Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur säker är det att jobba från ett usb?


Yoga

Rekommendera Poster

Hej  ! 

 

Jag har en undring som lyder följande:

 

Behöver arbeta med dokument på en offentlig dator (med ssd-hd) med filer som inte på ngt sätt får kunna läcka ut / sparas på datorns hårddisk, eller kunna tas fram i efterhand på ngt sätt, från datorn.

 

Som inte speciellt sak kunnig tänkte jag att om jag lägger filerna på en usb och jobbar / öppnar filer med datorns program från detta, så borde det vara säkert?  för då liggger ju dom på min egna usb?

 

Eller hur funkar det - kan tex word eller notepad spara tidigare versioner elller säkerhetskopior på datorns hd automatiskt?  som kan tas fram senare?

 

Mkt tacksam för hjälp,

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej  ! 

 

Jag har en undring som lyder följande:

 

Behöver arbeta med dokument på en offentlig dator (med ssd-hd) med filer som inte på ngt sätt får kunna läcka ut / sparas på datorns hårddisk, eller kunna tas fram i efterhand på ngt sätt, från datorn.

 

Som inte speciellt sak kunnig tänkte jag att om jag lägger filerna på en usb och jobbar / öppnar filer med datorns program från detta, så borde det vara säkert?  för då liggger ju dom på min egna usb?

 

Eller hur funkar det - kan tex word eller notepad spara tidigare versioner elller säkerhetskopior på datorns hd automatiskt?  som kan tas fram senare?

 

Mkt tacksam för hjälp,

 

Använd inte offentlig dator för arbete med känslig information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word sparar en arbetskopia med jämna mellanrum, detta ufifall att datorn kraschar eller liknande.

 

Jag tror den sparar filen i samma katalog som själva huvudfilen, men det är ingen garanti och jag skulle utgå ifrån att den sparar den på ett osäkert ställe.

 

Notepad däremot gör det inte, men den är ju ganska skrutt att jobba med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den offentliga datorn är eller löper risk att bli infekterad med något otrevligt från t.ex ett USB-minne eller skadlig sajt, för det är väl inte helt uteslutet, så känns det som högrisk att jobba med känsliga dokument från en sådan... ;)

 

Har den dessutom trådlös uppkoppling(?) så kan det vara relativt enkelt för en illasinnad som vet hur man gör att avlyssna all trafik. Det är det ju på vissa bibliotek har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet att starta den offentliga datorn från ett USB-minne med en Linux-distribution på kan du få en säker miljö att jobba i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filnamnet kommer ju att sparas under diverse "Recent" i program osv.

Om nu själva filnamnet i sig också är av känslig karaktär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar !

 

Jag har inget alternativ i detta läge och måste arbeta på detta sätt av olika anledningar (en begrränsad period),

men det verkar som att arbete från notepad är säkrast =)  och att usb är lite osäkert lagringsmedium, men är det tex säkrare med en extern hårddisk?   är usb mer känsliga än en extern hårddisk tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad på om dina filer ligger på ett USB-minne eller en hårddisk. Finns det spionprogram, t ex keylogger, i datorn så spelar det ingen roll vilket medium som filerna ligger på, och samma sak om lagras det filer i temp-mappar så görs det oavsett var din fil finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du vara så säker, om dina dokument inte får lämna kvar info, så är det nog bara att skippa en officiell dator, det finns sätt att minimera åtkomst/återskapning efter du använt datorn, men att helt skydda, går nog inte.

Problemet med att försöka minimera, är att programmet kan vara spärrat för ändringar.

Du kan nämligen ta bort/ändra var och hur ett dokument sparas för återskapning, innan du stoppar in ditt usbminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet att starta den offentliga datorn från ett USB-minne med en Linux-distribution på kan du få en säker miljö att jobba i.

Ja detta är väl det enda vettiga och säkra sättet, men det är inte säkert att en sådan officiell dator är inställd på att kunna boota upp från ett USB-minne?

 

I såfall skall du prova med att stänga av datorn och vid uppstart trycka F12 och från den temporära Boot prioritetsmenyn välja att boota från USB-stickan, men det kanske bryter mot bestämmelserna om hur en sådan dator får användas?

 

Att skapa ett sådant bootbart USB-minne med Linux på kan du säkert få hjälp med på forumet och i detta Linux finns ju ordbehandlingsprogram som skall klara av MS-Office dokument samt att spara till samma format igen eller text-dokument.

Men det är klart, du behöver ju en dator för att skapa en sådan bootbar USB-Linux sticka...

Fast det kanske går att göra på den lånedatorn förstås om den tillåter att man får köra exekverbara program man laddat hem som gästanvändare, vilket är långtifrån säkert att det går.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beakta även att det kan finnas risk att USB-minnet glöms kvar!

(får sätta ett snöre till handleden!)

 

Ytterligare att beakta är att det blir extra viktigt att genomföra säker borttagning av USB,t för att inte råka ut för dataförlust.

Du bör ju även använda ett USB-minne av "god kvalité".

Ja, kanske två minnen. Ett att jobba mot. Ett att köra backup till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...