Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökes: ÅF av hårddisk till laptop


DePhaz

Rekommendera Poster

Eftersom antalet klusterfel på min släpbara dators 40GB IDE disk tycks öka och att detta verkar visa sig som lässvårigheter så behöver jag en ny enhet. Problmet är att 2.5" IDE verkar oerhört sällsynt i dagsläget. Tittade lite snabbt på några kända (Webbhallen, Komplett samt någon till) men hittade inget. Söker därför ÅF av passande diskar. Behöver som sagt en disk med rätt anslutning och storlek. Kpciteten kan egentligen kvitta men säg över 40GB. Pris runt 1k om det är möjligt.

 

Tipsa på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fungerar ju i övrigt så då får jag göra det. Helst svensk butik eller butik där jag kan handla mot svensk faktura (ej kort alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fina länkar. Enligt texten på sidan ska diskarna vara designade för "tuffa miljöer". Tror inte det kommer att krävas men det betyder ju att diskarna inte är för ömtåliga om vi säger så. Ska titta lite bättre på sidan när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det ser ut i din dator, men på på min gamla Dell Latitude D505 laptop så sitter det en adapter på hårddiskens kontaktpinnar som skall passa i laptopens kontakt-list som man skjuter in disken emot.

 

När jag bytte IDE 2,5" disk på min för flera år sedan så fattade jag först inte varför inte disken passade. Höll på att missa detta när jag tog ut den gamla och skickade nästan till återvinningen.
Precis när jag skulle in med nya så passade den inte i laptopens kontakt. Fick iväg och leta reda på gamla disken (låg i bilen) och plocka av den adaptern.

Den fästs först på disken, sedan skjuter man in disken mot laptopens kontakt och på min tror jag det är en eller två små skruvar som låser disken.

 

Typ en sån här http://www.newmodeus.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=2_5&products_id=131http://www.newmodeus.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=2_5&products_id=131

post-73434-0-60544800-1452770194.png

 

Men det kan ju vara annorlunda på din och att det inte behövs en sådan, men kolla på gamla disken om det sitter en sån eller inte.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en adapter måste jag ha. Den sitter med 4 pyttesmå skruvar. Facket är ganska djupt och adaptern är byggd så att jag kan få fatt och dra ut det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...