Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Gabbiness

BSOD och "kernel security check failure" efter updatering av grafikkort

Rekommendera Poster

Hej!

För ca en månad sedan köpte jag en ny laptop; Asus G501JW som nu har börjat på blå skärm med jämna mellanrum.

Felmeddelandet som kommer upp är "kernel security check failure", och gör att dator startas om (jag kan logga in utan problem efter uppstart).

 

Det började för ett par dagar sedan när Nividia GeForce Experience insisterade att jag uppdaterade drivrutinerna på min grafikkort.

Men av någon anledning så kunde jag inte uppdatera via Experience (någonting om att servern inte hittades), så jag laddade ner och istallerade drivrutinerna manuellt från deras hemsida istället (den rekommenderade drivrutinen för mitt kort och OS).

 

Efter installationen var allt som vanligt fram tills att jag började få blå skärmar och "kernel security check failure". Jag testade att återgå till min gamla drivrutin, men det löste inte problemet. 

Jag testade också att göra en "ren" installation för jag tänkte att det var en gammal drivrutin som spökade, men det hjälpte inte heller.

 

Om jag har förstått saken rätt så beror "kernel security check failure" på antingen en diskfel, minnesfel, virus eller drivrutinsfel.

 

Jag har gjort en diskkontroll, minneskontroll och en grundlig genomsökning av datorn med Avast. Utan att hitta några fel.

 

Så jag antar att det har med drivrutinerna att göra, men jag har ingen aning om vilken?

Jag la det här inlägget i kategorin för grafikkort eftersom det är det som har fifflats med mest, men det kanske beror på någon annan drivrutin?

 

Jag har uppdaterat alla drivrutiner jag kan hitta via enhetshanteraren.

 

Någon som vet vad jag kan göra för att fixa det här?

Mina datorkunskaper sträcker sig bara så här långt, så jag är lite desperat, haha!

 

Specifikationer:

ASUS G501JW - Windows 10 64-bit

Grafik: Nvidia GeForce GTX960

CPU: Intel® Core i7-4750HQ CPU @ 2GHz

RAM: 16 GB

 

Ps, Ber om ursäkt för långt inlägg men jag tänkte det var bra att vara utförlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det exakt denna modell? https://www.asus.com/se/Notebooks/ASUS-ROG-G501JW/

Under Supportlänken (välj O/S) https://www.asus.com/se/Notebooks/ASUS-ROG-G501JW/HelpDesk_Download/

kan du kolla igenom om det finns nyare drivrutiner från tillverkaren alt. ladda hem och ominstallera alla drivrutiner, samt kanske installera senaste BIOS 211

Ja du kan ju också passa på att registrera din dator hos Asus på samma sida till vänster, underlättar om man behöver få support/hjälp från dom via deras kundcenter.

 

Om man tittar på tidigare BIOS versioner så har man åtgärdat vissa problem med nyare BIOS version.

Vilken BIOS version har du nu? Syns bl.a. om du går in i BIOS Setup direkt vid uppstart av datorn.

 

Om inte ovanstående löser problemet kan du ladda ned och installera senaste Grafikdrivrutin från nVidia http://www.nvidia.com/Download/index.aspx

För laptop (mobila enheter) väljer man m-series tex. GeForce GTX 960m

För din laptop skulle det bli detta: http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/96885/en-us

  • Efteråt startar du om datorn.

Ps. Innan du börjar med någon drivrutinsinstallation, skapa en återställningspunkt: http://www.nvidia.com/object/notebook_driver_instructions.html

Eller klicka Start > skriv skapa (sökning startar automatiskt) > i listan som kommer upp klicka 'Skapa en återställningspunkt' > nytt fönster och klicka Skapa > skriv något i rutan och klicka Skapa

 

Se till att du har alla Windows uppdateringar installerade: Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update.
Starta om datorn efteråt om nya uppdateringar installerats.

 

Mvh :)

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...