Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elgiganten Cloud - hur funkar det? + och -? Alternativ?


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

Vad är er erfarenhet av Elgiganten Cloud? Hur funkar tjänsten? Vad är plus resp minus? Vad finns det för alternativ? Frågor som jag borde ställt före jag köpte tjänsten såklart....

 

Vill ha ett säkert sätt att spara mina foton. För några år sen rekommenderade Elgiganten extern hårddisk, nu molntjänsten Elgiganten Cloud (Jottacloud). Jag är dock inte riktigt säker på om detta var något för mig. Sitter inte med världens bästa uppkoppling och det tar därför evigheter att ladda upp. Men om jag ska byta (när jag väl är ur avtalet jag tecknat) - vad rekommenderar ni i stället?

 

Undrar också hur tjänsten funkar (trots att jag har den, tycker det finns väldigt bristfällig information att få tag på). Jag har laddat ner programmet  Elgiganten Cloud på datorn och laddat upp mappar med foton. Ville ta bort mapparna som jag hade på datorn (tyckte datorn var seg) och när jag gjorde det försvann mapparna i programmet Elgiganten Cloud. Loggar jag in online på Elgiganten Cloud så finns fortfarande mapparna där, fast för nedladdning. Vitsen är väl ändå att inte behöva ha 8000 foto på själva datorn. Kan ngn förklara för mig hur det funkar vore jag tacksam?!!!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst under "Hjälp"?

http://www.elgiganten.se/cms/cloud/elgiganten-cloud/

 

Om du väljer att inte ha dina 8000 bilder även lokalt, utan litar på en molntjänst, är det väl det som Elgiganten Cloud kallar för "Arkiv" som du ska använda för just dessa.

 

Annars så är en del av finessen med molntjänster att filer kan synkas mellan alla enheter man har anslutna till tjänsten.

 

+ torde väl vara det med att servern ligger i Norge.

 

- att de inte har stöd för Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att man ska ha alla viktiga filer på minst två ställen, hårddiskar kan gå sönder och filer som finns på servrar, t ex Elgigantens, kan försvinna.

 

Liknande tjänster finns från många ställen, t ex Microsoft (OneDrive), Google (Google Drive), Dropbox, Mega.nz, Box.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag har tänkt att ha på DVD/CD och på Cloud. Men det tar sjukt lång tid att ladda upp fotona så jag börjar redan tycka det är bökigt. Vad föreslår ni som "säkraste" sätt att spara sina foto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan sagts: på mer än ett ställe.

Lokalt i datorn (det är ju praktiskt att snabbt komma åt bilderna vid behov)

 

Sen kanske:

På en extern disk som du låter förvara hos en kompis, och du förvarar kompisens motsvarande hos dig. Du fyller på kompisens disk med dina bilder (igen) och kompisen fyller på din disk med sina bilder.

 

Ni fyller på den disk ni har hemma med nya foton, bestämmer att ni ska käka middag (typ en gång i månaden eller vad som känns vettigt) och byter samtidigt disk med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande backuper, totalt tre kopior, en på någon dator , och två på varsin extern Nas jag har, inget på någon "cloud"server, litar inte helt på dom, visst , dom har också sina backupsystem, men skulle server lägga ner, tar det ändå ett viss tid innan någon redundans/server går upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande backuper, totalt tre kopior, en på någon dator , och två på varsin extern Nas jag har, inget på någon "cloud"server, litar inte helt på dom, visst , dom har också sina backupsystem, men skulle server lägga ner, tar det ändå ett viss tid innan någon redundans/server går upp igen.

Personligen tror jag att det är större risk för att ens egen disk går sönder än att något försvinner från en "moln"-tjänst, dessutom är det som ligger i "molnet" säkrat mot att det brinner hemma och mot att diskarna stjäls vid ett inbrott.

 

 

 

Tack! Jag har tänkt att ha på DVD/CD och på Cloud. Men det tar sjukt lång tid att ladda upp fotona så jag börjar redan tycka det är bökigt. Vad föreslår ni som "säkraste" sätt att spara sina foto?

Vad har du för internethastighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...