Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering vad är detta?


Martassen

Rekommendera Poster

Idag ville den installera uppdatering . Jag kör windows10.

Den installera och starta om och sedan får jag fram bilden som bifogad bild. Det är ju samma bild som kom fram i somras när jag uppgradera ifrån Windows 8.1 till Windows10.

 

Vad sysslar den med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Antagligen den stora November-uppdateringen ver.1511 (numret betyder år och månad) som kommer att installera Build 10586 och dessa stora uppdateringar är planerade att komma ut 2 ggr/år.

 

Men det är märkligt att du får den som uppdatering först nu, eller har du nyss installerat Windows 10?

Eller har du aktiverat så du är med i Insider Preview, i så fall får man dessa stora uppdateringar tidigare (med ev. brister) för att kunna testa och rapportera problem och önskemål om funktioner. Senaste Insider Preview Build är 11082.

 

Dessa stora uppdateringar är så omfattande att det i princip blir som en fullständig installation, ungefär som när du uppgraderade till Windows 10. Bara var lugn och vänta ut den utan att avbryta.

Se detta inlägg #11 och efterföljande för ev. tips att göra efteråt //eforum.idg.se/topic/350227-windows-10-“threshold-2”-kommer-den-2a-november/?p=1665806

 

Du kan efteråt kontrollera numret på din "Build"

Start > skriv system > klicka i listan på Systeminformation => efter Version står buildnr. tex. hos mig Build 10586

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg idag nåt meddelande i meddelandefältet den inte kunde installera uppdatering.

Så jag tryckte på meddelandet och tryckte på uppdatera. Den förberedde sig.

Sedan stog det schemalagd omstart och kan välja nu mm.

Jag tryckte starta om.

Den uppdatera sig till 100.

Sedan startade Windows om och bilden kom fram som bifogad bild.

 

Jag installerade Windows 10 när den blev tillgänglig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Den uppdatera sig till 100.

Ehh?

Vad står det efter Version i Systeminformation?

Ex. hos mig:

Version    10.0.10586 build 10586

 

[Edit] Ok. Uppdateringen är inte klar än.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

:thumbsup:

Det kanske är så att du har i inställningarna ibockat "Skjut upp uppgraderingar" då kommer bara dom absolut viktigaste Windows uppdateringarna liksom säkerhets fixar och allvarliga buggfixar in direkt, medan större funktions-uppdateringar liksom denna kommer senare.

 

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update > Avancerade alternativ => Skjut upp uppgraderingar.

 

Den har jag ibockad, men nån vecka efter att den stora novemberuppdateringen 1511 släpptes, så bockade jag ur denna och körde Windows update för att få in den tidigt dock ej direkt, sedan satte jag tillbaks bocken.

Mvh

 

[Edit] Men det gäller bara Pro och högre utgåvor, ej Home

 

Skjuta upp uppgraderingar i Windows 10

  • Vissa versioner av Windows 10 låter dig skjuta upp uppgraderingar av datorn. När du skjuter upp uppgraderingar hämtas eller installeras nya Windows-funktioner inte under flera månader. Att skjuta upp uppgraderingar påverkar inte säkerhetsuppdateringar. Observera att om du skjuter upp uppgraderingar hindrar det dig från att få de senaste funktionerna i Windows så snart de blir tillgängliga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version 1511 har släppts ut av Microsoft i omgångar så det är normalt att en del får den först under januari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det var ju bra det. Jag trodde den skulle ominstallera först och blev spak :-).

Jag kör home.

Men då e det nog så som Cecilia säger

 

Tack allesammans för hjälpen! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Återigen  :thumbsup:

För nu har du en Windows 10 version med förbättrade egenskaper och funktioner du kan utforska.

Eforumtråden jag länkade till ovan inlägg #2 tar upp en del av dessa i början.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...