Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krypterade(?) bilder, virus?


Hockke

Rekommendera Poster

Jag har råkat ut för att bilder i en mapp (och enstaka bilder i andra mappar) inte längre går att öppna. En äldre bild i mappen går att öppna men inte de nyare.

Filformatet är .jpg på den äldre bilden, på de nya står det .JPG, alltså versaler.

Namnen på bilderna har ändrats från svarta bokstäver till gröna.

Jag använder FastStone som bildvisare och den öppnas, filnamn och storlek visas i listen men filformatet uppges vara okänt och inga bilder visas.

Jag har försökt associera till andra program, köra som Administratör efter uppmaning, men inget hjälper. "Okänt filformat" svarar alla program.

Jag har kört flera antivirusprogram utan att hitta något.

Jag såg i nån inställningsruta att det gick att visa krypterade filnamn i andra färger.

Filnamnen är definitivt i annan färg men hur de kan ha blivit krypterade fattar jag inte (om de nu är det).

 

Går det överhuvudtaget att få tillbaka bilderna eller är det bara att slänga mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att högerklicka på en av de enstaka gröna bildfilerna i en annan mapp och välj Egenskaper.

Klicka på Avancerat-knappen på Allmänt-fliken.

Om det finns en bock framför Komprimera innnehåll... och/eller Kryptera innehåll... så ta bort den/m.

 

Om det hjälper fortsätt med fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att högerklicka på en av de enstaka gröna bildfilerna i en annan mapp och välj Egenskaper.

Klicka på Avancerat-knappen på Allmänt-fliken.

Om det finns en bock framför Komprimera innnehåll... och/eller Kryptera innehåll... så ta bort den/m.

 

Om det hjälper fortsätt med fler.

 

 

Båda alternativen var bockade. Komprimera... bocken gick att ta bort, men inte den för Kryptera....

Där kom bara följande ruta:

 

Du måste ge administratörsbehörighet

för att ändra de här attributen.

 

Klicka på fortsätt om du vill fortsätta med detta

 

 

Jag skapade bara ett konto vid installationen och trodde att jag är administratör men när jag klickar "Fortsätt" visas detta

 

             Fel när attribut tillämpades

            Det gick inte att tillämpa attribut på följande fil:

            D:\Från  kamera...\filnamn.JPG

                   Åtkomst nekad.

 

            Ignorera     Ignorera alla      Försök igen      Avsluta

 

och filen förblir krypterad.

Jag använder Windows 10 Pro 64-bit. Jag har även ändrat datornamnet

sedan bilderna sparades, kan det inverka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att datornamnet är inblandat i krypteringsnyckeln utan att det är kontonamnet.

 

För säkerhets skull testa med kopior av filerna så det inte blir sämre.

Sätt tillbaks komprimeringsbocken och välj att bara ta bort kryptering också.

Pröva med att starta Utforskaren som Administratör så här:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör

Högerklicka på Utforskaren och välj Kör som Administratör.

Försök på nytt att ta bort krypteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag startar Utforskaren som Administratör.

Öppnar från Start + Utforskaren på vanligt sätt.

Trycker på knapparna du beskriver men alternativet "Kör som administratör" finns inte.

Och därmed inte heller några möjligheter att ta bort krypteringen.

 

Jag får tacka för att du engagerar dig, jag misstänker ändå att slutlösningen tyvärr är att kasta mapparna (jag har hittat ytterligare en krypterad mapp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du högerklickar på texten Utforskaren i startmenyn och då ska du få upp en meny där du kan välja Kör som administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt högerklick ger inte det resultatet, det som finns där är:

 

Fäst på Start

Ta bort från Aktivitetsfältet

Hantera

Egenskaper

Anslut nätverksenhet

Koppla från nätverksenhet

 

Kanske alternativet inte finns om jag redan är Administratör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Du klickar Start > skriv bara rakt av cmd (om du kör Windows Vista eller Windows 7 så skriv i sökfältet) > i listan som kommer upp så högerklickar du på 'Kommandotolken' och väljer 'Kör som administratör' > svara Ja på frågan från UAC > nytt fönster öppnas >  i den rutan eller fönstret skriver du explorer och tryck enter/return > Filhanteraren (Explorer) öppnas som Administratör => leta reda på bilden och följ enligt anvisningar från Cecilia.

 

Återkom med resultatet.

 

Om du tycker att det är ok med en av dessa, bifoga den bilden//filen i ditt nästa svar.

Guide - Bifoga filer på Eforum

Helst att du i så fall högerklickar på bildfilen och väljer att 'Skicka till komprimerad mapp' > så det blir en zip-fil och då är den exakt som den är hos dig när du laddar upp den för oss att titta på.

 

Max 2 MB stora filer går att ladda upp på Eforum

Mvh

 

Ps, Vad har du för operativsystem: Windows Vista / 7 /8.1 / 10 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får fortfarande samma felmeddelande:

 

Du måste ge administratörsbehörighet

för att ändra de här attributen.

