Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lånet erhölls lånet upphör


Darkside4

Rekommendera Poster

Jag har stora svårigheter med att komma ut på nätet med ethernet på grund av att anslutningen verkar vara upptagen av en annan uppkoppling. Det står 'Lånet erhölls' och 'lånet upphör' med datum och tid efter. Jag kan koppla upp till nätet efter några timmar. Är det någon annan som har min 'plats' när jag inte kommer någon vart, eller vad är det som pågår?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter din internetleverantör ?

Hur kopplar du upp dig mot internet ?

Har du fiber ?

Har du Comhems 3 hål i väggen?

Använder du ADSL, dvs internet kommer från telefonledningen. På ett av telefonjacken på väggen har du en sladd som går till ett modem eller en liten ask med ihopbyggd modem och router?

( Jag städade och när jag skulle sätta tillbaka kontakter för Telefon, Bärbar telefon och Modemet/routern så satte jag dom i fel ordning i vägguttaget. Satte inte anslutningen till internet/modemet innerst, närmast väggen. Då fungerade internet mycket sämre.

 

Internetkontakten ska sitta innerst närmast väggen när man har ADSL.)

 

Eller är det så att du inte har Bredband utan har modem 55kbit/s?

 

Eller kopplar du upp dig mobilt? Mot en mobilleverantör, tex Tele2 eller Comviq eller Tre?

Eller?????

 

Det är viktigt veta vilken internetleverantör du har för när en vän fick problem och ringde sin internetleverantör (Bredbandsbolaget) så blev svaret.

Du har fel på din router. Varpå Bredbandsbolaget skickade en ny router och så fungerade internet på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter din internetleverantör ?

Hur kopplar du upp dig mot internet ?

Har du fiber ?

Har du Comhems 3 hål i väggen?

Använder du ADSL, dvs internet kommer från telefonledningen. På ett av telefonjacken på väggen har du en sladd som går till ett modem eller en liten ask med ihopbyggd modem och router?

( Jag städade och när jag skulle sätta tillbaka kontakter för Telefon, Bärbar telefon och Modemet/routern så satte jag dom i fel ordning i vägguttaget. Satte inte anslutningen till internet/modemet innerst, närmast väggen. Då fungerade internet mycket sämre.

 

Internetkontakten ska sitta innerst närmast väggen när man har ADSL.)

 

Eller är det så att du inte har Bredband utan har modem 55kbit/s?

 

Eller kopplar du upp dig mobilt? Mot en mobilleverantör, tex Tele2 eller Comviq eller Tre?

Eller?????

 

Det är viktigt veta vilken internetleverantör du har för när en vän fick problem och ringde sin internetleverantör (Bredbandsbolaget) så blev svaret.

Du har fel på din router. Varpå Bredbandsbolaget skickade en ny router och så fungerade internet på nytt.

Hej, jannejanne -

 

Jag har Bredbandsbolaget, och använder ett vägguttag. Jag kollade runt lite i datorn, och fick följande info:

 

--- Enheten eller resursen (dns-server) svarar inte.

 

Hittade problem. Ett eller flera nätverksprotokoll saknas på den här datorn.

 

Registerposter för Windows Sockets som krävs för nätverksanslutning saknas. ---

 

Jag testade en annan laptop, och jag kom inte ut på nätet med den heller.  Anslutningen är okej. Datorn började krångla utan att jag hade rört sladden överhuvudtaget. Men när problemet började drog jag ut sladden och satte tillbaka den igen några gånger utan att det hjälpte (i vägguttag och i datorn).

Jag har kört virus och malware, och datorn är helt ren. Vad jag kan minnas gjorde jag inget ovanligt innan datorn började krångla.

Jag kommer ut på nätet (jag använder datorn just nu) men den verkar vara lite 'slö'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kopplar du din dator direkt mot internet eller går du via en router som står hemma hos dig?

 

Hej, .M -

 

Jag kopplar upp direkt till internet. Jag har postat en utförligare respons till jannejannes svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för antivirusprogram och brandvägg i datorn?

Om man ställer in dem fel kan de börja blockera förlängningen av lånet av IP-adress, för det är så att datorn lånar en IP-adress av operatörens utrustning i andra änden i t ex 30 minuter och när halva tiden har gått försöker datorn förlänga lånet, vilket i ditt fall verkar misslyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för antivirusprogram och brandvägg i datorn?

Om man ställer in dem fel kan de börja blockera förlängningen av lånet av IP-adress, för det är så att datorn lånar en IP-adress av operatörens utrustning i andra änden i t ex 30 minuter och när halva tiden har gått försöker datorn förlänga lånet, vilket i ditt fall verkar misslyckas.

Hej, Cecilia -

 

Jag har F- secure och windows brandväggen. Om det är någon av dessa som stör uppkopplingen, hur får man reda på vilken inställning som stämmer? Jag har inte rört någon inställning själv, så jag förstår inte hur det har ändrats till att börja med.

