Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta till nätverksenhet från Läsplatta


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

Jag har en läsplatta Samsung GT-P5100, som är ansluten till mitt lokala nätverk via WiFi. Att jag är ansluten framgår av läsplattans Inställningar, där jag ser mitt nätverksnamn och att anslutningen finns !

Jag ser också min läsplattas lokala IP-adress och MAC-adress i routerns Anslutna enheter !

Till nätverkets router är kopplat en USB-enhet, som jag således når från samtliga datorer i nätverket, varför den används som central lagringsplats och transfereringsmedia. USB-enheten har därvid ett nätverksnamn som kan mappas till varje dator.

 

Men jag skulle också vilja ha läsplattan ansluten på samma sätt till USB-enheten !

 

Då undrar jag om det är något slag av app som jag behöver för ändamålet !? För jag hittar ingenting på läsplattans olika inställningar som ger någon hjälp !

Och jag kan ju inte mappa någon nätverksenhet på samma sätt som jag kan göra från en dator !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Går inte så bra !

 

Jag 'tror' att jag har hittat den mapp (Share) som jag vill komma åt, bland övriga aktiva och anslutna nätverksenheter.

Men efter klickning på denna, vill systemet ha ett användarnamn och lösenord.

 

Där har jag försökt med alla tänkbara kombinationer, allt ifrån routernamnet och dess lösenord till den lokala ip-adressen, samt att sätta anonym användare.

Det blir bara ett hånskratt till svar i form av en återstuds med tomma rader och begäran om samma sak igen !

 

Jag har inget lösenord till någon av datorernas windows och routern är ju androiden redan ansluten och inloggad till ! USB-enheten är ju dessutom synlig....

 

Jag ska inte hantera några moln-tjänster, eller ftp-överföringar. Bara söka få in den anslutna USB-enheten på androiden, som en nätverksenhet, precis som jag har på de andra datorerna !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen en Thomson från Telia?

Jag har det och till den har jag ett USB-minne.

Detta återfinner jag via en mobil enhet om jag med ES Filutforskaren väljer LAN och därefter antingen skannar efter en server eller anger adressen manuellt, 192.168.1.253,

Där återfinns då USB't som Disk_a1 och det går där att klicka sig in för att komma åt innehållet.

 

Härom dagen klagade dottern över att hon inte längre kom åt vår filserver på nätverket (inte det USB't ovan) och jag testade då samma sak från mobilen, kom åt servern men saknade behörighet mm.

Startade då om filservern och allt fungerade igen.

Kanske skulle en omstart av routern också hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Min router är en NetGear EVG2000 från Tele2, alltsedan min nätleverantör var just Tele2.

Numera har visserligen Bredbandsbolaget tagit över ruljangsen, men jag har samma router, vilken fungerar som den ska i alla viktiga sammanhang...

 

En tanke slog mig, efter att ha läst ditt (Mikael63) svar, och dragit mig till minnnes något jag sett på internet om Admin.

Tänkte då att jag kanske måste logga in med Androiden till nätverksenheten (Share) på samma sätt som jag gör vid inloggning till routern, med användarnamn och ett lösenord.

 

Men det blev exakt samma resultat !

Inloggnings-popupen försvann för att genast ersättas av en ny, med krav på användarnamn och lösenord.

Efter några ytterligare hugskott gav jag upp.

 

Överst i inloggnings-popup:en står följande:

 

"Ansluter till... smb://192.168.0.1/" (vilket är min router !)

Därunder rad för

Användarnamn...

Lösenord....

Checkruta för Anonym

Checkruta för Spara Lösenord

(De två senare har jag också testat !)

 

EDIT:

Hittade en annan app; Filhanteraren (File Manager)

som jag bearbetade en stund utifrån "Nätverk" !

 

Där behövde jag bara skriva in "//share/usb_storage"

"Plupp" - så var jag inne i USB-enheten som är inkopplad på routern !

 

EDIT2:

För att en stund senare mötas av beskedet att "Anslutning är inte tillgänglig, ändra anslutningsinställningarna och försök igen."

Men inga ändringar tycks hjälpa...

Man får tydligen lirka lite med inloggningsuppgifterna, t ex spara fast man inte har gjort någon ändring... Så är man inne igen - eller inte - det beror på stjärnornas och planeternas läge just för stunden....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...