Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur tar man bort en fil i Linux


MariaE

Rekommendera Poster

Och vad är "vanligt sätt" för dig?

Vad händer när du försöker använda det "vanliga sättet"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad är "vanligt sätt" för dig?

Vad händer när du försöker använda det "vanliga sättet"?

Det går inte att dra den till papperskorgen. Filen åker tillbaka när jag släpper den. Det går inte heller att markera den med musen på skrivbordet och trycka på delete. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har provat ta bort filen med kommandot "sudo rm filnamn.txt"? Skall köras i ett terminalfönster.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken mapp finns filen?

Har du prövat med att ta bort filen i ett terminalfönster?

Jag har gjort några försök. Det har jag visat i filen kill.txt Men jag gjorde fel...

Det ska vara sudo före kill + filnamn har jag fått veta nu... Filen finns på skrivbordet i mappen home/maria

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda "kill" är i alla fall inget vanligt sätt utan det är ju "rm" som Jari skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har provat ta bort filen med kommandot "sudo rm filnamn.txt"? Skall köras i ett terminalfönster.

 

/ Jari

jag glömde detta med sudo. Det kanske var därför det inte funkade. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda "kill" är i alla fall inget vanligt sätt utan det är ju "rm" som Jari skrev.

Det finns ju många olika sätt att göra samma sak och jag är ingen expert på Linux ,Jag har inte heller någon bok om Linux som jag kan ha vid datorn. En del kommandon skriver jag upp i ett block.   ..

/Maria

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot kill avslutar en process (program). För att ta bort en fil används rm. Rekommenderar att du använder rm -i eller rm -I  (interaktiv). Alternativt kan du använda mv kommandot för att flytta filen till papperskorgen. En fil, som tagits bort med rm går inte enkelt att återskapa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...