har byglingen (jumper shunt) satt tll slave istället för master?

 

Obs! bilderna är bara exempel, det kan se lite annorlunda ut på din enhet, det skall finnas en etikett som talar om vad.

jumpers.gif

maxtor_style_B_small.jpg

 

[Edit] Antingen bör den vara byglad som master eller så behövs det inte vara nån bygling alls (när den går som ensam enhet på en kanal) -  men är den byglad som slav, så ändra till master eller ta bort byglingen helt och prova.

En smal spetstång eller greppa med fingernaglarna och bara dra ut byglingen (jumper shunt), inget märkvärdigt.

 

Står det något om detta i den medföljande "Quick Installation Guide" i fall du fick med en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att IDE-brännaren har byglingen (jumper shunt) satt tll slave istället för master?

 

Obs! bilderna är bara exempel, det kan se lite annorlunda ut på din enhet, det skall finnas en etikett som talar om vad.

jumpers.gif

maxtor_style_B_small.jpg

 

Antingen bör den vara byglad som master eller så behövs det inte vara nån bygling alls (när den går som ensam enhet) -  men är den byglad som slav, så ändra till master eller ta bort byglingen helt och prova.

En smal spetstång eller greppa med fingernaglarna och bara dra ut byglingen (jumper shunt), inget märkvärdigt.

det satt inte ens någon jumper där från början men jag provade att sätta i en på masterplatsen utan resultat.

 

nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ansluta till en annan sata-port på moderkortet?

Prova en som du vet fungerat med den andra enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ansluta till en annan sata-port på moderkortet?

Prova en som du vet fungerat med den andra enheten.

ja det har jag också provat.

nått mer eller är det kört nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall dra ut adaptern försiktigt, lirka och försök dra rakt utåt och kontrollera så att inte några av kontaktstiften på enheten blivit böjda, kontrollera noga alla lödpunkter på adaptern helst med lupp eller förstoringsglas så det inte är någon spricka i nån lödfog som kan skönjas.

 

Och sedan om allt ser bra ut återmontera den, rättvänd (men den är väl nycklad och passar bara på ett sätt) och vara noga att den trycks in ordentligt så att alla kontaktpinnar (hanar) får kontakt med motsvarande kontakt-honor.

 

Annars har jag tyvärr slut på idéer, men det lutar åt att i så fall adaptern kan vara kass om inte enheten dyker upp i BIOS-Setup och särskilt skall Boot-prioriten vara satt till din system-hårddisk när du har den inkopplad.

Har du kollat detta? Annars kommer inte Windows att starta.

 

[Edit] Och byt sata-kabel ifall det är nåt vingel där. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall dra ut adaptern försiktigt, lirka och försök dra rakt utåt och kontrollera så att inte några av kontaktstiften på enheten blivit böjda, kontrollera noga alla lödpunkter på adaptern helst med lupp eller förstoringsglas så det inte är någon spricka i nån lödfog som kan skönjas.

 

Och sedan om allt ser bra ut återmontera den, rättvänd (men den är väl nycklad och passar bara på ett sätt) och vara noga att den trycks in ordentligt så att alla kontaktpinnar (hanar) får kontakt med motsvarande kontakt-honor.

 

Annars har jag tyvärr slut på idéer, men det lutar åt att i så fall adaptern kan vara kass om inte enheten dyker upp i BIOS-Setup och särskilt skall Boot-prioriten vara satt till din system-hårddisk när du har den inkopplad.

Har du kollat detta? Annars kommer inte Windows att starta.

 

[Edit] Och byt sata-kabel ifall det är nåt vingel där. :unsure:

det är inget med kablarna eftersom dom funkar till andra enheter.

brännaren är också felfri då det fungerar med min andra sata-ide adapter.

 

jag har vart noga med att trycka in den ordentligt. jag har bra erfarenhet av ide-kontakter då

min förra burk endast hade ide enheter.

 

windows och min dator startar utan problem, det är endast kontrollerkortet som strular.

 

jag har inget förstoringsglas så det blir att kolla med vanliga ögat.

 

lutar mot att köpa en ny adapter. tur att dom inte är dyra men drygt att behöva vänta på leveransen bara.

jag ska kolla med säljaren också om jag kan få en ny eller nått

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den ena adaptern kopplas med en sån kontakt som finns på bilden i inlägg 1 och den andra med en vanlig 4pin molex. sen är det vanlig sata från kortet till modermackan och vanlig molex till själva brännaren/disken.

båda adapterna sitter direkt på idekontakten på disken/brännaren.

 

som jag skrev i förra inlägget så har jag provat att koppla ur den första adaptern för att bara köra med den nyinköpta.

 

jag kör windows 7. moderkort: asus p8h61-mxr2.0

 

adaptern som jag har strul med: http://www.ebay.com/itm/291548875925?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

På sidan du har länkat till, finns inte Windows 7 med under systemkrav. Det kan ju helt enkelt vara så att den inte fungerar med Windows 7.

 

System Requirements Pentium or equivalent PC with an available Serial ATA port Windows 2000/XP (32-/64-bit)/Server 2003 (32-/64-bit)/Vista (32-/64-bit) Certifications & Standards FCC, CE, RoHS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan du har länkat till, finns inte Windows 7 med under systemkrav. Det kan ju helt enkelt vara så att den inte fungerar med Windows 7.

inte för att jag tror det men kanske. det funkar ju med vista så det borde ju gå med 7an då.

men jag kontaktade säljaren på ebay och dom betalde tillbaka summan så jag köper en annan nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade tydligen satt adaptern upp och ner, fast det gjorde ändå ingen skillnad när jag vände den rätt.

i väntan på den nya adaptern så har jag provat att jumpra min brännare som master och även cable select men det funkar inte ändå. enheten syns inte i bios. verkar som att den är trasig trots allt, alternativt inte kompatibel med windows 7..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja hade du vänt den fel så kan den ha gått sönder av detta och att kontrollera att den var rättvänd skrev jag redan i inlägg #19.

Men jag trodde den var nycklad så den inte gick att vända fel, i alla fall var det så bilden visade?

 

Och du skall inte bygla Cable Select (CS) det är bara om man har två st. IDE-enheter på samma IDE kabel och då med särskild IDE-kabel som har skiftat några av ledarna som är vridna 180gr. Och du har inte någon  IDE-kabel ansluten.

 

Du kan ta bort jumprarna helt, utan jumper blir det som Master när den sitter ensam på bussen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...