Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös nätverksanslutning


kelby

Rekommendera Poster

God fortsättning på nya året som för min del började med att försöka få bättre fart på en HP laptop. Lite bakgrund. Det är en Compaq Presario CQ57 Notbook PC som används som föreningsdator och blir 3 år i mars 2016. Den har blivit otroligt seg, tar ca: en kvart efter start tills den går att använda till något, är även otroligt seg vid användandet, avstängning kan ta 10-15 min.

Efter kontakt med HP-support rekommenderades en återställning till fabriksinställningen. Detta gjordes men det blev ingen förbättring trots massor med tid för detta och återinstallering av alla Windowsuppdateringar, ca 190 st som skulle laddas ner och installeras.

Nästa steg var att uppgradera till Windows 10 och nu blev det mycket bättre men nytt problem var att det inte gick att ansluta trådlöst till routern. Om jag går in på routeradressen 198.168.1.1 kan jag se att datorn finns med som trådlös enhet men det går inte att ansluta. Nätverksknappen (F12) lyser orange och går inte att få blå som den skall vara när man har tillgång till nätverk. Har kört alla tänkbara diagnoser för anslutningen, men svaret blir att datorn är inte ansluten. När jag går in på nätverksanslutningar och försöker på bort "röda krysset" på trådlösa anslutningen går inte detta.

Nu vet jag att E-forum har många duktiga tjejer och killar som kanske har förslag hur nätverksknappen blir blå igen.

Tack på förhand.

"Kelby" 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack detsamma!

 

Blir datorn varm?

En varm dator kommer att gå långsamt för att undvika att överhettas.

 

Det verkar som att du saknar program för att hantera F12 (och troligen andra F-tangenter). Har HP något program för de tangenterna på webbsidan för datormodellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack detsamma!

 

Blir datorn varm?

En varm dator kommer att gå långsamt för att undvika att överhettas.

 

Det verkar som att du saknar program för att hantera F12 (och troligen andra F-tangenter). Har HP något program för de tangenterna på webbsidan för datormodellen?

Nja? Antar att datormodellen som är levererad med F12 som "trådlösknapp" skall fungera utan särskilt program, är dessutom återställd till original som den levererades vid inköp. Har på ett annat forum sett att det inte är ovanligt. Där föreslog man att ta bort drivrutinen för kortet och låta Windows sköta installering av drivrutin igen. Provade detta men utan resultat, knappen lika "orange"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du kollat i enhetshanteraren, finns det några markeringar för det trådlösa nätverkskortet? Det finns ytterligare tecken efter CQ57 som ger mer detaljerad information om din laptop. Det blir lättare att söka efter drivrutiner med hjälp av hela modellbeteckningen.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja? Antar att datormodellen som är levererad med F12 som "trådlösknapp" skall fungera utan särskilt program, är dessutom återställd till original som den levererades vid inköp

.

 

Funktion för funktionstangenter kan ramla bort - se

//eforum.idg.se/topic/345413-%C3%A4ndra-ljusstyrkan-med-fn-p%C3%A5-en-hp-z-book-fungerar-inte-l%C3%A4ngre/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja? Antar att datormodellen som är levererad med F12 som "trådlösknapp" skall fungera utan särskilt program, är dessutom återställd till original som den levererades vid inköp. Har på ett annat forum sett att det inte är ovanligt. Där föreslog man att ta bort drivrutinen för kortet och låta Windows sköta installering av drivrutin igen. Provade detta men utan resultat, knappen lika "orange"

Jag tyckte att du skrev att datorn var uppgraderad till Windows 10.

 

Om man har Compaq Presario CQ57-229WM så finns på sidan http://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/Compaq-Presario-CQ57-Notebook-PC-series/5091489/model/5111956 ett program som heter HP Quick Launch Software som jag har för mig har med specialtangenter att göra.

 

Kontroll av om datorn passar för Windows 10: http://www8.hp.com/us/en/ads/windows10/upgrade.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är uppgifter som jag kan få fram:

Dator: Compaq Presario CQ57 Notebook PC, serienummer SCB21307CT

Nätverkskort: Realtek PCIe Family Controller

                      Realtek RTL 8188CE 802.11 b/g/n WiFi Adapter, drivrutin ver.2013.12.720.2015, Lev. Realtek Semiconductor Corp. Dat. 2015-07-20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl prova enligt HP:s sida, eller redan gjort?

 

http://support.hp.com/se-sv/product/Compaq-Presario-CQ57-200-Notebook-PC-series/5091489/model/5111956/document/c04893277/

 

Nästa försök, där Cecilia länkar till, finns en svensk sida också med drivisar/network Wifi.

 

Haft samma problem med en HP-notebook  och Win8.1.

För ett halvår sen, så bara bara försvann slumpmässigt det trådlösa och knappen blev orange för en person.

Personen ville inte fabriksåterställa datorn.

 

Där jag fick strula flera ggr. med  "Atheros Wireless LAN-drivrutin för Microsoft Windows 7"

"Ralink 802.11 b/g/n WiFi-adapter"

 

Och Drivrutin för "Realtek RTL8188CE 802.11b/g/n trådlöst LAN för Microsoft Windows 7"

Detta var till Win8.1 operativsystem som inte ville få det att fungera, utan använde Win 7 drivrutiner istället?

