Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera egna DVD filmer till datorn


Senna

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har under årens lopp gjort massor av filmer på mina barnbarn som jag bränt ut på dvd skivor.

Filmerna har jag oftast gjort med Premiere Elements  men de filer som ligger kvar på datorn kan inte senaste programmet av Premiere Elements öppna längre.

Nu är jag lite rädd att mina dvd skivor kanske inte håller hur länge som helst. Jag skulle därför vilja kopiera de viktigaste dvd filmerna till min dator.

Jag lyckas inte hitta något sätt att göra detta på.

Kan någon tipsa om ett program gratis eller köpa som jag skulle kunna ladda hem. Har en PC med Windows 10.

Tacksam för hjälp!

Senna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska kopiera filerna som finns på skivorna är det väl vara att kopiera dessa filer och klistra in dem i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju göra sk. ISO filer av skivorna och spara på datorn. Sedan kan du bränna om dessa. 

Cd burner XP fungerar i win 10 och är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handbrake är ett program som fungerar utmärkt för det du vill göra.

Tackar för alla idéer och förslag. Att bara kopiera filer rakt av fungerar inte, då de flesta filerna säger datorn att den inte kan läsa.

Att göra ISO filer har jag inte prövat för tanken var inte att sedan bränna till nya skivor. 

Handbrake var ett program jag tipsades om från såväl Stormuffin som datasupport på Pc för alla. Var/är lite osäker på om jag skall våga ladda hem program från internet men såg sedan att detta program även fanns i fördelszonen genom Pc tidningen så jag laddade hem det. Norton godkände det också så det är väl ok.

Nu har jag kopierat första skivan till en mapp på datorn och det fungerade utmärkt  :thumbsup:  :thumbsup:

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Flyfisherman

DVDFAB http://sv.dvdfab.cn/

Finns några alternativ där som är gratis, men annars så kostar det en del och i mina ögon det bästa som jag testat, alla kategorier.

 

För DRM skyddade filer krävs ett annat program och ja - det är lagligt för personligt bruk att framställa en säkerhetskopia privat - som jag tolkar nuvarande lagstiftning.

https://www.winxdvd.com/resource/dvd-drm-removal-software.htm

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...