Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista kan inte hitta vissa trådlösa nät


dick_a

Rekommendera Poster

Grymt märkligt detta... Hjälper en gammal faster med hennes krånglande PC och ställer den på bordet hos mig där jag har 2 PC och min telefon anslutet till mitt wi-fi. Men hennes gamla dator med Vista på hittar inte mitt nätverk, utan bara flera av grannarnas. Jag startar då "internetdelning" på min ipad som har 4G och problemet är löst, men bara tillfälligt. Det fungerade igår, men när jag idag startar upp den gamla datorn och startar internetdelningen på paddan så hittar datorn inte paddans nätverk heller!! Den hittar en massa grannrs nät precis som förut. Jag startar "hotspot" på mobilen och det är inga problem att hitta och ansluta till den, men det känns inte tillfredsställande. Hur länge ska det funka tro? Har någon någon lösning på detta som inte innebär att uppgradera vistan till Windows 7, 8 eller 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt.... Det nät den väl ansluter till fungerar klanderfritt. Problemet verkar ju inte vara ett anslutningsproblem, utan snarare att vissa befintliga nätverk inte ens dyker upp i listan trots att de finns och andra enheter kan ansluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tänker rätt?

 

Hur har du dina inställningar i routern?

 

http://lifehacker.com/the-difference-between-wi-fi-security-protocols-wpa2-a-1672256222

 

Kan vara så att du får ändra detta i din fasters dator i det trådlösa nätverkets inställningar.

 

Högerklicka på dit trådlösa nätverk och egenskaper, välj TKIP eller AES beroende på hur det står.

 

Du får prova om det hjälper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är AES i routern. Det går inte att ändra några inställningar i hennes dator när inte ens en anslutning är skapad. Grejen är ju att mitt nätverk (från min router) inte ens dyker upp i listan över tillgängliga nätverk i hennes dator. Det andra underliga är ju att paddans nätverk också försvann utan att någon omkonfiguration hade gjorts. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att routern är inställd på att använda även protokollet 802.11g och inte bara 802.11n. Eftersom Vista-datorn är gammal är det inte säkert att den klarar av n-standarden.

 

Pröva med att stänga av krypteringen i routern en liten stund för att se om det beror på att Vista-datorn inte klarar av routerns krypteringsmetod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...