 

Lägga in och avinstallera i Enhetshanteraren några ggr. innan knappen blev blå och började fungera igen.

HP verkar ha problem med detta med vissa modeller när jag letade på nätet?

Bara slump. vet ej, men funkade då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade fakturan där det står att det är en HP Compaq Presario CQ57-406so Intel Core i3 380 M4GB

Jag föreslår att du hämtar HP Quick Launch-programvara på sidan http://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/compaq-presario-cq57-400-notebook-pc-series/5186820/model/5251191#Z7_3054ICK0K8UDA0AQC11TA930O2 den finns visserligen bara när man väljer Windows 7 som operativsystem men borde fungera även i Windows 10, eventuellt behöver programmet köras i kompatibilitetsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte bra. Har provat alternativa drivrutiner, använt Quick Launch och laddat ner drivrutin för Win7, men knappen är fortfarande orange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Enhetshanteraren när det gäller det trådlösa nätverkskortet, finns det, några symboler ovanpå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt ser ok ut, inga felindikationer så det borde fungera, men gör inte det, senaste åtgärden är att installera en äldre win7 drivrutin för nätverkskortet.

Nu löste jag problemet med att installera en nätverksadapter som direkt kände av tillgängliga nätverk. Allt frid och fröjd tills jag skulle starta upp igen och fick blåskärm som meddelade att datorn måste startas om, som pågår just nu, får se vad som händer, har kanske att göra med den gamla drivrutinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

. Det är en Compaq Presario CQ57 Notbook PC som används som föreningsdator och blir 3 år i mars 2016. Den har blivit otroligt seg, tar ca: en kvart efter start tills den går att använda till något, är även otroligt seg vid användandet, avstängning kan ta 10-15 min.

 

Efter kontakt med HP-support rekommenderades en återställning till fabriksinställningen. Detta gjordes men det blev ingen förbättring trots massor med tid för detta och återinstallering av alla Windowsuppdateringar, ca 190 st som skulle laddas ner och installeras.

 

Nästa steg var att uppgradera till Windows 10 och nu blev det mycket bättre men nytt problem var att det inte gick att ansluta trådlöst till routern. Om jag går in på routeradressen 198.168.1.1 kan jag se att datorn finns med som trådlös enhet men det går inte att ansluta.

 

Nätverksknappen (F12) lyser orange och går inte att få blå som den skall vara när man har tillgång till nätverk. Har kört alla tänkbara diagnoser för anslutningen, men svaret blir att datorn är inte ansluten. När jag går in på nätverksanslutningar och försöker på bort "röda krysset" på trådlösa anslutningen går inte detta.

 

Ok. Detta är problembeskrivningen.

Jag måste fråga: Har du låtit Windows Update köra i lugn och ro?

Har du följt dom råd som getts tidigare i tråden?

 

Det där med drivrutiner brukar ibland gå att lösa, men då måste vi veta vad du har gjort eller inte gjort.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Nu löste jag problemet med att installera en nätverksadapter som direkt kände av tillgängliga nätverk. Allt frid och fröjd tills jag skulle starta upp igen och fick blåskärm som meddelade att datorn måste startas om, som pågår just nu,

Nej det är inte löst.

 

Vad visar den sk. Blåskärmen eller BSOD?

Det bör ha skrivits en sk. Kernel memory dump file, alltså minnes-dumpfil när detta sker, även om du har kryssat i att den inte skall starta om och då skall en sådan kunna läsas med tex. BlueScreenView.

Se denna tråd inlägg #5 hur du skall göra för att aktivera Minnes dump till fil på disk - ifall det inte redan är aktiverat.

 

Men det är inte säkert att det har att göra med Blåskärm (BSOD) att systemet kraschar, precis som du säger, utan det kanske helt enkelt sker en omstart av Windows av annan orsak?

Hur exakt beter den sig när detta sker, kan du jämföra mot en normal omstart av Windows?

 

Vad säger Windows loggboken, kan du hitta något där? http://windows.micro...r#1TC=windows-7

 

Kontrollera också att det inte skett något med Windows systemfiler som kan ha blivit korrupta och orsakar ett onormalt beteende, genom att köra Windows Systemfils granskaren - System File Checker (sfc)

Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkertläge på Windows

 

För säkerhets skull bör du även kontrollera minnet Guide - Minnestest

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåskärmen var borta efter att datorn startas om i ett tidigare återställningsläge. Nu har jag WiFi 1 och WiFi 2 där 1 är det inbyggda nätverkskortet som inte hittar några nätverk, därav "orange nätverksknapp" och 2 är den installerade nätverksadaptern som fungerar.

Jag tänker lägga ner tråden om inte ni som hjälpt mig med förslag tycker något annat, annars tack så mycket till alla hjälpsamma.

Kelby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tycker du att du är nöjd med din nya anslutning som fungerar, och inte vill lägga ner mer jobb på den som inte fungerar, så är väl ditt problem löst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...