Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdateriongsproblem


Aja

Rekommendera Poster

Hej!
 
Jag har en stationär dator med Windows 10 version 10.0 (Build 10240). Vad jag förstår är det inte den senaste versionen.
 
När jag går in i Windows Update kommer följande meddelande:

"Det uppstod problem under installationen av uppdateringar, men vi försöker igen senare. Om problemen kvarstår och du vill söka på Internet eller kontakta supporten för att få mer information, kan följande vara till hjälp: (0x800705b4)."

 

Jag går vidare och söker efter uppdateringar och efter en timmes sökande verkar det som om det finns en uppdatering att göra. Jag klickar på ladda ner och efter en stund kommer samma meddelande som ovan upp, dvs. att det uppstod ett problem under installationen av uppdateringar.

 

Hur ska jag göra för att den automatiska uppdateringen ska fungera?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar på Windows Defender får jag följande besked: "Den här appen har inaktiverats och övervakar inte datorn."

 

Jag använder Norton Security och då antar jag att Defender blir inaktiverad automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa felsökaren:

Start > skriv felsök (sökning sker automatiskt) > i listan klicka Felsökning > en bit ned i det nya fönstret en blå länk 'Åtgärda problem med Windows update'

 

Kontrollera Windows update inställningarna och bocka ur 'Hämta uppdateringar för andra Microsoft-produkter när jag uppdaterar Windows'

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update > Avancerade alternativ

Om du lyckas med uppdateringen och startat om datorn går du tillbaks och bockar i det alternativet och kör Windows update igen

 

Kolla in dessa tips:

https://www.thegeneralistit.com/blog/2015/10/02/fixing-windows-10-update-error-0x800705b4/

 

Kontrollera om du har tjänsten Windows Firewall igång se detta inlägg #16 //eforum.idg.se/topic/350827-windows-update-kb3132372-kb3133431-flash-player-går-inte-att-installera/?p=1668953

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar på Windows Defender får jag följande besked: "Den här appen har inaktiverats och övervakar inte datorn."

 

Jag använder Norton Security och då antar jag att Defender blir inaktiverad automatiskt.

Ja det stämmer. Defender sticker och gömmer sig tills du avinstallerar Norton. Då finns det där och installerar du något annat antivirusprogram så lägger det sig åt sidan igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade något liknande problem men med en annan felkod. Stängde därför av Nortons "Auto-Protect" & "Smart Brandvägg" (1tim) och startade därefter Windows Defender & Brandvägg. När jag därefter körde Windows Update installerades den felaktiga uppdateringen korrekt. Startade om datorn och efter det aktiverade jag Nortons Auto-Protect & Brandvägg igen.

Nu vet jag inte om felet återkommer när det kommer nya uppdateringar men kanske värt att prova. Lycka till! /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller den stora uppdateringen till version 1511 av Windows 10 är det bra att avinstallera Norton (inkl. köra Norton Removal Tool) först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar funka när jag avinstallerar Norton helt. Innebär detta att inga uppdateringar sker automatiskt i Windows 10 Home om man har Norton installerat?

 

I en annan dator där jag har Win 10 Pro gick det att uppdatera Windows utan att avinstallera Norton Security!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar funka när jag avinstallerar Norton helt. Innebär detta att inga uppdateringar sker automatiskt i Windows 10 Home om man har Norton installerat?

Jodå, det är bara det att om det är den den stora November-uppdateringen ver.1511 (numret betyder år och månad) som kommer att installera Build 10586 så kan det ibland vara bäst att avinstallera Antivirus om man stöter på patrull och dessa stora uppdateringar är planerade att komma ut 2 ggr/år.

 

Dessa stora uppdateringar är så omfattande att det i princip blir som en fullständig installation, ungefär som när du uppgraderade till Windows 10. Bara var lugn och vänta ut den utan att avbryta.

Efter att datorn är omstartad så kör Windows update en gång till

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

 

Se också detta inlägg #11 och efterföljande för ev. tips att göra efteråt http://eforum.idg.se...mber/?p=1665806

Du kan sedan kontrollera numret på din "Build"

Ex hos mig före tisdagen 12/1: Version 1511 (OS-version build 10586) och bara nu i veckan i tisdags kom ett nytt bygge (build) en sk. "mellan uppdatering" KB3124263 till bygge 10586.63

Det syns om man högerklickar på Start > Kommandotolken > skriv winver => nytt fönster 'Om Windows öppnas'

 

post-73434-0-19441700-1452846217.png

 

Men normala vanliga uppdateringar skall det inte vara några problem med och jag hade inga problem med detta fast jag hade Norton Internet Security 2015 installerad, men när jag uppgraderade från Windows 7 till Windows 10 så avinstallerade jag detta först. Så det kan ha varit något stök i din dator innan och förhoppningsvis är allt detta nu löst genom dessa uppdateringar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu 10586.63 i mina båda datorer. I den som har Win 10 Pro behövde jag aldrig avinstallera Norton Security.

 

Microsoft går ut med att Win 10 Home gör automatiska uppdateringar, men så verkar det inte vara, i alla fall inte om man har Norton installerat.

 

Nu är i alla fall samtliga tillgängliga uppdateringar gjorde i båda burkarna.

 

Tack för hjälpen jag fått i detta forum!

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kontakta Symantecs support och fråga om det t ex finns någon konfiguration som gör att det fungerar bättre med Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering; har du senaste programversionen av Norton Internet Security (NIS)?

I tidigare utgåvor före 2015 tex. NIS 2013 eller NIS 2014 så Ibland kanske inte dessa kom in per automatik som dom vanliga virus-definitionerna och mindre program-uppdateringar.

 

Då kunde man kan få klicka:

Norton > Hjälp > Sök efter ny version

 

Sedan kan man ju innan man utför en manuell fullskanning; klicka Norton >  Live Update för att vara säker att senaste av alla virus definitioner och annat hunnit komma in just då.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag har Norton Security 2015 och datorn är skannad. Jag har skrivit till Norton och hör jag inget ska jag ringa dit nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du loggar på ditt Norton konto och går till supporten, eller Klicka Norton > Hjälp > Få support > vänta nån sekund medan Diagnos-skanning körs > klicka Öppna Support webbplatsen > logga in

annars är det denna.

 

Klicka 'Kontakta oss' och då får du möjlighet att chatta i realtid med en tekniker och det har jag själv gjort nån gång och det har varit ytterst effektivt och trevlig och duktig var den personen då i varje fall.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade nu med Update Center och jag verkar ha den senaste versionen.

 

Jag har 29 dagar kvar på min PC för Alla licens för Norton Security och kan inte förlänga licensen förrän den går ut och jag får en ny produktnyckel via Pc för Alla. Då antar jag att det blir 2016.

 

Jag chattade med Norton support på förmiddagen om detta och hänvisades till Pc för Alla. Frågan om Windows 10 hade den jag chattade med inget svar på. Jag fick en e-postadress dit jag har skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Norton version 22 du har?

Det är den senaste.

Se sidan https://support.norton.com/sp/sv/se/home/current/solutions/kb20080417101717EN_EndUserProfile_sv_se för hur du hittar versionsnumret.

 

Licensperiod och Norton-version är två olika saker.

Ja ver. 22.5.5.15 är senaste och den bör du ha om allt är i ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...