Det konstiga är att det funkar ibland, men är helt kört när jag är 'utestängd', så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Darkside 4, du har helt plötsligt fått problem med internet.

 

Du har Bredbandsbolaget och du får internet via uttag på väggen.

Har du en sladd direkt från vägguttaget till datorn?

Så tyder det på att du har internet via fiber.

 

Eller går sladden från vägguttaget till en "dosa" och sedan en ny sladd från dosan till datorn?

Vad står det i så fall på "dosan".

 

Har du rensat datorn på skit? Skit av alla typer slöar datorn.

Kör Malwarebytes Antimalware Free först

https://www.malwarebytes.org/antimalware/

och sedan

Superantispyware Free

http://www.superantispyware.com/download.html

 

Annat som kan snabba datorn upp är att inaktivera Flash i din webbläsare (tillägg i webbläsaren)

ändra från

Alltid aktiv

till

Fråga alltid.

eller

Aldrig aktiv => Ingen med TV/Video i webbläsaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Cecilia -

 

Jag har F- secure och windows brandväggen. Om det är någon av dessa som stör uppkopplingen, hur får man reda på vilken inställning som stämmer? Jag har inte rört någon inställning själv, så jag förstår inte hur det har ändrats till att börja med.

Det konstiga är att det funkar ibland, men är helt kört när jag är 'utestängd', så att säga.

Hej!

 

Jag föreslår att du avinstallerar F-secure (men låt Windows-brandväggen vara igång så datorn är skyddad mot intrång), startar om datorn och sen testar om det fungerar normalt. Om det fungerar kan du installera F-secure på nytt.

 

Annars hjälper en router ofta när man har denna typ av problem.

 

 

Jag testade en annan laptop, och jag kom inte ut på nätet med den heller.

Om det är en ADSL-anslutning (telefonlinje) är anslutningen normalt bunden till en utrustning i 20-30 minuter efter att utrustningen har kopplats bort och under den tiden går det inte att ansluta en annan utrustning.

Om det gäller ett fastighetsnät (fiber) kan det ibland finnas liknande eller andra begränsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Hej!

 

Jag föreslår att du avinstallerar F-secure (men låt Windows-brandväggen vara igång så datorn är skyddad mot intrång), startar om datorn och sen testar om det fungerar normalt. Om det fungerar kan du installera F-secure på nytt.

 

Annars hjälper en router ofta när man har denna typ av problem.

 

Om det är en ADSL-anslutning (telefonlinje) är anslutningen normalt bunden till en utrustning i 20-30 minuter efter att utrustningen har kopplats bort och under den tiden går det inte att ansluta en annan utrustning.

Om det gäller ett fastighetsnät (fiber) kan det ibland finnas liknande eller andra begränsningar.

Hej!

 

Jag glömde bort att tacka för hjälpen tidigare. Sorry. Datorproblem, influensa, plus annat smått och gott kom i vägen : ( Hursomhelst så kom jag ihåg att jag hade McAfee installerat, vilket jag tog bort, och det kombinerat med jannejannes förslag om Superantispyware fixade problemet.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Darkside 4, du har helt plötsligt fått problem med internet.

 

Du har Bredbandsbolaget och du får internet via uttag på väggen.

Har du en sladd direkt från vägguttaget till datorn?

Så tyder det på att du har internet via fiber.

 

Eller går sladden från vägguttaget till en "dosa" och sedan en ny sladd från dosan till datorn?

Vad står det i så fall på "dosan".

 

Har du rensat datorn på skit? Skit av alla typer slöar datorn.

Kör Malwarebytes Antimalware Free först

https://www.malwarebytes.org/antimalware/

och sedan

Superantispyware Free

http://www.superantispyware.com/download.html

 

Annat som kan snabba datorn upp är att inaktivera Flash i din webbläsare (tillägg i webbläsaren)

ändra från

Alltid aktiv

till

Fråga alltid.

eller

Aldrig aktiv => Ingen med TV/Video i webbläsaren

Hej!

 

Jag glömde svara tidigare på grund av datorproblem, sjukdom och annat. Jag installerade Superantispyware, och tog bort McAfee, vilket funkade bra. Så, tack för hjälpen, jannejanne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag glömde bort att tacka för hjälpen tidigare. Sorry. Datorproblem, influensa, plus annat smått och gott kom i vägen : ( Hursomhelst så kom jag ihåg att jag hade McAfee installerat, vilket jag tog bort, och det kombinerat med jannejannes förslag om Superantispyware fixade problemet.

 

Tack för hjälpen!

 

Hej!

 

Ingen orsak :)

 

Du kan antagligen installera McAfee igen för det brukar ha rätt brandväggsinställningar som nyinstallerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...