Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp till felsökning av hemmanätverk


svewik

Rekommendera Poster

Hej.

 
Microsoft skryter med att koppla ihop datorer hemma har blivit så mycket lättare med windows 10. Så inte för mig.
 
Mina hemdatorer har jag tidigare haft hopkopplade med kabel, men efter att jag uppdaterat huvuddatorn med windows 10 så fungerar det inte längre. De övriga datorerna kör win 7. Delning via trådlös router har jag inte betraktat som nödvändigt, så jag har aldrig ägnat tid att försöka koppla ihop.
 
Installationen av windows 10 skapade automatiska medielänkar till min musikdator. Men när man försöker kolla om det funkar så måste man logga in med namn och lösenord. Vilket namn/lösenord efterfrågas ?? Hemgruppens ?? (har inget namn). Har konfiguerat musikdatorn så att jag inte skall behöva logga in.
 
När de trådlösa enheterna nu ökar med HTPC osv , är detta nu min prioritet.
 
post-57822-0-96050400-1452169720_thumb.png
Alla datorer har fungerande internetuppkoppling.
 
Jag har skapat en hemgrupp på huvuddatorn (win 10) som jag försöker att ansluta till med den andra kabelanslutna datorn. Men den hittar inte. Meddelande: Det finns ingen hemgrupp i nätverket.
 
Vad gör jag nu?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att stänga brandvägg tillfälligt för att se om det är den som ställer till problemet. Ser du andra datorer i nätverket från W10? Ser W7 datorerna W10 datorn i nätverket?

 

Hemgrupp har jag ingen koll på för jag tycker det ställer mer problem än det skapar nytta.

 

Det måste vara lösenordet till musikdatorn som efterfrågas. Man ska alltid ha lösenord till samtliga datorer i ett nätverk men det är ok att konfigurera datorn så att lösenordet inte behöver knappas in var gång man loggar in.

 

Läs denna tråd där en person har liknande problem fast med en NAS:

http://www.datormagazin.se/artiklar/experten/20140127/oatkomlig-nas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har win 10 datorn konfigurerats till samma arbetsgrupp som win 7 datorerna? Sedan behöver mappar delas ut för att kunna anslutas som "nätverksenhet".

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades med att komma åt delade filer från min HTPC efter att jag anslutit huvuddatorn trådlöst med trådlös adapter. Så nu ser jag musikdator och HTPC i utforskaren/nätverk. Musikdatorn har inte trådlös anslutning. För att ansluta till den från huvuddatorn krävs namn/lösenord. Så inte för HTPCn.

 

Jag ser huvuddatorn från HTPCn ,men för att ansluta till den krävs namn/lösenord.

 

Jag har delat skrivaren som är ansluten till huvuddatorn, men om jag försöker installera nätskrivare i HTPC hittar den inga skrivare.

 

Det här med lösenord: 

Jag ser inte vitsen med att lösenordsskydda datorer som bara jag använder (flera ggr/dag). Jag lever ensam och har aldrig besök. Varför ska jag tvingas skriva lösenord femtitolv gånger varje dag? Om någon skulle upptäcka att jag surfar på porrsidor skulle det vara genant, javisst. Men - det är allt. No big deal. 

 

Eftersom lösenordet ligger lagrat någonstans på datorn så måste det väl gå att ta fram. Men det vill ingen svara på. Då skulle det ju vara hur lätt som helst att tjuvkika i andras datorer när man är och hälsar på!!! Ärligt !! Vem gör det??

Jag kommer inte ihåg lösenordet jag skapade längre tillbaka än 1 vecka, om jag inte använder det.

 

Namnet kan jag lista ut, men lösenordet?? Hur får man fram detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenordet till inloggningskonton i Windows krypteras innan de sparas och krypteringen är på ett sånt sätt att det att det är meningen att det inte ska gå att dekryptera. När man skriver in ett lösenord så krypteras det med samma nyckel och sedan jämförs resultatet med det sparade krypterade lösenordet, och om det är samma anses det att man skrivit in rätt lösenord.

 

Kan du inte bara ta en bokstav som lösenord, t ex första bokstaven i ditt namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den kanske jag kan komma ihåg.

Men för att ändra lösenord på en dator måste man väl ange det gamla först?

Tillbaka till ruta ett ?

 

Jag har kunnat ansluta de båda andra datorerna till huvuddatorn, eftersom jag lockades att ange mitt hotmaillösenord som inloggning till den när jag installerade win10.  (Dom har lyckats blanda ihop windowslösenord (till datorn) och microsoftlösenord (till hotmail) så att jag vet inte vilket lösenord som ändras)

 

På något ställe läste jag att om man använder olika operativ så måste arbetsgruppen vara densamma på alla datorer. Det har jag ändrat.

 

Men det är fortfarande så, att det krävs inloggning till dom övriga från win10-datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 kan man välja om man vill ha ett traditionellt lokalt konto eller ett Microsoft-konto (e-postadress) som inloggningskonto. Om man ändrar sig kan man växla kontotyp.

 

Kan detta vara något?

 

Go to Network and Sharing Center

Advanced sharing settings

All Networks

Select Turn off  password protected sharing

and

Private Networks

Select Use user accounts and passwords to connect to other computers

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-networking/network-credentials/c4a8cf90-3869-44d9-a9b4-a95bb0dec0ed

 

Felsökaren för hemgrupper: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/homegroup-problems-in-windows (gäller även Windows 10)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det såg ju lovande ut. Mycket riktigt var den flaggan påslagen, men jag kan fortfarande inte ansluta till hemgruppen från musikdatorn. Inte heller med en laptop med win 10.

Har du någon beskrivning om hur man ändrar kontotyp till vanligt lokalt konto?

 

Det finns så många skruvar att justera i detta, så jag är helt vilsen. Mycket arbete för liten vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det här med lösenord

Jag ser inte vitsen med att lösenordsskydda datorer som bara jag använder (flera ggr/dag). Jag lever ensam och har aldrig besök. Varför ska jag tvingas skriva lösenord femtitolv gånger varje dag? Om någon skulle upptäcka att jag surfar på porrsidor skulle det vara genant, javisst. Men - det är allt. No big deal.

 

Jag håller med!

 

Man borde själv få bestämma detta men det ligger helt i linje med min ständiga undran: "Varför ska människan anpassa sig efter tekniken, i stället för tvärtom?"

 

Ja,ja, det är säkrare att ha ett lösenord. Visst! Men om jag nu inte vill ha det då?

 

Det tar ju ändå bara någon minut att "nollställa" ett admin-lösenord.

Ex. med Rescatux:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...