Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn känner inte av extern hårddisk längre


Ziner

Rekommendera Poster

Hej.

Min 6 år gamla lilla Toshiba-PC känner plötsligt inte av externa hårddisken längre, WD-passport. Den ses bara som lokal disk F utan innehåll. Alla USB-portar likadant. Vanligt USB-minne känns igen. Externa hårddisken funkar som vanligt på annan dator samt i Dvd-spelare.

Finns nån vänlig själ som kan ge råd?

Mvh Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i Diskhantering (högerklcka på Min dator och välj där Hantera-Diskhantering) om disken visas där? Om den gör det kanske det bara är att där tilldela disken en ny enhetsbeteckning. Så måste jag ofta göra när jag ansluter någon av mina ca 10 st externa hårddiskar. Det verkar som om "datorn" inte kommer ihåg vilken enhetsbeteckning den aktuella hårddisken tilldelades förra gången den var ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken syns inte under diskhantering.. Om jag högerklickar på lokal disk F hittar jag den under egenskaper och maskinvara men under fliken allmänt står där bara 0 byte, lokal disk, filtyp RAW. Första återställningspunkten funkade inte-jag prover en Annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elände. Kan inte återställa till tidigare systemkontrollpunkt. Försökt göra ren omstart enligt Cecilias råd i en annan tråd men jag tilläts inte göra ändringarna. Konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa tryck tangenterna Windows + X och välj Diskhantering. Om det kommer upp ett fönster som säger att du har en hårddisk som behöver initialiseras, klicka OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dubbelklickat på Diskhatering? Där visas enheter som är anslutna till datorn och där kan externa enheter behöva tilldelas ny enhetsbeteckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAW betyder vanligtvis att filsystemet är korrupt. Windows kan inte läsa en RAW disk. Vilka operativsystem har du på de datorer där du har testat hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den gamla lilla PCn är det Windows XP.

På den, som jag tidigare trodde allt fungerade,är en iMac med OS Maverix. Med den senare kan jag öppna hårddisken direkt men när jag ska öppna en mapp syns inte innehållet och rätt som det är kopplas externa hårddisken ur.

Nåt elände har väl hänt med externa hårddisken. Den har jag använt i flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ladda upp en skärmbild (PrtScreen) på hur det ser ut i Diskhantering?

 

Har du möjlighet att ta ur hårddisken ur kabinettet och ansluta den inuti en stationär dator eller med ett annat kabinett eller en adapter till en USB-kontakt?

 

 

Externa hårddisken funkar som vanligt på annan dator samt i Dvd-spelare.

Vad är "annan dator" för dator och vad menar du med "i Dvd-spelare"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annan dator är en Mac.

Jag kan ansluta den till dvd via USB och spela upp film.

Jag kan inte öppna hårddisken.

Bör jag bara formatera om eländet?

Hur gör jag för att bifoga fil här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annan dator är en Mac.

Jag kan ansluta den till dvd via USB och spela upp film.

Jag kan inte öppna hårddisken.

Bör jag bara formatera om eländet?

Hur gör jag för att bifoga fil här?

 

Är det ingenting som du absolut vill spara på disken, är ju den enklaste lösning att formatera disken.

 

Att en USB-disk eller USB-minne av okänd anledning får filsystemet RAW är inte helt ovanligt, om än inte så ofta förekommande. Det kan ske om man bl.a. inte använder sig av "Säker borttagning av USB" funktionen. Det finns program med vilka man kan återfå det som finns på disken innan man gör en formatering.

 

Om det "bara" är så att disken blivit "raw" kan det räcka med att "bara" ändra detta med ex. Aomei

 

Vad jag vet kan man inte "bara" ändra, men det kanske går, utan man måste göra en recovery för att komma åt filer på en RAW disk. Jag har själv haft problem med ett USB-minne som som fick filsystemet RAW.

 

Det gick inte att ändra, men jag fick tillbaka alla filer med EaseUS Recovery Wizard. Sedan formaterade jag minne och efter det gick det att använda igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad jag vet kan man inte "bara" ändra, men det kanske går, utan man måste göra en recovery för att komma åt filer på en RAW disk. Jag har själv haft problem med ett USB-minne som som fick filsystemet RAW.

Jag har lyckats med det en gång (hittar inte den tråden) och en gång har jag ändrat från GPT/EFI till NTFS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats med det en gång (hittar inte den tråden) och en gång har jag ändrat från GPT/EFI till NTFS

 

Synd, det vore intressant att läsa den tråden. GPT till NTFS tror jag inte på, möjligen till MBR. Men det är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har syndat ibland och slitit ut hårddisken ur datorn när den inte svarat på "säker borttagning..".

Tack för alla svar. Jag satsar nog på formatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd, det vore intressant att läsa den tråden. GPT till NTFS tror jag inte på, möjligen till MBR. Men det är en helt annan sak.

 

Blir ju OT nu när det är löst men jag letade lite.

 

Trodde jag hade skapat en tråd ang. själva felet men jag hade visst bara skrivit ett inlägg, långt senare:

//eforum.idg.se/topic/344532-kommer-inte-åt-hårddisk/?p=1625461

 

Och sen var det visst inte GPT till NTFS utan det var EFI till NTFS, även om GPT tydligen var inblandad i denna tråd:

 

//eforum.idg.se/topic/344164-måste-tilldela-enhetsbokstav-vid-omstart-varför/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Blir ju OT nu när det är löst men jag letade lite.

 

Trodde jag hade skapat en tråd ang. själva felet men jag hade visst bara skrivit ett inlägg, långt senare:

//eforum.idg.se/topic/344532-kommer-inte-åt-hårddisk/?p=1625461

 

Och sen var det visst inte GPT till NTFS utan det var EFI till NTFS, även om GPT tydligen var inblandad i denna tråd:

 

//eforum.idg.se/topic/344164-måste-tilldela-enhetsbokstav-vid-omstart-varför/

 

Ja, vi har ju sladdat ut lite här men.........

 

Det gav inte mycket att läsa det inlägget, angående RAW. Tror fortfarande inte på att Aomei fixade det på några sek, tyvärr. Jag hittar inget i dokumenteringen av Aomei på deras hemsida, där detta går att göra.

 

Du får gärna visa mig att jag har fel. I så fall kommer jag att byta ut EaseUS programmet mot Aomei.

 

Vad det gäller EFI till NTFS är det omöjligt. NTFS är ett filstystem som FAT32 och andra filsystem. EFI är en ny version BIOS. Det har inget med varandra att göra.

 

Nu såg jag att det gällde "EFI systempartition". Jag är inte insatt i vad det är men jag tror att du ändrade systempartitionen, inte filsystemet till NTFS, eftersom partitionen redan innan hade filsystemet NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte visa hur jag gjorde de gångerna, bara konstatera att det hjälpte.

Vid de båda olika problemen.

Oavsett vad man kallar proceduren.

Kostar rätt lite att försöka om alternativet skulle vara att partionera om, med dataförlust.

 

http://www.disk-partition.com/help/change-partition-type-id.html

 

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2574667/big-problem-hard-drive-raw-win.html

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/hdd-gone-raw/e7cd8e92-1bc3-4873-a84f-f5732bff5eed?auth=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...