Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Debian stable gick inte att installera


MariaE

Rekommendera Poster

Debian stable gick inte att installera på min Linuxdator trots att det bara var en liten version. Den fick plats på en CD-RW. Skivan var startbar men den kom inte längre i uppstarten än till boot isolinux eller vad det stod... Hårddisken kanske måste vara tom när man försöker installerar Debian stable... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken behöver inte vara tom.

Antagligen är den hämtade iso-filen dålig eller bränningen dålig.

Hämta en ny fil och bränn igen. Bränn på lägsta möjliga hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken behöver inte vara tom.

Antagligen är den hämtade iso-filen dålig eller bränningen dålig.

Hämta en ny fil och bränn igen. Bränn på lägsta möjliga hastighet.

Jag får göra om försöket eller så får jag fortsätta med den Linux jag har nu tills det blir alldeles för många fel. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bra att länka till vad det är du försöker installera. Det finns ofta så många varianter av det du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bra att länka till vad det är du försöker installera. Det finns ofta så många varianter av det du skriver.

Jag fick tipset om Debian i denna tråd 

//eforum.idg.se/topic/350673-m%C3%A5ste-man-uppdatera-linux-hela-tiden/page-2

Jag förstår att det är svårt att förstå vad det gäller när många tycker att jag ska börja på en ny tråd så fort jag byter ämne inom samma ämne...  :)

När jag surfar på Linuxdatorn så behöver jag inte fråga efter en virusfri sida heller . Det går fortfarande att surfa på Linuxdatorn utan att installera om Mx Linux AntiX 14. Jag laddade ner Debian  från första bästa sida som jag hittade Debian på. Jag kommer inte ihåg vilken sida det var nu men debian finns på många sidor att ladda ner. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag, och säkert andra, har förstått att du försöker installera Debian Stable, men vilken av dess 100-tals olika varianter när det gäller processor, bitar, språk mm man använder påverkar och det måste du berätta för oss för att få bra hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag, och säkert andra, har förstått att du försöker installera Debian Stable, men vilken av dess 100-tals olika varianter när det gäller processor, bitar, språk mm man använder påverkar och det måste du berätta för oss för att få bra hjälp.

Det är det som är en av problemen med Linux...Jag kommer inte ihåg vilken sida det var p.g.a. ramminnesbrist. Den svåraste formen av ramminnesbrist kallas för demens eller Korsakovs syndrom. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får se till att skriva ner eller spara undan på annat sätt vad du gör vid datorn. Samma sak gäller förstås Windows, det är viktigt att veta om man har XP eller Windows 10, 32- eller 64-bitars, Home eller Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick tipset om Debian i denna tråd 

//eforum.idg.se/topic/350673-m%C3%A5ste-man-uppdatera-linux-hela-tiden/page-2

Jag förstår att det är svårt att förstå vad det gäller när många tycker att jag ska börja på en ny tråd så fort jag byter ämne inom samma ämne...  :)

När jag surfar på Linuxdatorn så behöver jag inte fråga efter en virusfri sida heller . Det går fortfarande att surfa på Linuxdatorn utan att installera om Mx Linux AntiX 14. Jag laddade ner Debian  från första bästa sida som jag hittade Debian på. Jag kommer inte ihåg vilken sida det var nu men debian finns på många sidor att ladda ner. 

/Maria

 

Låt oss först se så du laddar ner rätt

Debian stable 64-bit Xfce finns här: http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.2.0/amd64/iso-cd/debian-8.2.0-amd64-xfce-CD-1.iso

Debian stable 32-bit Xfce finns här: http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.2.0/i386/iso-cd/debian-8.2.0-i386-xfce-CD-1.iso

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss först se så du laddar ner rätt

Debian stable 64-bit Xfce finns här: http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.2.0/amd64/iso-cd/debian-8.2.0-amd64-xfce-CD-1.iso

Debian stable 32-bit Xfce finns här: http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.2.0/i386/iso-cd/debian-8.2.0-i386-xfce-CD-1.iso

Då ska jag testa de länkarna. Hoppas det inte blir lika mycket fel med den versionen som det blev  med den första Debian stable som jag försökte installera..

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte att installera Debian stable den här gången heller. Tangentborden funkade inte nu heller. Jag provade med båda.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...