 

Klicka på fortsätt om du vill fortsätta med detta

 

Och därefter:

 

             Fel när attribut tillämpades

            Det gick inte att tillämpa attribut på följande fil:

            D:\Från  kamera...\filnamn.JPG

                   Åtkomst nekad.

 

            Ignorera     Ignorera alla      Försök igen      Avsluta

 

och filen förblir krypterad.

Jag använder Windows 10 Pro 64-bit.

 

Jag försökte att skicka en bild till Komprimerad mapp och saknade rättighet att göra det också.

Trots att jag klickat på Kör som administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du haft detta problem?

Har du ändrat något med kontot/kontona i Windows?

Jag kan inte exakt ange hur länge det har varit, men jag märkte det första gången för ca 14 dar sedan.

 

Jag har inte gjort några medvetna ändringar av något konto men jag installerade om windows 10 på tom disk för ungefär en månad sedan,

 

Bilderna som ändrats ligger på D:\ och OP:et på C:\ och jag har definitivt inte bockat för någon kryptering någonstans.

 

Anti-Malware hittade och tog bort några filer som sades vara skadliga ungefär en vecka efter jag gjort installationen, jag hade inte märkt att något skulle ha varit fel. Jag har också raderat några e-mejl som sett konstiga ut, utan att öppna dem.

 

Eftersom jag inte har krypterat själv måste det ju ha utförs på något annat sätt. Frågan är bara hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns skadliga program som krypterar filer och sen begär en lösensumma för att dekryptera dem, så kallad ransomware. Om det var något sånt du drabbades av så går det inte att dekryptera filerna själv.

 

Om du innan ominstallationen av Windows råkade få Windows att kryptera filerna, så gjordes det med information från det dåvarande kontot och jag vet inte om det nuvarande kontot har samma dekrypteringsnyckel.

 

Man kan t ex få Windows att komprimera filer genom att någonstans välja att frigöra utrymme på hårddisken.

 

 

Högerklicka på en komprimerad fil och välj Egenskaper.

Välj fliken Säkerhet.

Klicka på Avancerat.

Är ägaren på fliken Ägare ditt nuvarande konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är den viktiga av de två bilderna:

 

Image1.gif

 

 

Det ser ut som att ägaren är ditt tidigare konto och att det var då som bilden krypterades med det kontots information.

 

Skiljer sig ditt nuvarande konto från det tidigare kontot när det gäller namn och/eller lösenord?

 

Ändra inte ägare för filen eftersom det kan göra att det blir omöjligt att dekryptera filen.

 

Du kan däremot pröva med att göra en kopia av filen som du lägger på skrivbordet. Får då kopian ny ägare, dvs ditt nuvarande användarkonto?

Går den i så fall att dekryptera och dekomprimera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är den viktiga av de två bilderna:

 

attachicon.gifImage1.gif

 

 

Det ser ut som att ägaren är ditt tidigare konto och att det var då som bilden krypterades med det kontots information.

 

Skiljer sig ditt nuvarande konto från det tidigare kontot när det gäller namn och/eller lösenord?

 

Ändra inte ägare för filen eftersom det kan göra att det blir omöjligt att dekryptera filen.

 

Du kan däremot pröva med att göra en kopia av filen som du lägger på skrivbordet. Får då kopian ny ägare, dvs ditt nuvarande användarkonto?

Går den i så fall att dekryptera och dekomprimera?

Jag får detta meddelande vid kopieringen.

 

Image2.zip

 

När jag försöker klistra bilden på skrivbordet krävs först Administratörsbehörighet och sedan kommer denna ruta.

Det är samma ägarnamn som visas i Avancerade systeminställningar så det måste väl  vara aktuellt namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får detta meddelande vid kopieringen.

 

attachicon.gifImage2.zip

 

När jag försöker klistra bilden på skrivbordet krävs först Administratörsbehörighet och sedan kommer denna ruta.

Det är samma ägarnamn som visas i Avancerade systeminställningar så det måste väl  vara aktuellt namn?

Tack Cecilia för abrupt avslutning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg inte ditt svar.

 

Det är lättare om du laddar upp bildfilerna direkt till forumet i stället för att gå en omväg över en zip-fil.

 

Vad menar du med "Avancerade systeminställningar" resp. "aktuellt namn"?

 

Men tyvärr börjar mina idéer sina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klickade nånstans (var kommer jag inte ihåg) och fick upp skylten som hette Avancerade Systeminställningar och där stod datornamnet

S-1-5-21-143640XX-5075361XX-19785429XX-1000, samma namn som jag sedan måste få behörighet från för att kopiera bilden till skrivbordet.

 

Det här var ju mera invecklat än jag kunde ana, jag tycker nog att alltför mycket energi redan har lagts på i sig värdelösa bildmappar.

Så om du inte har något verkligt ess i rockärmen tycker jag att vi ger oss.

Jag kastar mapparna och hoppas att inga fler mappar drabbas.

Om de nu går att kasta utan lov från S-1-5-21-143640XX-5075361XX-19785429XX-1000.

 

Tack för att du har försökt hjälpa mig! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...